۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰

چه کردید که یک تیم ریشه‌دار دیگر افتاد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، عرفان حاج بابایی: سطح اول فوتبال ایران شب گذشته یکی از تیم های قدیمی و ریشه دار خود را از دست داد. تیمی که در تمام بیست دوره اخیر رقابت های لیگ برتر حضور داشت اما فصل آینده را باید در رقابت های لی...

چه کردید که یک تیم ریشه‌دار دیگر افتاد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، عرفان حاج بابایی: سطح اول فوتبال ایران شب گذشته یکی از تیم های قدیمی و ریشه دار خود را از دست داد. تیمی که در تمام بیست دوره اخیر رقابت های لیگ برتر حضور داشت اما فصل آینده را باید در رقابت های لیگ یک سپری کند. اتفاقی تلخ برای تیمی که هوادار نداشت اما قدیمی بود و افتخارات قابل توجهی را در کارنامه داشت اما حالا به چنین سرنوشت تلخی دچار شده است.

سایپا؛ یکی از هفت قدرت فوتبال ایران

در تاریخ بیست ساله رقابت های لیگ برتر، ۷ تیم توانسته اند به افتخار قهرمانی در این رقابت ها دست یابند و یکی از این هفت تیم سایپا بوده است. تیمی که در فصل ۸۵-۸۶ توانست بالاتر از تیم هایی چون استقلال اهواز، پرسپولیس و استقلال به مقام قهرمانی رقابت های لیگ برتر دست یابد و خود را به عنوان قدرت اول فوتبال ایران مطرح کند. همین قهرمانی، پای سایپا را به رقابت های لیگ قهرمانان آسیا باز کرد و این تیم با هدایت لیت بارسکی، تا مرحله یک چهارم نهایی آن رقابت ها هم پیش روی کرد تا پتانسیل بالای خود در فوتبال ایران را ثابت کند.

چه کردید که یک تیم ریشه‌دار دیگر که افتاد؟

زنگ خطر به صدا درآمده بود

سایپا طی سالیان اخیر افت ملموسی را تجربه کرده بود. دیگر خبری از روزهای پر تب و تاب و جذاب دهه ۸۰ نبود و سایپا روز به روز و با مربیان مختلف، متوسط بودن را تجربه می کرد. در میان فقط در فصل ۹۶-۹۷ بود که سایپا با هدایت علی دایی به رتبه چهارم لیگ رسید اما پس از جدایی دایی، دیگر خبری از نتایج خوب نبود و فصل گذشته زنگ خطر برای تیم ابراهیم صادقی به صدا درآمد چرا که این تیم فقط با ۲ امتیاز بیشتر نسبت به تیم پانزدهم جدول، توانست در لیگ برتر بماند و تا آخرین ثانیه های لیگ نوزدهم، استرس سقوط با این تیم همراه بود.

با توجه به این نتایج ضعیف، انتظار می رفت که مدیران سایپا علاوه بر تقویت کادرفنی، بازیکنان بهتری هم جذب کنند تا دیگر لحظات سخت لیگ نوزدهم را تجربه نکنند اما درست همان سناریو تکرار شد و کار به جایی رسید که افرادی نابلد و غیرفنی که هیچ صلاحیتی در جذب بازیکن ندارند، عملا همه کاره تیم در نقل و انتقالات شدند و با اقدامات خود، زمینه نابودی و سقوط این تیم قدیمی را فراهم کردند. آش سایپا در این فصل آنقدری شور شده بود که حتی مربی باتجربه ای چون فراز کمالوند هم از پس نجات آن برنیامد و فریاد برآورد که سایپا افتضاح بسته شده.

با تمام این اوصاف دیگر نمی شود برای اتفاقی که افتاده کاری کرد اما می شود عبرت گرفت از سرنوشت تلخ سایپا. سرنوشتی که حاصل سپردن امر خطیر تیم بستن به افرادی است که هیچ تخصص و تبحری در آن ندارند و صرفا به فکر مسائل مادی خود هستند. سرنوشتی که حالا معلوم نیست اصلا دیگر سایپا بتواند از آن بگریزد و دوباره به لیگ برتر برگردد یا خیر. سایپایی که بزرگانی چون علی دایی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، مسعود شجاعی، سیدجلال حسینی، پژمان جمشیدی، بهنام ابوالقاسم پور، مهدی امیرآبادی، علی انصاریان، جواد کاظمیان، کریم انصاری فرد، هادی عقیلی و محمدرضا خلعتبری را طی این سال ها با پیراهن خود دیده حالا فصل آینده باید در لیگی پا به میدان بگذارد که دیگر «برتر» نیست.

چه کردید که یک تیم ریشه‌دار دیگر که افتاد؟

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار