۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱

چین نفت ایران را می‌خرد تا هزینه ارتقای توانایی هسته‌ای آن فراهم شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پایگاه اینترنتی نشریه دیلی میل در مقاله‌ای مدعی شد افزایش تعداد نفتکش‌های ایرانی که به چین نفت می‌فروشند، حاکی از تلاش ایران برای افزایش توانایی‌های هسته‌ای خود است. دیلی میل در بخشی از این گزارش ...

چین نفت ایران را می‌خرد تا هزینه ارتقای توانایی هسته‌ای آن فراهم شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پایگاه اینترنتی نشریه دیلی میل در مقاله‌ای مدعی شد افزایش تعداد نفتکش‌های ایرانی که به چین نفت می‌فروشند، حاکی از تلاش ایران برای افزایش توانایی‌های هسته‌ای خود است.

دیلی میل در بخشی از این گزارش ادعایی آورده است: “ناوگان شبح” ایران متشکل از بیش از صد فروند نفتکش که تحریم‌ها را دور می‌زنند و نفت بازار سیاه را به چین منتقل می‌کنند تا برنامه هسته‌ای مخفیانه ایران را تأمین مالی کنند. ایران در سال گذشته، تعداد کشتی‌های نفتکش خود را که با پرچم‌های سایر کشور‌ها حرکت می‌کنند، تقریباً دو برابر کرد و به ۱۲۳ فروند رساند؛ لذا چین این امکان را پیدا کرده است که روزانه یک میلیون بشکه نفت- یعنی حدود دو سوم مصرف روزانه انگلیس- را از ایران به چین قاچاق کند.

این نشریه انگلیسی در ادامه گزارش بی پایه و اساس خود آورده است: «کارشناسان اطلاعاتی هشدار می‌دهند افزایش تعداد کشتی‌ها در این ناوگان نشان می‌دهد با وجود محدودیت‌های بین المللی، ایران در حال توسعه توانایی هسته‌ای خود است. این ناوگان هنگام حمل بار غیرقانونی خود از روش‌هایی برای فرار از تحریم‌ها استفاده می‌کند، از جمله ثبت کشتی‌ها در کشور‌های کوچکی که نمی‌توانند بر نفتکش‌هایی را که با پرچم آن‌ها حرکت می‌کنند، نظارت داشته باشند.»

دیلی میل همچنین در گزارش خود با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد: «این کشتی‌های ایرانی سامانه ردیاب ماهواره‌ای خود (جی پی اس) را که موقعیت کشتی را نشان می‌دهد، دستکاری می‌کنند تا محل پهلو گرفتن کشتی مشخص نشود. کشتی‌ها همچنین برای انتقال نفت به کشتی‌های چینی، به دریای چین جنوبی سفر می‌کنند. کشتی‌ها همچنین پرچم‌های خود را تغییر می‌دهند تا هویت خود را مخفی نگه دارند.»

دیلی میل در این گزارش ادامه می‌دهد: «تحریم‌های نفتی آمریکا با ادعای جلوگیری از کمک مالی ایران به برخی گروه ها و توسعه برنامه هسته‌ای این کشور وضع شده است. اما به گفته گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که یک گروه بین المللی غیرانتفاعی به ریاست مارک والاس، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل است، چین این ممنوعیت را زیر پا گذاشت و در شش ماه گذشته معاملات مخفیانه خود را با ایران در دریا افزایش داد تا از نظر مالی به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور کمک کرده باشد. این گروه به منظور نظارت بر این تجارت غیرقانونی از تصاویر ماهواره‌ای و ردیابی شبانه روزی این کشتی‌ها استفاده می‌کند.»

برخی گزارش ها،  مدعی هستند چین تا ماه آوریل، به طور میانگین ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز به صورت غیرقانونی از ایران می‌خرید، که اکنون به یک میلیون بشکه در روز رسیده است و بدین ترتیب، چین مشتری اصلی نفت ایران است. در حال حاضر، تصور بر این است که “ناوگان شبح” ایران حامل ۱۸ میلیون بشکه نفت در دریای چین جنوبی باشد.

این ناوگان می‌تواند تقریباً صد میلیون بشکه نفت خام یا نفت سیاه و تقریبا ۱۲ میلیون بشکه میعانات گازی، در کل به ارزش ۵/۵ میلیارد پوند، جابجا کند. سوریه و امارات عربی متحده کشور‌های دیگری هستند که از ایران نفت خریداری می‌کنند.

آیور رابرتس، مشاور ارشد اتحاد علیه ایران هسته ای، مدعی است: «حجم نفت بازار سیاه که چین از ایران می‌خرد، سرسام آور است و به تهران ارز خارجی مورد نیازش را می‌دهد تا بتواند ذخایر ارزی خود را افزایش دهد، برنامه هسته ای خود را حتی با وجود تحریم‌های بین المللی، گسترش دهد. این اتحادِ مخفی چالشی برای غرب است و پیامد‌های عمده بالقوه‌ای برای امنیت ما دارد. »

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار