۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱

پترا، شهری که توسط جن ها در اردن ساخته شد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،پِترا (Πέτρα) نام یونانی پایتخت نَبَطی ها بود که در جنوب اردن امروزی واقع شده است. خود نبطی ها که مردمی عرب تبار بودند، این شهر را رقمو (Raqēmō) می نامیدند. نام پترا که در زبان یونانی به معنی سنگ و...

پترا، شهری که توسط جن ها در اردن ساخته شد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،پِترا (Πέτρα) نام یونانی پایتخت نَبَطی ها بود که در جنوب اردن امروزی واقع شده است. خود نبطی ها که مردمی عرب تبار بودند، این شهر را رقمو (Raqēmō) می نامیدند. نام پترا که در زبان یونانی به معنی سنگ و صخره است در عربی به شکل «البتراء» نوشته می شود.این محل از سال ۷۰۰۰ پیش از میلاد ساکنانی داشته اما نبطی ها از حدود سده ۴ پیش از میلاد در آن جایگیر شده و بعد آن را مرکز پادشاهی خود قرار دادند.این شهر در دره ای بین تپه ها واقع شده است و به خاطر مقبره هایش که در صخره ها تراشیده شده اند معروف است. تقریباً تمام بناهایی که روزگاری در آن پابرجا بودند اکنون ویرانه هستند. اوج شکوفایی این شهر به دلیل گسترش بازرگانی در جاده عود رخ داد، راهی که از یمن در ۱۶۰۰ کیلومتری جنوب پترا به ایران، سوریه و یونان و روم می رسید. پترا همچنین مرکزی برای سایر مسیرهای تجاری بود.پترا در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر امان و در کنار جبل المذبح واقع شده است. کوه هایی که پترا را دربر گرفته اند کوه های کناره شرقی دره عربه هستند که از بحرالمیت تا خلیج عقبه ادامه دارند.

شهر پترا در اردن

پیشینه شهر پترا در اردن

شواهد باستان شناسی نشان داده که به طور قطع از ۷ هزار سال پیش از میلاد، پترا صاحب تمدن و حیات بوده و از این حیث عمر طولانی دارد. زمان پیشرفت و ترقی شهر اما، مصادف با حضور قوم باستانی نبطی ها یا نبطیان رقم خورده است. آن ها مردمی از نژاد عرب بودند که ما بین سرزمین کنعان، اردن و شمال عربستان زندگی می کردند، به زبان آرامی سخن می گفتند و قومی مهاجر محسوب می شدند. بر اساس گور هایی که در این محل مورد اکتشاف قرار گرفت می توان تخمین زد که پترا در اوج رونق و آبادانی خود تقریبا ۲۵ هزار سکنه داشته؛ این عدد در عصر باستان بسیار قابل توجه و مناسب محسوب می شود. این مردم با حکومت های بزرگ هم دوره خود مانند هخامنشیان، سلوکیان و یونانی ها روابط دوستانه و خوبی داشته و بسیار صلح طلب بودند. با اینکه هیچ اطلاعات روشنی از چگونگی نابودی نبطیان در دست نیست اما می دانیم که سر انجام توسط رومی ها به استعمار درآمده و شکوه و عزت پیشین خود را از دست دادند.

با این همه تمام شواهد تاریخی اندکی که به جا مانده صریحا نشان می دهد که پترا به دلیل واقع شدن بر سر راه های تجاری مختصات فعلی اردن، به همراه اغلب شهر های باستانی پر آوازه، ثروت سرشاری را دارا بوده است. به علت اینکه تجار و بازرگانان زیادی در گذشته در آن آمد و شد داشتند، شهرت این منطقه از لحاظ زیبایی و دارایی، در جهان باستان دهان به دهان می چرخید. این روال ادامه داشت تا اینکه سر انجام امپراطوری قدرتمند روم در سال ۱۰۶ میلادی آن را فتح کرد؛ این اتفاق باعث شد تا کم کم شهر از رونق بیفتد و در نهایت در سده ۷ میلادی کاملا به حال خود رها بشود. مجاهدان اسلام طی کشور گشایی های خود موفق شدند تا در ۶۳۶ پس از میلاد مسیح پترا را از رومی ها باز پس بگیرند. وقوع دو زمین لرزه که به فاصله دو سال در ۷۴۶ و ۷۴۸ اتفاق افتاد؛ شهر را برای همیشه متروکه کرد. سازمان جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۵ میلادی این شهر تماشایی را در فهرست آثار جهانی با شماره ۳۲۶ به ثبت رسانید.

شهر پترا در اردن را جن ها ساختند!

اگر اهل سفرهای تاریخی و ماجراجویانه هستید پیشنهاد می کنیم که شهر پترا در اردن را برای سفرتان انتخاب کنید، چرا که طبق گفته ی بسیاری این شهر با توجه به ساختار خارق العاده و کنده کاری های خیره کننده ای که در دل صخره های خود دارد از دایره ی قدرت افراد در آن زمان دور بوده و تنها جن ها و فرازمینی ها می توانستند سازنده ی آن باشند. شهر پترا محل حکومت نبطی ها به مدت ۲۰۰ سال بوده و با توجه به شواهد تاریخی و آنچه که از این شهر می توان مشاهده کرد حکومتی باشکوه و پر رونقی را داشته اند. با تمام این تفاسیر شهر پترا در اردن یکی از عجایب هفتگانه دنیاست و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

شهر پترا در اردن

معماری خارق العاده ی شهر پترا در اردن

با توجه به منحصر به فرد بودن معماری که شهر پترا در اردن جنس تمام دیوارها و بناها از سنگ و صخره های قرمز رنگ که سبب شده جذابیت آن برای گردشگران بیشتر است. مجمموعه بناهایی که در این شهر وجود دارد، مکان های عبادتی، سالن های بزرگ، استراحتگاه زیبا نیز هستند که همگی نشانده عظمت شهر پترا و حکومت شکوهمند نبطی ها در مدت ۲۰۰ سال حکومتی بوده است که در این شهر داشته اند. در ارتفاعات جبل الهارون، در نزدیکی شهر آرامگاه برادر حضرت موسی، هارون واقع شده است. آمفی تئاتری به سبک معماری رومی در قسمتی از شهر ساخته شده که گنجایشی برابر ۳ هزار نفر دارد.این شهر باستانی امروزه هزاران گردشگر را از سراسر دنیا به اردن می کشد و گردشگران را به سفری تاریخی می برد . محققان و مورخان به پترا می آیند و تحقیق می کنند و هر دفعه به حقایق جالبی دست پیدا می کنند .

شهر پترا در اردن

صومعه | The Monastery

یکی از بزرگترین بناهای تاریخی که در شهر پترا در اردن می توانید مشاهده کنید، صومعه است که ۴۷ متر عرض و ۴۸ متر ارتفاع دارد. از این بنا برای برگزاری جلسه های مذهبی استفاده می شده و دیوار پشتی آن که رو به حیاط های عقبی است کلمه صومعه به زبان عربی بر روی دیوار آن نوشته شده است.

آرامگاه سرباز رومی و سالن تشییع | The Tomb of the Roman Soldier and Funeral Ballroom

با توجه به شواهد تاریخی که اخیرا بدست آمده معماری این بنا بسیار جالب و هیجان انگیز بوده است. این آرامگاه از طریق یک حیاط با دو ساختمان تاریخی در هر دو طرف خود نیز راه ارتباطی دارد.

کلیسا | Church

ساختمان کلیسا در شهر پترا در اردن دومین کلیسایی است که بعد از آرامگاه URN ساخته شد و ساختمان آن دارای راهروهای ۲۸ متر و ۱۷متری، حیاط و برجک و اتاق هایی در سمت شمال و شرق می باشد.

کلیسایی در شهر پترا در اردن

عبادتگاه بزرگ | The Great Temple

یکی از مشهورترین بناهایی که در شهر پترا در اردن وجود دارد عبادتگاه بزرگ است که کاوش گران از سا ۱۹۹۳ عملیات باستان شناسی را بر روی آن آغاز کرده اند و این تحقیقات تحت نظارت Antiquates نیز انجام شده است. این بنا یکی از پر بازدیدترین بناهای شهر پترا در بین گردشگران محسوب می شود.

باب ال سیق | Bab Al Siq

Siq در زبان عربی به معنای دروازه است، آنچه که در این محدود می توانید مشاهده کنید سه بلوک عظیم است که از دل صخره های قرمز رنگ پترا به سمت بیرون تراشیده شده است. در بالای این بنا چهار آرامگاه از اهرام “نافش” را مشاهده خواهید کرد نماد کسانی است که در دل کوه ها دفن شده اند.

باب ال سیق در شهر پترا در اردن

خزانه داری | The Treasury (Al Khazna)

وقتی که از دروازه ی شهر پترا عبور کردید چشم شما به بناهای تاریخی و ارزشمند دیگری می افتد که یکی از آن ها خزانه داری است که ارتفاع آن چیزی حدود ۴۰ متر است. بر اساس روایات موجود این بنای عظیم در شهر پترا در اردن گنجینه ی فرعون بوده است.

خزانه داری در شهر پترا در اردن

سد | The Dam

در سال ۱۹۶۴ توسط حکومت نبطی ها سدی ساخته شده تا آب و سیلاب هایی که توسط بارش های فصلی در این منطقه به وجود می آمد نیز در آن ذخیر شود و از آن آب برای زندگی خودشان نیز بهره ببرند. همانطور که در متن بالا ذکر کردیک این شهر شکوهمندی خاصی داشته است.

تئاتر | The Theatre

در کنار کوه در پای مقبره قدیمی، یک سالن آمفی تئاتر ساخته شده است که شامل سه ردیف صندلی و هفت پله برای بالا رفتن می شده و ظرفیت پذیرش ۴۰۰۰ تماشاگر را نیز داشته است.

تئاتر درشهر پترا در اردن

نابودی در کمین شهر پترا در اردن

با تمام تفاسیری که در بالا درباره شهر پترا در اردن گفتیم، این شهر دیدنی و جذا در خطر نابودی و از بین رفتن به صورت کامل است و از جمله دلایل آن طوفان های شن، باران های فصلی و بالا رفتن غلظت نمک و تاثیر آن ها بر روی سنگ ها و همچنین از همه مهمتر حضور بالای گردشگرانی که برای بازدید به این شهر سفر می کنند، باعث شده تا پترا بسیار آسیب پذیر شود.با تمام تلاش های زیادی که برای نجات شهر پترا در اردن از نابودی انجام گرفته سازمان جهانی در تکاپو است تا این وضعیت را بهبود بخشد و از تخریب این جاذبه های منحصر به فرد جلوگیری نماید. باستان شناسان با استفاده از چسب های زد آب و نصب آن ها بر روی دیوار های شهر و صخره ها سعی دارند از نفوذ آب جلوگیری کنند و همین طور با تغییر دادن جهت باد و میزان قدرت آن کمی از تخریب شدن پترا و فرسایش بیش از اندازه کاسته اند.وزارت جهانگردی و دانشگاه یرموک کشور اردن با کنترل کردن و محدود کردن میزان بازدید کنندگان قدم هایی برای حفظ این شهر تاریخی برداشته اند .

و در پایان….

پترا، از آن حیث که در دل صخره­ ها واقع شده و توسط دیوارهای دره ی اطرافش محصور گشته است، یکی از سالم­ ترین و تأثیرگذارترین آثار باستانی جهان به شمار می ­رود. این محل از دوران ماقبل تاریخ اقامتگاه بشر بوده است. در فاصله ی بین قرون سوم تا اول پیش از میلاد نبطیان شهری بی ­نظیر بنا کردند که مرکز یک امپراتوری وسیع بود. ۱۰۶ سال بعد از میلاد مسیح، پترا به امپراتوری روم پیوست. در قرن چهارم مسیحیت وارد آن­جا شد، در قرن هفتم به دست مسلمانان افتاد و در قرن دوازدهم به اشغال صلیبیون در آمد. بعد از آن پترا تا اوایل قرن نوزدهم به دست فراموشی سپرده شد.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید

مطالب مرتبط