۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸

وضعیت اقتصاد ایران در صورت احیای برجام چگونه خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، موسسه بین‌المللی مالی مستقر در پاریس در گزارشی اعلام کرد با احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ذخایر ارزی کشور تا سال ۲۰۲۳ دو برابر خواهد شد و اقتصاد ایران نیز شاهد رشد متوسط خواهد بود...

وضعیت اقتصاد ایران در صورت احیای برجام چگونه خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، موسسه بین‌المللی مالی مستقر در پاریس در گزارشی اعلام کرد با احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ذخایر ارزی کشور تا سال ۲۰۲۳ دو برابر خواهد شد و اقتصاد ایران نیز شاهد رشد متوسط خواهد بود.

این گزارش می‌گوید اگر تحریم‌ها لغو شود، ذخایر ارزی ایران تا دو سال آینده به ۱۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین اگر برجام احیاء شود، رشد اقتصادی کشور در سال جاری ۳.۵ درصد و برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز هر کدام حدود چهار درصد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی کشور در صورت رسیدن به توافقی جامع‌تر از برجام، برای سال جاری ۴.۳ درصد و برای دو سال آینده برای هر سال حدود شش درصد خواهد بود.

موسسه بین‌المللی مالی می‌افزاید به رغم رشد اقتصادی بیشتر با لغو تحریم‌ها، انتظار نمی‌رود نرخ بیکاری در ایران از ۲۰ درصد کنونی کاهش یابد.

عمده علت رشد اقتصادی ایران با لغو تحریم‌ها به افزایش چشمگیر صادرات نفت باز خواهد گشت که الزاما به معنی رونق بخش‌های دیگر، خصوصا بخش خدمات که نیمی از شاغلان ایران را در خود جای داده است، نیست.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد اما سال گذشته این رقم به ۳۲۰ هزار بشکه سقوط کرد و در پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی حدود ۶۵۰ هزار بشکه بوده است.

ارزش صادرات نفت خام ایران در دوران قبل از تحریم‌ها سالانه ۶۰ میلیارد دلار بود که بیش از ۱۰ درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌داد.

این نهاد مالی بین‌المللی در ادامه می‌گوید اگر تحریم‌ها لغو نشود، رشد اقتصادی ایران در سال جاری حدود ۱.۸ درصد خواهد بود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار