۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸

چرا برخی زائران اربعین بدون تست وارد کشور شده‌اند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بازگشت زائران اربعین از اوایل این هفته آغاز شده است، بنا بر آخرین اظهارات احمد محمدی‌فر ـ دبیر ستاد مرکزی اربعین ـ تا پیش از روز پنجشنبه هشتم مهرماه، ۲۸ هزار زائر از مرز شلمچه وارد کشور شده‌اند و ...

کلیپ اربعین حسینی برای وضعیت واتساپ / کلیپ مداحی اربعین / اربعین حسینی، مداحی اربعین سلام آقا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بازگشت زائران اربعین از اوایل این هفته آغاز شده است، بنا بر آخرین اظهارات احمد محمدی‌فر ـ دبیر ستاد مرکزی اربعین ـ تا پیش از روز پنجشنبه هشتم مهرماه، ۲۸ هزار زائر از مرز شلمچه وارد کشور شده‌اند و تا کنون گزارشی از بروز بیماری کووید در بین زائران وجود نداشته است.

درحال حاضر بازگشت زائران اربعین علاوه‌بر مرزهای هوایی از مرزهای زمینی شلمچه و مهران درحال انجام است و پرس‌وجوی ما از زائرانی که در این مدت از این دو مرز زمینی وارد کشور شده‌اند، حاکی از این است که برخی از زائران در گذر از گیت‌های مرزی و ورود به خاک ایران، برای تشخیص کرونا تست نشده‌اند.

تعدادی از زائران که از مرز شلمچه وارد خاک ایران شده‌اند، با اشاره به خلوتی و تردد آسان، بدون معطلی و مشکل از این مرز، درباره گرفتن تست پی‌سی‌آر از زائران، با توجه به تجربه و مشاهدات خود گفتند: افرادی در مرز مستقر بودند که از زائران درباره علائم کرونا سؤال می‌کردند، اما زمانی که ما از مرز عبور کردیم تستی از ما و دیگر زائران گرفته نشد و همین که پاسخ دادیم علائمی نداریم دیگر کاری نداشتند.

با این وجود، دبیر ستاد مرکزی اربعین به تازگی گفته که با هماهنگی صورت‌گرفته در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه، خدمات درمانی و تغذیه مستقر است و زائران پس از ورود به کشور آزمایش کرونا خواهند داد، به طوری که تست رپید (سریع) از زوار اربعین اخذ خواهد شد. نکته قابل توجه این است که تا این لحظه از سوی وزارت بهداشت و هلال احمر گزارشی از بروز بیماری کرونا در بین زائران اربعین نداشته‌ایم.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم که چهارشنبه، هفتم مهرماه از پایش سلامت بیش از ۳۷۰۰ نفر از مسافران ورودی به کشور از نظر ابتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت قبل از آن، خبر داده بود، درباره تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اربعین گفته است: جمیت هلال احمر در این خصوص آمادگی لازم را دارد و تهمیدات ویژه درباره این امر اتخاذ شده است. جمعیت هلال احمر که پایش مسافران ورودی بیشتر در مرزهای هوایی را انجام می‌دهد تا کنون گزارشی از وضعیت ارزیابی مسافران اربعین ارائه نکرده است.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت و مدیر عملیات پزشکی جمعیت هلال احمر نیز در اظهارنظری که همزمان با اربعین در پنجم مهرماه رسانه‌ای شد، درحالی که بازگشت گروهی از زائران به کشور چند روز قبل از آن آغاز شده بود، گفته است: باتوجه به هماهنگی‌های انجام‌شده و مصوبه ستاد مرکزی اربعین، بررسی و غربالگری هنگام بازگشت زائران بر عهده کمیته بهداشت و درمان و وزارت بهداشت است که باتوجه به پروتکل‌هایی که وجود دارد، اقدام می‌کنند، اما فعلا دستورالعمل خاص و ویژه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای ورود ابلاغ نشده است.

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم درحالی که روند بازگشت زائران به کشور شدت گرفته، ضمن اعلام خبر بازگشایی مرز شلمچه و احتمالا مرز چزابه، تازه گفته است: بر اساس پروتکل‌های ابلاغ‌شده همه زائرانی که از مرزهای زمینی به کشور برمی‌گردند غربالگری شده و اگر علائمی داشته باشند آن‌ها را از بقیه جدا می‌کنیم و برای بستری شدن آن‌ها در بیمارستان یا قرنطینه آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود، اما درصددیم تا از آن‌ها تست رپید یا تست PCR گرفته شود و باید دید حجم و فراوانی زائران در بازگشت از مرزهای زمینی تا چه اندازه است.

پیش از آغاز پیاده‌روی اربعین و اعزام گسترده زائران ایرانی، رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: به منظور افزایش سرعت در انتقال زائران، به جای تست پی‌سی‌آر، از زائران تست چشمی به‌عمل خواهد آمد. این اظهارات با واکنش صریح برخی نمایندگان مجلس مواجه شد و رییس سازمان حج و زیارت هم که مسؤولیت کمیته اعزام اربعین را به عهده دارد تاکید کرد که از زائران در برگشت، تست رایگان کووید گرفته می‌شود.

اکنون نیز به نظر می‌رسد با وجود وعده‌ها و تاکیدهای مکرر برای گرفتن تست کرونا هنگام برگشت زائران به کشور، در اظهارات و برنامه‌های دستگاه‌های مرتبط همانند زمان رفت زائران، تناقض و ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.

بنا بر آخرین آمار سازمان حج و زیارت امسال نزدیک به ۸۰ هزار نفر از ایران در مراسم اربعین شرکت داشتند، هرچند برخی مقامات تعداد بیشتری را اعلام کرده‌اند. منابع عراقی نیز از حضور حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مراسم اربعین امسال خبر داده‌اند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار