۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱

وزارت خارجه چین: هرگونه تحریم المپیک محکوم به شکست است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همواره بحث جدایی ورزش از سیاست مطرح بوده و بخصوص این بحث از سوی غربی ها بیش از دیگر دولت ها تاکید شده است. کشورهای اروپایی بارها بخاطر مسائل شبهه آمیز از کشورهایی که احساس کرده اند به نوعی ورزش را...

وزارت خارجه چین: هرگونه تحریم المپیک محکوم به شکست است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همواره بحث جدایی ورزش از سیاست مطرح بوده و بخصوص این بحث از سوی غربی ها بیش از دیگر دولت ها تاکید شده است. کشورهای اروپایی بارها بخاطر مسائل شبهه آمیز از کشورهایی که احساس کرده اند به نوعی ورزش را با سیاست درگیر کرده اند به کمیته بین المللی المپیک و حتی کمیته ها و فدراسیون های جهانی و قاره ای شکایت برده و به صورت جدی پیگیر موارد متعددی بوده اند که بارها اخبار اینچنین پیگیری هایی در سطح رسانه های جهانی منعکس شده است. حالا اما غربی ها در شرایطی مخالف دیدگاه خود مبنی بر جدایی ورزش از سیاست عمل کرده و حامی ان جی اوها، سازمان ها و نهادهای حقوق بشری شده و سخت در تلاش هستند تا حداکثر فشار و در نهایت حداکثر ضربه مالی تجاری را بر کشور چین که این روزها پیشرفتهای تجاری علمی اش به مذاق غرب خوش نمی آید، را وارد کنند. در تازه ترین گزارش، این نهادها به دنبال لغو پوشش برنامه تلویزیونی المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ هستند که قرار است توسط تلویزیون «ان بی سی» انجام شود که در ادامه به مشروح ماجرا به نقل از رسانه های شاخص غربی می پردازیم:

 

توکیو (AP) آسوشیتدپرس – گروه های حقوق بشری از برخی از بزرگترین پخش کننده های جهان از جمله شبکه آمریکایی NBC خواسته اند که برنامه های خود را برای پوشش المپیک زمستانی سال آینده در پکن لغو کنند. بازی های زمستانی قرار است در ۴ فوریه افتتاح شود.

این درخواست در نامه ای سرگشاده از طرف گروه های حقوق بشری نماینده اقلیت ها در چین از جمله اویغورها، تبتی ها، ساکنان هنگ کنگ و دیگران آمده است.

این نامه که توسط آسوشیتدپرس به دست آمده است، روز سه شنبه به «جف شل» مدیر اجرایی «ان بی سی یونیورسال»(NBC Universal) و دیگر مدیران پخش بین المللی ارسال شد. شبکه تلویزیونی «ان بی سی» مبلغ  ۷.۷۵ میلیارد دلار برای حق پخش شش المپیک بعدی پرداخت می کند و به عنوان شریک با کمیته بین المللی المپیک مستقر در سوئیس همکاری نزدیکی دارد.

تخمین زده می شود که این پرداخت ها تا ۴۰ درصد از کل درآمد «IOC»(کمیته بین المللی المپیک) را شامل می شود. در این نامه آمده است که پخش کننده ها در «بدتر شدن نقض حقوق بشر در چین مشارکت» دارند.

این نامه تنها چند روز پس از به تاخیر افتادن بازی های المپیک تابستانی و پارالمپیک در توکیو منتشر می شود و تمرکز آن بر «IOC»(کمیته بین المللی المپیک) و انتخاب پکن به عنوان محل برگزاری بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ است.

 

کمیته بین المللی المپیک بارها اعلام کرده است که فقط یک نهاد ورزشی است و رئیس آن «توماس باخ» از پرداختن و دخالت در مساله اویغورها یا سایر اقلیت ها در چین خودداری کرده است. کمیته بین المللی المپیک همچنین با درخواست تحریم، فشار بر برخی از ۱۵ حامی اصلی خود و برخی ورزشکاران از شرایط دشواری که با آن روبرو هستند صحبت می کند.

نایب رئیس اینتل یکی از اسپانسرهای اصلی کمیته بین المللی المپیک،  گفته است که با ارزیابی نسل کشی موافق است.

در این نامه سرگشاده آمده است: همه شرکت های شما در خطر مشارکت جدی در برنامه چین برای «پاکسازی ورزشی» نقض شدید و بدتر شدن حقوق بشر و تشویق اقدامات مقامات چینی هستند. با پخش پکن ۲۰۲۲ شرکت های شما این سوء استفاده ها را مشروع می دانند و آنچه را که «بازی های نسل کشی» توصیف می شود، تبلیغ می کنند.

 

وزارت خارجه چین اما بارها از آنچه «سیاست زدگی ورزش» می نامد انتقاد کرده و گفته که هرگونه تحریم المپیک محکوم به شکست است. این کشور همچنین اتهام ارتکاب نسل کشی علیه مردم اویغور را رد کرده و این اتهامات را «دروغ قرن» توصیف کرده است.
المپیک پکن احتمالاً با تعداد کمی از طرفداران برگزار می شود و رسانه ها احتمالاً از ورزشکاران جدا شده و امکان حرکت آزاد کمی دارند که دلیل منطقی آن تداوم شرایط همه گیری کرونا خواهد بود.

کمیته بین المللی المپیک چندین درخواست اخیر برای خروج المپیک از پکن را رد کرده است. چین توسط برخی از دولتهای خارجی و محققان متهم به اعمال نیروی اجباری، کنترل سیستماتیک زاد و ولد و شکنجه بر اویغورها، قومیت مسلمان سین کیانگ، منطقه ای در غرب این کشور است.

لادون تتونگ، رئیس شبکه بین المللی تبت گفت که پخش کننده کانادایی «بی بی سی»(CBC ) «BBC انگلیس» و «ARD» در آلمان که همه آنها پول عمومی دریافت می کنند، نباید با برنامه های پخش پیش بروند. وی از عموم مردم در آن کشورها خواست که در این مورد صحبت کنند.

 

تتونگ در این خصوص در آسوشیتدپرس نوشت: غیر قابل تصور نیست که شبکه های تلویزیونی «ان بی سی»، «سی بی سی»  و دیگر برنامه های تلویزیونی به رهبران چینی کمک کنند تا در صورت انجام نسل کشی علیه اویغورها و درگیر شدن در کمپین سرکوب گسترده علیه تبتی ها، تصویری مثبت از بازی های المپیک طبق معمول ارائه دهند.

کمیته بین المللی المپیک الزامات حقوق بشر را چندین سال پیش در قرارداد شهر میزبان المپیک ۲۰۲۴ پاریس گنجانده بود، اما این دستورالعمل ها – اصول راهنمای سازمان ملل متحد در تجارت و حقوق بشر – برای پکن را شامل نمی شد.

پاریس اولین المپیک است که دارای استانداردهایی است که مدتهاست توسط گروه های مدافع حقوق بشر مطرح شده است.

پکن انتخاب کمیته بین المللی المپیک برای بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ بود، این تصمیم در سال ۲۰۱۵ پس از انصراف پیشنهادات اروپایی از جمله اسلو و استکهلم به دلایل مالی یا سیاسی گرفته شد. کمیته بین المللی المپیک تنها دو نامزد داشت: پکن و آلماتی، قزاقستان. اعضای کمیته بین المللی المپیک با ۴۴ در مقابل۴۰ رأی پکن را انتخاب کردند.

پکن همچنین المپیک تابستانی ۲۰۰۸ را برگزار کرد و در آن زمان قول داد که این بازیها وضعیت حقوق بشر در این کشور را بهبود می بخشد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار