۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶

چرا بودجه برای پرداخت مابه التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی ندارند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، طبق وعده مسئولان تامین اجتماعی قرار بود همزمان با حقوق تیر ماه، ما به التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود، اما هنوز این کار انجام نشده است و خبری از واریز متناسب سازی حقوق فرور...

چرا بودجه برای پرداخت مابه التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی ندارند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، طبق وعده مسئولان تامین اجتماعی قرار بود همزمان با حقوق تیر ماه، ما به التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود، اما هنوز این کار انجام نشده است و خبری از واریز متناسب سازی حقوق فروردین نیست و پرداخت آن به دولت بعدی موکول شده است. این سوال برای بازنشستگان به وجود آمده است در حالیکه منابع همسان سازی برای سه سال تامین شده است چرا بودجه برای پرداخت مابه التفاوت حقوق مستمری بگیران ندارند، چرا پرداخت تا زمان تغییر دولت رسید و چطور باید توقع داشت که این معوقات پذیرفته شود و خیلی زود پرداخت شود. علیرغم انتقاد‌ها سازمان تامین اجتماعی هنوز اعلام نکرده است که ما به التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی کی پرداخت می‌شود.

 

چرا بودجه برای پرداخت مابه التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی ندارند؟

 

حسن ایزدان (بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران) ، از عدم پرداخت مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان کارگری انتقاد کرد و گفت: همه امید ما این بود که این مبالغ را با حقوق تیرماه واریز کنند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و انتظار بازنشستگان طولانی شد.

وی افزود: تامین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سازمان عظیم تامین اجتماعی گویا خیلی دشوار است که هنوز بعد از چند ماه نتوانسته‌اند مابه‌التفاوت‌ها را بپردازند.

ایزدان در پاسخ به این سوال که چطور مطرح می‌شود منابع همسان‌سازی برای سه سال تامین شده؛ می‌گوید: به نظر می‌رسد فعلا در حد حرف است و پولی در بساط نیست. اگر منابع متناسب‌سازی برای سه سال تامین شده چرا دو هزار میلیارد تومان ندارند که متناسب‌سازی یک ماه را به بازنشستگان بپردازند.

مساله بعدی پرداخت وام هفت میلیون تومانی بازنشستگان است که به تعویق افتاده، ایزدان می‌گوید: قرار بوده اول تا سوم مردادماه، وام بازنشستگانی که در کانون‌ها ثبت نام کرده‌اند واریز شود، ولی تا این لحظه (ظهر چهارم مرداد) هنوز خبری از واریز نیست.

وی ضمن انتقاد از این تاخیر می‌گوید: بهتر است واریزی‌ها را سر موقع و براساس آنچه وعده می‌دهند انجام دهند تا بازنشستگان بیش از این دلسرد و ناامید نشوند. هفت میلیون تومان، مبلغ ارزشمند و مناسبی نیست، اما بازنشستگانِ کم درآمد برای همین پول ناچیز هم برنامه ریزی کرده‌اند و باید سر موقع پرداخت شود.

زمان واریز مابه التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره زمان واریز مابه التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در اردیبهشت ماه اصلاحاتی انجام شد و باید مابه التفاوت بپردازیم، ان شاالله بتوانیم هرچه سریعتر منابع را وصول و مابه التفاوتها را بپردازیم.

مصطفی سالاری در حاشیه سلسله نشست های رویای تامین اجتماعی فراگیر که با موضوع «مدیریت تعارض منافع تامین اجتماعی» برگزار شد با بیان اینکه تعارض منافع در سطوح مختلف از کلان تا خرد ممکن است وجود داشته باشد و مدیریت آن دارای اهمیت است و باید از مصادیق بروز آن جلوگیری کرد گفت: مدیریت تعارض منافع در کشور ما سابقه داشته است، به عنوان مثال قانون منع مداخلات وزراء و کارکنان دولت در قراردادهای دولتی از مصادیق تعارض منافع است که قانون گذار در دهه ۴۰ آن را تصویب و پیش بینی کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر بخشی از سازمان تامین اجتماعی با بیمارستانی برای ارائه خدمت به بیمه شدگان قرارداد می بندند باید توجه کرد که مبادا خودشان در آن بیمارستان سهامدار باشند. مدیریت تعارض منافع را می‌شود در موارد متعدد و گسترده ای پیش بینی کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه آنچه ما در بخشنامه مدیریت تعارض منافع انجام دادیم این است که صرفا به مصادیق نپرداختیم، تعاریف را ارائه و سپس سازوکار را پیش بینی کردیم اظهار کرد: همچنین یک کمیته پیش بینی کردیم تا مواردی را که احتمال داده می‌شود از مصادیق تعارض منافع باشد را بررسی کند که آیا تعارض هست یا خیر که اگر مصداق تعارض بود جلوی آن گرفته شود و یا اگر فردی مرتبط است، در آن کار دخالت نکند و در تصمیم خودش ذینفع نباشد.

وی درباره علت صدور این بخشنامه گفت: در دستگاه‌های اجرایی دیگر هم قابل تصور است که شاید کارکنان یا مدیران در یک تصمیم، معامله، صدور یک بخشنامه یا دستور اداری خودشان ذینفع باشند که الزاما به این معنا نیست که افراد سوء نیت دارند، اما مدیریت تعارض منافع ایجاب می‌کند که فرد در این زمینه تصمیم گیری نکند و تصمیم را شخص دیگری بگیرد یا به طور کلی کار انجام نشود.

سالاری ادامه داد: مبارزه با زمینه های فساد اداری مدنظر است و ما مدیریت تعارض منافع را به صورت جامع دیده‌ایم و از دستگاه‌هایی هستیم که بخشنامه و سازوکار آن را پیش بینی کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره زمان واریز مابه التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه بازنشستگان نیز عنوان کرد: افزایشی که اول سال اعمال کردیم، هزینه قابل توجهی دارد و اولین گام این است که بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را به موقع تامین کرده و هم برای دو سه سال آینده پیش بینی منابع را انجام و تا پایان دولت کاری کنیم که برای سه چهار سال آینده منابع ناشی از افزایش حقوق ها تامین شده باشد.

وی ادامه داد: از آنجا که در اردیبهشت ماه اصلاحاتی انجام شد باید مابه التفاوت بپردازیم، ان شاء الله بتوانیم هرچه سریعتر منابع را وصول کنیم. منابع هم متفاوت است و حق بیمه دریافتی به تنهایی کفایت نمی کند و مطالبات از دولت هم هست. اکنون معادل ۸۹ هزار میلیارد تومان سهام دولت در شرکت های مختلف در دستورکار دولت قرار گرفته که بنا به پیشنهاد وزیر اقتصاد در اجرای قانون بودجه به تامین اجتماعی واگذار شود؛ به اضافه سود سهام و درآمدهای دیگر که امید است سریع وصول شود و تلاش ما این است هرچه سریعتر انجام شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره انتشار لیست مشاوران شستا و حقوق های دریافتی آنها گفت: جزئیات را نمی‌دانم. شستا با سازوکارهایی توسط هیئت امنا امور را انجام می دهد و ما به لحاظ اجرایی در سازمان، در آن دخیل نیستیم و اطلاعی ندارم.

 

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

علیرضا شیرازی

۰۹ مرداد ۱۴۰۰


باسلام چنان منتی بر سر بازنشستگان میگذارند که انگار بی خبریم جانا افزایشی که بصورت قطره چکانی در سنوات قبل دادید و دیگر قابل تحمل نبود و حتی حقوق فروردین سالجاری را هم طبق روال قبل افزایش دادید و اگر نبود اعتراضات بازنشستگان به هیچ وحه اصلاح احکام در اردیبهشت صورت نمیگرفت حالا برای مبلغ ناچیز مابه التفاوت های فروردین ؛ نبود منابع را بوق و کرنا میکنید و اگر ذیفع بودند بازنشستگان حداقل حقوق مگر میتوانستید به بهانه نبود منابع پرداخت انرا به تعویق بندازید

نظرات بسته شده است

آخرین اخبار