۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱

پاسخ سازمان برنامه به دیوان محاسبات/ بودجه دانشگاه‌ها عملکردی است

سازمان برنامه اعلام کرد: در فرآیند استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد داخلی دانشگاه‌ها اقدامات قابل توجهی انجام گرفته که نویدبخش استقرار کامل آن و بهره مندی از مزایای این نوع بودجه‌ریزی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و...

پاسخ سازمان برنامه به دیوان محاسبات/ بودجه دانشگاه‌ها عملکردی است
پاسخ سازمان برنامه به دیوان محاسبات/ بودجه دانشگاه‌ها عملکردی است

سازمان برنامه اعلام کرد: در فرآیند استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد داخلی دانشگاه‌ها اقدامات قابل توجهی انجام گرفته که نویدبخش استقرار کامل آن و بهره مندی از مزایای این نوع بودجه‌ریزی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، در پی انتشار گزارشی از سوی دیوان محاسبات کشور در خصوص قیمت تمام شده فعالیت دانشگاه‌ها در سایت رسمی آن مجموعه، امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور، پاسخی را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کرد. چرا که این گزارش در خصوص سرانه دانشگاه‌ها و نحوه توزیع اعتبارات عمومی حاوی ابهاماتی است.

توضیحات زیر برای روشن شدن اذهان عمومی اعلام می‌شود:

۱. مشخص نبودن مبانی محاسبات صورت گرفته برای محاسبه سرانه‌های اعلامی، نتایج عنوان شده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال مشخص نیست که آیا در محاسبات، درآمد اختصاصی لحاظ شده است یا خیر (الزام به توضیح است درآمد اختصاصی بر اساس فعالیت‌های مستقیم دانشگاه محقق شده و این امور نقشی در توزیع آن ندارد)

۲. در مقایسه سرانه‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی باید به ویژگی‌های متفاوت آنها نیز دقت شود. مواردی ازجمله هرم هیئت علمی، سهم تحصیلات تکمیلی، هرم گروه‌های آموزشی، نسبت دانشجو به استاد از محرک‌های مؤثر در قیمت تمام شده محسوب می‌شوند. لذا صرف اعلام سرانه بدون توجه به عوامل مؤثر یادشده در سایت یک سازمان نظارتی قابل تأمل است.

۳. توزیع اعتبارات عمومی که در لایحه بودجه سنواتی منعکس می‌گردد برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به واسطه اجرای مدل ریاضی که شمایی از قیمت تمام شده استاندارد می‌باشد صورت می‌پذیرد. لازم به توضیح است جزئیات مدل یاد شده در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز مربوطه قرار گرفته تا به واسطه آن بودجه‌ریزی داخلی خود بر مبنای قیمت تمام شده استاندارد را در نظر داشته باشند.

۴. اجرای کامل فرایند بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد که محاسبه بهای تمام شده بخشی از آن است همواره مورد تأیید و تاکید و حمایت این امور (و سازمان برنامه و بودجه) بوده و خواهد بود. لازم به توضیح است در فرآیند استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد داخلی دانشگاه‌ها اقدامات قابل توجهی انجام گرفته که نویدبخش استقرار کامل آن و بهره مندی از مزایای این نوع بودجه‌ریزی به عنوان ابزار مدیریتی مؤثر خواهد بود. لذا ادعای ترک فعل توسط سازمان بواسطه گزارش یادشده قابل تأمل است.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار