۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵

هفت‌تیرکشی که با ۴۴ شرکت صوری ۴۰۰ میلیون دلار به جیب زد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، روز چهارشنبه ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه خبر داد که حکم پرونده حسن رعیت صادر شده است: «بخشی از این پرونده پیش‌تر در دادگاه رسیدگی و منجر به صدور حکم شده بود و بخشی از آن مفتوح بود که اخیرا...

هفت‌تیرکشی که با ۴۴ شرکت صوری ۴۰۰ میلیون دلار به جیب زد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، روز چهارشنبه ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه خبر داد که حکم پرونده حسن رعیت صادر شده است: «بخشی از این پرونده پیش‌تر در دادگاه رسیدگی و منجر به صدور حکم شده بود و بخشی از آن مفتوح بود که اخیرا منجر به صدور حکم بدوی شد. در این پرونده ۲۰ نفر محکومیت یافتند که اتهامات آن‌ها مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور و پولشویی، کلاهبرداری، جعل، استفاده از سند مجعول و اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات است. همچنین اتهام برخی محکومان دیگر این پرونده ناظر بر معاونت در جرایم فوق‌الذکر است. در این پرونده مجرم اصلی به یک فقره حبس ۲۵ سال، ۳ فقره حبس سه سال و یک فقره حبس یک‌سال، جمعا به ۳۵ سال حبس محکوم شد. همچنین در این پرونده یک نفر به ۱۶ سال حبس، دو نفر به ۱۰ سال حبس، یک نفر به ۹ سال حبس، شش نفر به ۷ سال حبس و بقیه نیز به شش سال و پنج سال حبس محکوم شده‌اند.»

حالا حسن رعیت که روزی روزگاری اعتباری داشت باید برای اجرای حکم زندان ۳۵ ساله خود آماده شود. اگر عکس او را در اینترنت جستجو کنید، تصاویر او را در ترک یک موتور سرکوب معترضان در سال ۸۸ با اسلحه کلت و تصویری در هواپیما کنار بابک زنجانی را خواهید دید. تصاویری که روابط سیاسی و اقتصادی حسن رعیت را تا حدی نشان می‌دهد.

نماینده دادستان در نخستین جلسه دادگاه حسن رعیت افشا کرد روزی که بابک زنجانی بازداشت شد، او شماره حسن رعیت را به بازجویش داده تا پیگیر آزادی‌اش شود، اما شرایط آنگونه که آنها می‌خواستند پیش نرفت و شبکه فساد آنها از زنجانی گرفته تا اکبر طبری و مهدی شمس و … همگی بازداشت شدند.

از نکات خاص درباره ارتباط زنجانی و رعیت اینکه به گفته دادستان طبق ردیابی‌های مالی، ۱۱.۸ میلیون یورو از بانک مسکن شعبه خدامی توسط حسن رعیت دریافت شده و این مبلغ به حساب بانک بابک زنجانی مستقر در مالزی واریز شده و رعیت در ایران معادل ریالی مبلغ مذکور را بدون وارد کردن کالایی دریافت کرده است.

تصاویر حسن رعیت

حسن رعیت  مدیر عامل کارخانهٔ دنیای فلز، پارسیان فلز البرز، لوح فشردهٔ پارس و یک تاجر ایرانی است که مرداد ماه ۱۳۹۸ بازداشت حسن میرکاظمی یا حسن رعیت تایید شد و بعد از آن برخی افراد به افشاگری درباره او پرداختند. از جمله زاکانی که گفته بود میرکاظمی یا همان رعیت ۳۷ میلیون یورو از بانک صادرات گلستان وام گرفته تا کالا وارد کند؛ نه کالا وارد و نه پول را پس داده و ارز را هم از کشور خارج کرده؛ سود و بدهی این پرونده، ۱۵۰۰میلیاردتومان می‌شده است.

«ح.ش» (حسین شیرازی منش) در سال ۱۳۸۸ به اتفاق «ح.م» (حسن میرکاظمی) مشهور به رعیت به عنوان عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش انتخاب شده بودند که بعد از بحران مالی این پروژه بابک زنجانی وارد شد و علاوه بر تملک پروژه کیش، از این دو نفر بعنوان دستیاران خود استفاده کرده است.»

سال ۸۶ اولین مجمع عمومی شرکت تعاونی کارخانجات تولید کننده لوله و پروفیل فولادی ایران تشکیل شد و به ترتیب محمدتقی صالحی، سیدحسن میرکاظمی، امرالله زمانی علویجه، علیرضا قدسی و عباسعلی عباسی به سمت اعضای اصلی هیات‌مدیره انتخاب شدند. او در زمان بازداشت مدیرعامل کارخانه دنیای فلز، پارسیان فلز البرز، لوح فشرده پارس و مجتمع فولاد ذوب آهن ازنا بوده است.

طبق نامه‌ای منتشر شده، اداره کل حقوقی بانک کشاورزی به بازرسی شعبه چهارم دادسرای امور اقتصادی در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۸۷، حسن میر کاظمی با بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان بزرگ‌ترین بدهکار بانک کشاورزی در کل کشور معرفی شده است که بدهی خود را تسویه نکرده و بسیاری از اعتبارات را نیز بدون وثیقه و با ضمانت شخصی دریافت کرده‌است. این مکاتبات ابتدا در سال ۱۳۸۸ و دوباره در ۱۳۹۱ منتشر شد اما هیچگاه تکذیب نشد.

سایت عدالتخواهان نیز درباره حسن رعیت نوشته بود به بهانه واردات کالا توانسته بود ۳۷ میلیون دلار از بانک صادرات گلستان وام ارزی دریافت کند و هیچگونه مقررات بانکی در دریافت این وام رعایت نشده است؛ ضمن اینکه اساسا هیچگونه کالایی به کشور وارد نشده و معلوم نیست چه بر سر پول بیت المال آمده است.»

کانال تلگرامی امتداد درباره حسن رعیت کاظمی می‌نویسد میرکاظمی در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ همان زمان که به همراه مداح مشهور هفت تیر کشی می‌کرد یا با بابک زنجانی عکس‌های اسلحه به دست منتشر می‌کرد، جزو اصحاب خلوت سعید مرتضوی و بابک زنجانی به حساب می آمد. آنها سعی کردند در یک معامله ۱۳۸ شرکت از مجموع ۲۰۷ شرکتی که در اختیار شستا بود را یک‌جا بخرند.

نام خانوادگی حسن میرکاظمی مدت‌ها این شائبه را ایجاد کرده بود که او خویشاوند مسعود میرکاظمی وزیر دولت احمدی نژاد و مدیر ارشد دولت رئیسی است اما تاکنون چنین چیزی تایید نشده است اما سایت آگهی رسمی قوه قضاییه نشان می‌دهد آنها قبلا در یک شرکت به نام «لوج مهراندیش» با یکدیگر شراکت داشته‌اند؛ شرکتی که محمدرضا طاهری مداح مشهور دیگر عضو هیات مدیره آن بوده است.

تصاویر و اخبار دیگری هم از ارتباط وسیع او با مداحان و هیات‌های بزرگ تهران منتشر شده است. پیش از این هم تصاویر مشابهی از جلسات مذهبی دو سه چهره سرشناس اقتصادی و متهم هم منتشر شده بود و همین مسئله، باعث انتقادات مردم نسبت به برخی از جلسات مذهبی شده است.

در دادگاه حسن رعیت چه گذشت؟
در نخستین دادگاه حسن رعیت، نماینده دادستان توضیح داد که اقدامات مجرمانه رعیت از سی سالگی او آغاز شده است؛ آن زمان برای نخستین بار او توانسته بود با ارتباطات ویژه وام‌های میلیاردی بگیرد. حسن رعیت ابتدا وامی از طریق شرکت «دنیای فلز تهران» می‌گیرد؛ زمان این وام سال ۱۳۸۱ بوده که مبلغ ۲۴۸ میلیون دلار بوده که بابت واردات ورق توسط بانک کشاورزی به او پرداخت می‌شود. بانک بعدی بانک صادرات است که ۶۵ میلیون یورو از آنجا وام می‌گیرد، اما هیچ کالایی بابت این وام به کشور وارد نمی‌شود.

۴۰۰ میلیون دلار وام برای کالاهایی که هرگز وارد نشدند
به گفته دادستان او بیش از ۴۰۰ میلیون دلار وام گرفته که قرار بوده این تسهیلات برای انجام واردات به کشور استفاده شود، اما نه کالایی وارد شده، نه وامی بازپرداخت شده است.

یکی از اتفاقات عجیب اینکه به گفته دادستان در بازرسی از دفتر حسن رعیت، ۱۲ مُهر بانکی کشف شده و مربوط به بانک‌هایی بوده که از آن‌ها تسهیلات گرفته شده است.

او از هر طریقی که می‌توانسته از بانک‌ها پول می‌گرفته است؛ از جمله اینکه زمانی که در سال ۹۳ قصد داشتند دنیای فلز اردستان را تهاتر کنند آن را ۳۶۰ میلیارد تومان ارزشگذاری کردند و بدهی حسن رعیت نیز ۳۵۲ میلیارد تومان بوده است؛ در نهایت کسی دنیای فلز اردستان را از بانک نمی‌خرد و بانک نهایتاً به مبلغ ۲۸۸ میلیارد تومان به یکی از شرکت‌های تابعه خود می‌فروشد که این به معنای ایراد ضرر به مبلغ ۷۲ میلیارد تومان به بیت‌المال و بانک است. اما عجیب آنکه با وجود انجام تهاتر تا لحظه برگزار دادگاه هنوز دنیای فلز اردستان دست حسن رعیت بوده است!

اما این همه اقدامات حسن رعیت نبوده است؛ او از طریق شرکت فولاد و ذوب ازنا با حمایت سیامک صمیمی قائم مقام وقت معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن ۱۷۶ میلیون دلار از بانک صنعت و معدن تسهیلات گرفته و با اینحال از ۳۰ میلیارد تومان بانک تجارت لرستان هم نگذشته است. این وام در ازای احداث خط تولید فولاد بوده است، اما تا پایان دادگاه حسن رعیت هیچ خط تولیدی به بهره‌برداری نرسیده است.

تاسیس ۴۴ شرکت صوری توسط حسن رعیت
حسن رعیت ۴۴ شرکت صوری تاسیس کرده بود که بخش عمده آنها فقط برای کلاهبرداری و تقلب بودند. رعیت هم همچون حسین هدایتی همتای خود این شرکت‌ها را به نام افراد بی‌بضاعت تاسیس می‌کرده که به نام آنها تسهیلات دریافت کند. عجیب آنکه این کار فقط در ازای پرداخت ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان به آن‌ها انجام می‌شده است!

هرچند بخشی از اصولگرایان اصرار دارند ماجرای بازداشت او به برادران لاریجانی منسوب کنند، اما نمی‌توان کتمان کرد بسیاری از چهره‌های بزرگ این جریان، در ماجراهای میرکاظمی نقش آفرین بودند و بعید نیست در روزهای آینده ابعاد دیگری از این پرونده‌ها افشا شود.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار