۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸

پایان کار یک خائن/ بنی‌صدر مُرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران که پس از عزل از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری از کشور فرار کرد، در سن ۸۸ سالگی در فرانسه درگذشت.  بنی‌صدر اولین رئیس‌جمهور تاریخ ایران بود که سال ۶۰ به‌دلی...

پایان کار یک خائن/ بنی‌صدر مُرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران که پس از عزل از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری از کشور فرار کرد، در سن ۸۸ سالگی در فرانسه درگذشت.

 بنی‌صدر اولین رئیس‌جمهور تاریخ ایران بود که سال ۶۰ به‌دلیل همکاری با گروهک منافقین و کارشکنی‌هایش در دفاع مقدس با رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی، از ریاست‌جمهوری عزل شد.

وی چندی بعد در پوشش زنانه به‌همراه مسعود رجوی سرکرده سازمان مجاهدین به فرانسه گریخت و مورد استقبال برخی سران وابسته به رژیم پهلوی قرار گرفت.

بنی‌صدر در فرانسه به‌همراه رجوی شورای ملی مقاومت را تأسیس کرد اما بعد از چندی از این شورا جدا شد و طلاق دخترش(فیروزه) را از رجوی گرفت.

وی در فرانسه در این سال‌ها به همکاری با اپوزیسیون علیه مردم ایران مشغول بود.

بنی‌صدر چگونه تحت نفوذ سیا قرار گرفت؟

به گزارش پایکاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در طول بیش از چهل سال گذشته، دشمنی آمریکا با مردم ایران امری است که در اشکال مختلف خود را نشان داده و این مخاصمه در لایه‌ها و سطوح گوناگون به منصه ظهور رسیده است. یکی از اشکال اعمال این دشمنی، «نفوذ» است.

دولت آمریکا برای نفوذ در ارکان نظام جمهوری اسلامی و سوءاستفاده از جایگاه برخی عناصر داخلی در جهت اهداف خود، با این عناصر همکاری مخفیانه‌ای داشت اما با فاش شدن خیانت‌های افراد نفوذی، چهره واقعی آمریکا نیز هویدا شد.

ابوالحسن بنی‌صدر یکی از افرادی است که به خاطر عملکرد موذیانه، از همان ابتدا مورد توجه سازمان سیا قرار گرفت و به سرعت خود را در زمین بازی آمریکا قرار داد. به طوری که در اسناد لانه جاسوسی، برای بنی‌صدر کد رمز در نظر گرفته شد.

به عنوان مثال، معصومه ابتکار از دانشجویان تسخیر کننده لانه جاسوسی در این رابطه می‌گوید: «…یکی از این اسناد درباره فردی بود که سازمان سیا از او به عنوان SD LURE نام می‌برد. در دی‌ماه ۵۸ (یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری) در گاوصندوق اتاق رئیس پایگاه سیا در تهران، هفت سند درباره این فرد پیدا کردیم. در این اسناد شماره تلفن او ذکر شده بود. با کنترل این شماره تلفن متوجه شدیم متعلق به منزل جناب بنی‌صدر است که به زودی به ریاست جمهوری ایران برگزیده می‌شد. سند دیگر از او به عنوان یک منبع اطلاعاتی و تماس بالقوه نام می‌برد.»

علاوه بر این بنابر اعتراف یکی از گروگان‌ها به نام تام آهرن – رئیس قرارگاه سیا در تهران – یکی از جاسوسان سیا که خود را نماینده یک کمپانی تجاری معرفی کرده بود، در حوالی ۲۹ مرداد ۵۸، به تهران می‌آید و بین سه تا پنج بار با بنی‌صدر ملاقات می‌کند. در آخرین جلسه بنی‌صدر با پیشنهاد دریافت حقوق ماهیانه هزار دلار به عنوان مشاور اقتصادی شرکت تجاری تحت پوشش سیا موافقت می‌کند.

یکی از همکاری‌های خائنانه طبس با سازمان سیا را می‌توان در جریان طبس مشاهده کرد. بعد از شکست آمریکا در طبس، او که رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوا بود، خیلی سریع دستور انهدام بقایای تجهیزات نظامی آمریکا در طبس را صادر کرد و در این جریان، همه اسناد موجود در هلی‌کوپترهای آمریکایی یکجا از بین رفت. به گفته هاشمی رفسنجانی در آن شرایط که «آمریکایی‌ها رفته بودند [فرار کرده بودند] چه ضرورتی برای بمباران منطقه وجود داشت؟»

بنی‌صدر که در دوران جنگ تحمیلی هم خیانت‌های خود را ادامه داد، در ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ نیز در مراسم سالگرد دکتر مصدق در دانشگاه تهران، فتنه دیگری را کلید زد و باعث به وجود آمدن هرج و مرج شد. در نهایت این خیانت‌ها فاش شد و مجلس شورای اسلام رای به عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر داد و او مجبور شد در لباس زنانه، به طور محرمانه از ایران فرار کند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار