۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱

هشدارهای مکرر رهبرانقلاب پیرامون فضای مجازی و رسانه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، منظومه فکری مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی و رسانه، برخاسته از یک نگاه همه جانبه و کارشناسی است. معظم له مانند برخی روشنفکران و سطحی نگران نگاه کاریکاتورگونه و منفعلانه به این فضا ندارند؛ از ه...

هشدارهای مکرر رهبرانقلاب پیرامون فضای مجازی و رسانه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، منظومه فکری مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی و رسانه، برخاسته از یک نگاه همه جانبه و کارشناسی است. معظم له مانند برخی روشنفکران و سطحی نگران نگاه کاریکاتورگونه و منفعلانه به این فضا ندارند؛ از همین رو، مشاهده می‌کنیم که به موازات بیان فرصت‌های موجود در فضای مجازی و تشویق به فعالیت جهادگونه در آن، سالهاست که در مورد تهدیدات آن، که به دلیل سوء مدیریت‌ها گریبان گیر کشور شده است، هشدار می‌دهند.

به خلاف برخی خواص و مسئولین که به فضای ولنگار فعلی عادت کرده و خود به گونه‌ای در آن هضم شده اند که دغدغه‌ای از خود نشان نمی‌دهند، معظم له به عنوان یک فرمانده و راهبر بیدار به طور مکرر و در سخنرانی‌های مختلف به موضوع فضای مجازی گریز می‌زنند. البته این رویه ایشان از زمانی که فضای مجازی نقش ویژه‌ای در زندگی مردم پیدا کرده و عدم مدیریت صحیح آن، تهدیدات جدی برای کشور ایجاد کرده است، همواره وجود داشته و سالهاست که ذره‌ای از آن عقب نشینی نمی‌کنند.

همین ابتدای امسال بود که ایشان در سخنرانی نوروزی، واژه «ول» را برای توصیف فضای مجازی کشورمان به کار بردند: «متأسفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه‌ی کشور‌های دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریت می‌کنند، [در حالی که]ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند، برای مردم بلاشک وسیله‌ی آزادی است، خیلی هم خوب است، اما نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند. دارند استفاده می‌کنند از این فضا…»

ایشان در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و در سخنرانی به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی ره نیز از واژه «رها» برای فضای مجازی فعلی استفاده کردند: «.. در جریان عدم احراز صلاحیت، به بعضی از کسانی که صلاحیتشان احراز نشده بود جفا شد، ظلم شد؛ یا به خودشان یا به خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که واقعیت نداشت؛ به کسانشان نسبت‌هایی داده شد و خانواده‌های محترم و عفیف، دچار مواجهه‌ی با یک چنین نسبت‌هایی شدند. خب گزارش‌های خلافی بود، غلطی بود؛ بعد هم ثابت شد که خلاف است، معلوم شد که خلاف است، منتها خب در دهان مردم پخش شد و متأسفانه در فضای مجازی – اینکه من می‌گویم فضای مجازی رها است، یک نمونه‌اش همین است- بدون هیچ قید و بندی این چیز‌ها را منتشر کردند. حفظ آبروی انسان‌ها جزو مهمترین مسائل است…».

علاوه بر به کاربردن واژه‌های «ول» و «رها» برای فضای مجازی کشورمان، معظم له اصرار بر این دارند تا نشان دهند که ما در یک نوع دیکتاتوری رسانه‌ای گرفتار شده ایم. در دیماه امسال و در دیدار با اعضای خانواده و ستاد بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، در واکنش به حذف نام این شهید در فضای مجازی توسط غربی ها، فرمودند: «ببینید در فضای مجازی ــ لابد بیشتر از من اطلاع دارید دیگر؛ ــ با اسم او چه برخوردی دارند می‌کنند؛ این هم یک تنبیه دیگری است، تنبّه بیشتری است برای ما و مسئولین فضای مجازی کشور که بفهمند چه کار باید بکنند، تا دشمن نتواند هر جور دلش می‌خواهد، با هر جایی که دلش می‌خواهد رفتار کند؛ و خب فضای مجازیِ موجود دنیا زیر کلید مستکبران است دیگر»

در دیدار اخیر با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش نیز دوباره به این موضوع که فضای مجازی زیر دست مستکبرین است و به دیکتاتوری رسانه‌ای دشمن اشاره کردند: «[امروز]یک قلم بر این دیکتاتوری‌ها افزوده‌اند و آن، دیکتاتوری رسانه‌ای است؛ دیکتاتوری رسانه‌ای. یعنی مثلاً فرض کنید که شما در مجموعه‌ی فضای مجازی اسم شهید سلیمانی را نمی‌توانید بیاورید، حذف می‌کنند. در فضای مجازی که کلیدش دست آن‌ها است و زیر کلید آن‌ها است…»

حال یک سؤال اساسی پیش روی ماست. دولت، نمایندگان مجلس، قوه قضائیه، نخبگان و صاحبنظران و … برای اینکه کشور را از این فضای «ول» نجات داده و علاوه بر آن، دیکتاتوری رسانه‌ای دشمن را از بین ببرند، چه برنامه‌ای دارند؟

آیا قرار است همچنان مدیریت منفعلانه و سبک قاجاری فضای مجازی کشور مانند گذشته ادامه یافته، استعمار و استثمار در فضای مجازی را به جان بخریم و به تبع آن، فضای حقیقی را هم از دست بدهیم – که چنین چیزی مخصوص یک کشور عقب مانده در دنیای امروز است – یا اینکه هر چه زودتر باید به هشدار‌های سکاندار انقلاب توجه کنیم و خط مقدم نبرد با دشمن را رها نکنیم؟

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار