۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵

وضع فوق‌العاده در جنوب یمن؛ بن بست ائتلاف سعودی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، استان‌های جنوبی یمن در یک ماه اخیر شاهد تظاهرات مردمی هستند. استان‌های عدن، تعز، حضرموت، المهره و لحج شاهد اعتراض‌های ضددولتی است. علت اصلی این تظاهرات نیز اعتراض به وضعیت اقتصادی و اجتماعی در است...

وضع فوق‌العاده در جنوب یمن؛ بن بست ائتلاف سعودی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، استان‌های جنوبی یمن در یک ماه اخیر شاهد تظاهرات مردمی هستند. استان‌های عدن، تعز، حضرموت، المهره و لحج شاهد اعتراض‌های ضددولتی است. علت اصلی این تظاهرات نیز اعتراض به وضعیت اقتصادی و اجتماعی در استان‌های جنوبی یمن است.

به لحاظ اقتصادی؛ وضعیت نابسامان معیشتی، سقوط ارزش پول ملی و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی عصبانیت مردم را در پی داشته است. به لحاظ اجتماعی؛ توقف فعالیت نیروگاه‌های برق مردم و افزایش جرم و حنایت عامل اعتراض‌های مردمی در جنوب یمن است. بر این اساس، معترضان یمنی به اوضاع نامناسب معیشتی خود اعتراض کرده و با آتش زدن لاستیک خیابان‌ها و جاده‌های مختلف در استان‌های جنوبی یمن را مسدود کردند.

شدت گرفتن مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در جنوب یمن علل مختلفی دارد.

حاکمیت دوگانه در جنوب یمن

مهم‌ترین دلیل، وجود حاکمیت دوگانه و نبود دولت مقتدر قوی در مناطق جنوبی یمن است. هم اکنون در جنوب یمن، دو دولت به طور همزمان فعالیت می‌کند: دولت وابسته به شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی منصورهادی. اگرچه عربستان سعودی تلاش کرده است این بازیگران را زیر نام دولت وحدت ملی گرد هم آورد، اما عملاً موفقیتی نداشته و دو دولتی در جنوب یمن وجود دارد. در چنین شرایطی، منازعه برای قدرت شدت گرفته و توجه به وضعیت مردمی، کمتر در اولویت دولت‌ها قرار می‌گیرد.

دولت مستعفی به عربستان سعودی و شورای انتقالی جنوب به امارات وابسته است و کمتر منافع جنوب یمن را مد نظر دارند. در همین حال، دولت مستعفی منصورهادی در جنوب یمن حضور فیزیکی اندکی دارد و اعضای دولت بیشتر در ریاض حضور دارند. از این رو، روزنامه القدس العربی نوشت: معترضان یمنی شعارهایی علیه دولت مستعفی یمن و گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب این کشور سر داده و خواستار خروج آنها از یمن شدند.

تکثر بازیگران خارجی در جنوب یمن

دلیل دیگر، تکثر بازیگران غیریمنی در جنوب یمن است. علاوه بر بازیگران یمنی، عربستان، امارات، رژیم صهیونیستی، بریتانیا و آمریکا نیز در مناطق جنوبی یمن حضور پررنگی دارند و مناطق استرتژیک این کشور را نیز اشغال کرده و عملاً مانع بهره‌برداری مردم از مزایای اقتصادی نقاط استراتژیک در این کشور می‌شوند. بنابراین، در تظاهرات مردمی نیز علیه این بازیگران خارجی شعار سر داده می‌شود و مردم خواستار خروج ائتلاف سعودی و نیروهای خروجی از حنوب یمن هستند.

موضوع دیگر این است که تظاهرات ضد دولتی در جنوب یمن بیان‌گر شکست ائتلاف سعودی در یمن است. این ائتلاف که موفق نشد منصورهادی را به صنعا بازگرداند شاهد انسجام قدرت در صنعا با تشکیل دولت نجات ملی به محوریت انصارالله است و از سوی دیگر در جنوب یمن نیز شاهد خشم مردمی است. «سند راجح»، تحلیلگر امور سیاسی یمن می‌گوید: خشم شدید مردم نشانه شکست سنگین نیرو‌های ائتلاف متجاوز و دست پرورده هایشان در سیطره بر استان‌های اشغالی و پایان عمر اهداف پلیدشان به منظور تضعیف کشور و ملت یمن است. به نظر می‌رسد این خیزش مردمی ائتلاف سعودی-اماراتی را به بن بست کشانده و در حال تبدیل شدن به انتفاضه بزرگ است.

بر این اساس، دستور برخورد و سرکوب اعتراض‌های مردمی در جنوب یمن از سوی عربستان سعودی صادر شده است. در همین راستا، جنبش «شباب عدن الثائر» (جوانان انقلابی عدن) عربستان سعودی را در پشت پرده سرکوب تظاهرات‌کنندگان دانست و اعلام کرد، عربستان سعودی دستور سرکوب تظاهرات در استان‌های مختلف در جنوب یمن را داده است./

 

مطالب مرتبط