۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰

پویندگی در مسیر اجتهاد نیازمند شکافتن و تحول و توسعه مرزهای دانش فقه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی، در مراسم تودیع و معارفه مدیر سابق و سرپرست جدید مدرسه عالی انوار طاها که در قم و با حضور آیت الله حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه برگزار شد گفت: ...

پویندگی در مسیر اجتهاد نیازمند شکافتن و تحول و توسعه مرزهای دانش فقه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی، در مراسم تودیع و معارفه مدیر سابق و سرپرست جدید مدرسه عالی انوار طاها که در قم و با حضور آیت الله حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه برگزار شد گفت: اولویت اصلی و مبنایی کار در حوزه های علمیه تربیت فقیه است. هر دوره ای از تاریخ که اسلام دچار غربت فراگیر شد این فقها بودند که توانستند در بحران ها غربت زدایی کنند. فقه ستون فقرات زندگی اجتماعی است و فقاهت فرایند اجتهادی رسیدن به پاسخ است از این رو نقطه آغاز تاسیس این مدرسه مبارکه چیزی جز اهتمام جدی به فقه و فقاهت و زمینه سازی برای تربیت فقها و مجتهدین بصیر نبوده است.

مدیر سابق مدرسه عالی انوار طاها در ادامه با بیان این که مجموعه های فقهی کار بسیار بزرگی برعهده دارند و حوزه باید حمایت نظام مندتری از اینگونه مراکز داشته باشد، تعیین افق، داشتن برنامه جامع، توجه به همه ساحت های ارتقا طلبه، هدف گذاری صحیح، پرهیز از نگاه اداری و سازمانی در مدیریت مدرسه ای، میدان داری اساتید، محوریت طلاب را از مهمترین عناصر تعالی مراکز فقهی برشمرد.

پویندگی در مسیر اجتهاد نیازمند شکافتن و تحول و توسعه مرزهای دانش فقه است
وی افزود: در طول بیش از ۵ سال خدمتگزاری تاسیس و تثبیت و گسترش و هویت سازی علمی برای این مجموعه مبارک اتفاق افتاد. اکنون این مدرسه عالی از یک نقشه جامع علمی در افق ۲۰ ساله و سند راهبردی و سند عملیاتی است. چشم انداز ترسیم و تصویب شده برای این مدرسه: تربیت اسلام شناسِ نظریه پرداز برخوردار از ملکه اجتهاد که دارای توان استنباط احکام الهی با بینش سیاسی اجتهادی تراز انقلاب اسلامی باشد و برخوردار از هوشیاری و هوشمندی لازم باشد.

حجت الاسلام عبداللهی گفت: برای تحقق این چشم انداز ضرورت داشت تا ۵ نظام کلان شامل تهذیبی، آموزشی، پژوهشی، حمایت و پشتیبانی طراحی شود و ذیل هر نظام اسناد عملیاتی با ۳ رویکرد دانشی، بینشی و مهارتی تنظیم شد.
مدیر سابق مدرسه عالی انوار طاها بیان داشت: سیاست های اعمال شده در دوران مدیریتی شامل احیاس سنت های حوزوی همچون تقریر نویسی عربی، ازادی انتخاب درس و استاد، فعال سازی تدریس و تدرس، فعال سازی رابطه تعاملی استاد و شاگرد؛ انعطاف پذیری در عین نظام مندی بگونه ای که علاوه بر برنامه کلی برای هر طلبه برنامه ای متناسب با استعداد و ظرفیت او تعریف شد؛ تعامل مستمر و پیوسته با طلاب و بویژه خانواد های آنها، جذب اساتید برجسته، زمینه برای انتخاب درست طلبه و مدرسه در قالب یک دوره شناخت ۴ ماهه، هدایتگری و مشاوره در حین جذب و گزینش مدرسه، حذف نگاه اداری و ساختاری در اداره مدرسه، محور قرار گرفتن استاد و فعال سازی طلاب برای نقش آفرینی تدریسی، تحقیقی، مدیریتی و مشورتی مدرسه از جمله سیاست های دیگری بوده است که در دوران مدیریت اعمال شده است.

پویندگی در مسیر اجتهاد نیازمند شکافتن و تحول و توسعه مرزهای دانش فقه است

ضرورت های گریزناپذیر در مسیر اجتهاد و اهتمام طلاب باید به آن

حجت الاسلام عبداللهی در ادامه با بیان مطالبی برخی از ضرورت های گریز ناپذیر در مسیر اجتهاد را اشاره کرد و افزود: معتقدیم در مسیر اجتهاد اهتمام به برخی اصول گریز ناپذیر است و پویندگان این راه می بایست به آن توجه کنند از جمله این اصول را می توان در این موارد نام برد: تحول و توسعه مرزهای دانش فقه به عنوان ستون فقرات حیات اجتماعی؛ تحول و توسعه مرزهای فقاهت به عنوان فرایند استنباط پاسخ اجتهادی؛ گسترش قلمرو اجتهاد فقاهتی به اجتهاد معرفتی؛ بازپژوهی فقه سنتی و اجتهاد جواهری به عنوان بنیان اجتهاد تمدن ساز؛ نظام سازی فقهی و ارتقا ضریب بالندگی در فقه و فقاهت با تاکید بر روش شناسی بالندگی فقه در دوره های ابن ادریس، شهیدین، محقق کرکی، محقق اردبیلی، شیخ انصاری و..

عوامل بالندگی در فقه شناسایی و در برنامه آموزشی تحصیل اجتهادی بکار گرفته شد.

این استاد سطح عالی حوزه در ادامه با اشاره به ضرورت بررسی عوامل بالندگی در فقه معاصر افزود: استفاده از روش های جدید، همفکری و تبادل اراء، آزاد اندیشی، تخصص گرایی در گرایش های فقهی، توجه به فقه مقارن و اصول مقارن، موضوع شناسی و آگاهی به زمان از جمله عوامل کلیدی بالندگی به حساب می آیند که برای هر یک از آنها ۱۱ ابزار ساختاری و برنامه اجرایی تعریف و در این مدت اجرایی شد و نتایج خوبی به ارمغان آورده است.
وی با تاکید بیشتر بر ضرورت طی مسیر طراحی شده و همکاری ادامه دار اساتید از همه ارکان مجموعه درخواست کرد با جدیت بیشتر این راه را به پایان برسانند و با تمرکز بر دوره سوم خارج دانش و مهارت های لازم نظریه پردازی را کسب نمایند.

 

مدیر سابق مدرسه عالی انوار طاها در پایان از حمایت های تولیت مدرسه، آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه و از همه همه افراد چون اساتید دروس اصلی، دروس راهنما، دروس اقتضائی، اساتید کارگاه­های کارورزی استنباط، نشست­های علمی، اساتید معین طلبه، اساتید ضمانت علمی، مدیران پایه، اساتید مشاور، ناظرین مباحثه و اعضای محترم شوراهای علمی، آموزش، پژوهش و تهذیب، فعالان مدرسه در بخش های در ستاد فعالیت­های جهادی انوار طاها، رئیس و اعضای شورا و دبیران کمیته های انجمن علمی طلبگی شهید میثمی(ره)، کادر و اعضای هیئت تحریریه مجله پویش فقهی، مدیر و اعضای گروه های تخصصی کانون زبان خارجه انوار طاها، دبیر و اعضای محترم گروه مشاوران مدیر، مسئول اردوهای جهادی، مسئول تبلیغ و دبیر شورای تبلیغ مدرسه، جانشین و اعضای محترم شورای پایگاه بسیج انوار طاها، دبیر و اعضای شورای مدیران پایه و رابطین پایه ها که در امر مدیریت این مدرسه یاری و کمک کردند، تشکر و قدرشناسی کرد.

گفتنی است حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی از اساتید سطوح عالی حوزه است که از سال ۱۳۹۵ تاکنون مدیر مدرسه عالی انوار طاها بوده است و اکنون با توجه به درخواست هیئت امنای حوزه علمیه محمدیه در این مجموعه جدید مشغول به فعالیت شده است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط