۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵

«وضعیت زرد»یعنی می‌شود در وانفسای لودگی و شوخی‌های جنسی برای دریوزگی خنده، نقد اجتماعی کرد و خنداند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، علی‌اصغر مرتضایی راد، فعال فرهنگی و رسانه‌ای درباره سریال طنز «وضعیت زرد» که این روزها از شبکه سه پخش می‌شود،گفت: بیش از ده قسمت از آن پخش شده و هنوز خیلی‌ها در مورد آن حرفی نزده‌اند. این حرف نزدن...

«وضعیت زرد»یعنی می‌شود در وانفسای لودگی و شوخی‌های جنسی برای دریوزگی خنده، نقد اجتماعی کرد و خنداند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، علی‌اصغر مرتضایی راد، فعال فرهنگی و رسانه‌ای درباره سریال طنز «وضعیت زرد» که این روزها از شبکه سه پخش می‌شود،گفت: بیش از ده قسمت از آن پخش شده و هنوز خیلی‌ها در مورد آن حرفی نزده‌اند. این حرف نزدن‌ها از دو جنس است، یکی از جنس خودی‌هایی که فقط بلدند آسیب‌شناسی و نقد کنند و چون نقصی نیافته‌اند صم بکم مانده‌اند و دیگر از جنس ناخودی‌هایی که بازیشان را در معرض به هم خوردن می‌بینند و ترجیح می‌دهند بایکوت کنند تا دستاوردهای چندین ساله‌شان بر باد نرود.

وی افزود: اما این دستاوردها چیست که آنها را به این بایکوت گسترده واداشته؛ چیزی که در یک واژه خلاصه می شود: «نمی‌شود» کاری که «وضعیت زرد» انجام داده این است که پس از سالها استیلای ناخودی‌ها بر سیما، آمده است و یک تنه مثل یک چریک سلحشور پرچم «نمی‌شود» را از ساختمان شیشه‌ای سیما به زیر کشیده و علم «می‌شود» را بر آن افراشته و در قامت یک سریال طنز دارد از بالای کنگره‌های ساختمان شیشه‌ای فریاد می‌زند که:  می‌شود در وانفسای لودگی و شوخی‌های جنسی برای دریوزگی خنده، نقد اجتماعی کرد و خنداند.

وی تاکید کرد: می‌شود با زیرکی تیزترین نقدها را در مورد دعواهای ساختگی چپ و راست، رانت خواری، آقازاده‌پروری، بروکراسی اداری، اشرافی‌گری مسئولین، مافیای اقتصادی، سلبریتی‌ها، سگ‌گردانی، استحاله جنبش دانشجویی و… مطرح کرد، خنداند و سانسور نشد. می‌شود برخی تابوهای پیش‌ساخته سیما را که بر اثر محافظه‌کاری‌ها و باورهای غلط باب شده شکست؛ مثلا در طراحی صحنه از المان‌های مذهبی مثل عکس شهدای هسته‌ای و حرم امام رضا استفاده کرد، از شهدا حرف زد، فضای یک هیئت را به تصویر کشید، نقش اصلی یک دانشمند هسته‌ای مذهبی باشد، کلیدواژهای انقلابی در فیلمنامه استفاده شود و در یک کلام حزب‌اللهی و انقلابی بود و خنداند. می‌شود کار اولی‌ها و طردشدگان توسط مافیای سینما و سیما را به کار گرفت و ابتکار و خلاقیت در فیلمنامه و طراحی صحنه را چاشنی اعتماد به آنها کرد و نهایتا با هزینه یک تله فیلم، یک سریال ۱۵ قسمتی تمیز ساخت.

وی اظهارداشت: در یک کلام می شود «وضعیت زرد» بود و یک تنه علیه همه پز و اداهای روشنفکری ناخودی‌ها و باورهای غلط خودی‌ها قیام کرد، پرچم «نمی‌شودها» را پایین کشید و عَلَم «می‌شود‌ها» را برافراشت.

بنابرین گزارش، سریال طنز «وضعیت زرد» به تهیه‌کنندگی حامد بامروت نژاد و کارگردانی مجید رستگار از جمعه(اول مرداد۱۴۰۰) ، به مدت ۱۳ شب، حدود ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه سه سیما رفته است.

در این سریال ​که اولین سریال تولیدی «مدرسه اندیشه و هنر ماه» در قالب طنز «سیتکامی» است، زین‌العابدین تقی‌پور، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا، محمد مهدی رضائی، مهران رجبی، بهار داورزنی، امیر غفارمنش، علی سلیمانی و سوسن‌پرور از جمله ایفای نقش کرده‌اند.

زین العابدین تقی‌پور، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا، محمد مهدی رضائی، مهران رجبی، بهار داورزنی، امیر غفارمنش، علی سلیمانی و سوسن پرور از جمله بازیگران این سریال تلویزیونی‌اند.

در معرفی این اثر آمده است: «سعید: فکر کنم منو اشتباه گرفتید… من سعید کاظمی، یکی از طراحان سانتریفیوژهای نسل جدید هستم!

کارمند: ببینید آقای دکتر … .

سعید: دکتر سعید کاظمی، دریافت کننده جایزه ویژه علمی از دستان رئیس‌جمهور سابق… رئیس مجلس هم اونجا بود … حتی باهاش دست دادم!

کارمند: بالاخره چرخ زندگی مردم هم باید بچرخه … .

سعید: با اخراج من؟!»

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار