۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱

پسر در آستانه جانشینی پدر/انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،ترکمنستان امروز شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری است که به طور قطع به اولین جانشینی پدر و پسری در این کشور آسیای میانه منجر خواهد شد. در این جمهوری شش میلیون نفری، ۹ نامزد در رای‌گیری حضور دارند، اما رئی...

پسر در آستانه جانشینی پدر/انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،ترکمنستان امروز شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری است که به طور قطع به اولین جانشینی پدر و پسری در این کشور آسیای میانه منجر خواهد شد.

در این جمهوری شش میلیون نفری، ۹ نامزد در رای‌گیری حضور دارند، اما رئیس جمهور قربانقلی بردی محمداف، که از زمان مرگ رئیس جمهور بنیانگذار این کشور در سال ۲۰۰۶ بر زندگی عمومی تسلط داشته است، در میان آنها نیست.

بردی محمداف که از  آن سال در ترکمنستان در راس قدرت است، ماه گذشته میلادی برای برگزاری انتخابات مذکور فراخوان داد و گفت که می‌خواهد عرصه را در اختیار نسل جدیدی از رهبران قرار بدهد و حزب دموکراتیک، حزب حاکم در ترکمنستان به سرعت پسر او را نامزد ریاست جمهوری خود اعلام کرد.

این اطلاعیه باعث شد که پسر او به نام «سردار بردی محمداف» ۴۰ ساله که به سرعت در راس دولت قرار گرفته است، در کانون توجهات قرار گیرد.

رای‌گیری از ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز شد و شعب اخذ رای در سراسر این کشور ساعت ۱۹ بعد از ظهر به وقت محلی بسته می‌شوند.

اطلاعات کمتری درباره سردار بردی محمداف در دست است، که تا قبل از ورودش به پارلمان در سال ۲۰۱۶، به ترفیعات دولتی او توجه چندانی نشد. از آن زمان تاکنون معاون وزیر خارجه، رئیس یک استان و وزیر صنعت و ساختمان بوده است. سال گذشته او سه مرتبه ارتقاء رتبه یافت و به عنوان معاون رئیس کابینه، حسابرس کل و عضو شورای امنیت مشغول به کار شد. همین مشاغل او را به باتجربه‌ترین نامزد به‌رغم سن کمش تبدیل کرده است.

سردار بردی محمداف که قبلاً تا سطح معاون نخست‌وزیری به عنوان مقام شماره دوی کشورش ارتقا یافت، با هشت نامزد دیگر در این انتخابات که برخی از آنها کارمندان رده پایین دولتی تقریبا ناشناخته هستند، رقابت می‌کند.

او که از بابت تحصیلاتش یک مهندس و دیپلمات است، به سرعت در رده‌های دولتی رشد یافته و رسانه‌های محلی از او به عنوان “پسر ملت” یاد می‌کنند؛ این در حالی است که پدر ۶۴ ساله او به نام “آرکاداغ” یا محافظ شناخته می‌شود. رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری ترکمنستان گفته است که پس از واگذاری ریاست‌جمهوری همچنان به عنوان رئیس مجلس علیای پارلمان باقی خواهد ماند.

ترکمنستان که از جمهوری‌های برآمده از شوروی و هم مرز با ایران و افغانستان است، چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را دارد و گاز را از طریق خطوط لوله به چین و روسیه صادر می‌کند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط