۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

هزینه بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، شهرام غفاری مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: نسخه الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی سابقه‌ای ۴ ساله دارد و در مراکز ملکی سازمان ۹...

هزینه بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، شهرام غفاری مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی درباره نسخه الکترونیک سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: نسخه الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی سابقه‌ای ۴ ساله دارد و در مراکز ملکی سازمان ۹۹ درصد نسخه‌ها به صورت مکانیزه نوشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه افراد بیمه شده هنگام مراجعه فقط به کارت ملی نیاز دارند و هیچ برگه کاغذی در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی جا به جا نخواهد شد گفت: در مراکز طرف قرار داد جا دارد که از دو بخش به آن نگاه کرد، قسمتی که مربوط به مطب‌های خصوصی هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پزشکانی که طرف قرار داد سازمان تامین اجتماعی هستند نسخه نویسی الکترونیک دارند و تعداد نسخه‌های کاغذی این پزشکان بسیار کم است.

غفاری گفت: نسخه‌های کاغذی که برای بیماران نوشته می‌شود معمولا توسط پزشکان به مکانیزه تبدیل و به سازمان فرستاده خواهند شد، البته سازمان تامین اجتماعی خواهان بخش اول این موضوع است؛ این سازمان تمایل دارد از ابتدا نسخه به صورت الکترونیک نوشته شود و نسخه کاغذی در اختیار بیمار قرار نگیرد، مگر در مواردی که سیستم با قطعی مواجه شود و مشکلاتی از قیبل عدم وجود اینترنت و نبود برق وجود داشته باشد.

مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی با اشاره به نسخ دانشگاهی بیان کرد: چند ماهی است که دانشگاه‌ها برای داشتن نسخه نویسی الکترونیک تلاش می‌کنند، در مراکز دانشگاهی حدود ۲۰ درصد نسخه نویسی به صورت مکانیزه است و البته نیمی از نسخه‌های سازمان تامین اجتماعی متعلق به دانشگاهاست و طبیعی است که نسخه‌هایی که در دانشگاه‌ها نوشته می‌شوند کاغذی باشند.

غفاری با بیان اینکه روزانه ۲۵۰ هزار نسخه مکانیزه توسط پزشکان برای سازمان تامین اجتماعی نوشته می‌شود گفت: باقی نسخه‌ها به صورت کاغذی هستند و شامل نسخه‌هایی است که پزشک به سامانه متصل نبوده و در این صورت وی می‌تواند در سربرگ متعلق به خود نام و نام خانوادگی و کد ملی بیمار را یادداشت کند، همچنین پزشک برای دریافت هزینه خود یک برگ را برای ما ارسال خواهد کرد و برگه دیگر متعلق به بیمار است.

جزئیات هزینه درمان بیمه بیماران کرونایی

وی ادامه داد: بیمار می‌تواند با آن برگه به مراکزی همچون داروخانه، آزمایشگاه و رادیولوژی مراجعه کند و افراد حاضر در مراکز درمانی نسخه را همانند برگ دفترچه بیمه معتبر می‌دانند و خدمات را به افراد بیمه شده ارائه می‌دهند.

مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: جلسات متعددی با بیمه‌های تکمیلی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برگزار کرده ایم و به توافقات خوبی با مدیر عامل بیمه مرکزی رسیده ایم، همه‌ی درخواست‌هایی که بیمه تکمیلی از طرف آن‌ها مطرح است.

وی افزود: برخی از بیمه‌های تکمیلی همانند دی، آتیه سازان با سازمان تامین اجتماعی همکاری دارند و تعدادی هم مایل به همکاری با سازمان تامین اجتماعی نیستند که این مسئله از عهده‌ی ما خارج است، امیدوارهستیم تا با مرور زمان تمام بیمه‌های تکمیلی به این باور برسند که نسخه‌های کاغذی را بپذیرند تا از رفت و آمد‌های اضافی فرد بیمارمیان پزشک، بیمه و داروخانه کاسته شود.

غفاری ادامه داد: در صورت ابتلا فرد بیمه شده تامین اجتماعی به بیماری کرونا و مراجعه فرد به مراکز تامین اجتماعی خدمات درمانی آن‌ها صد در صد رایگان است البته مسئله رایگان بودن خدمات درمانی در گذشته هم نیز وجود داشته و با مراجعه به مراکز دولتی دانشگاهی و بستری شدن ۱۰ درصد هزینه‌ی درمان این افراد به عهده‌ی سازمان تامین اجتماعی است، در بخش سرپایی پرداخت ۳۰ درصد از هزینه با فرد بیمه شده و ۷۰ درصد پرداخت تعرفه‌های دولتی با سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: آنچه که اخیرا بنا به تصمیم مقامات ارشد سازمان اتفاق افتاده این است که ۱۰ درصد فرانشیز دارو هم در بخش بستری و بستری موقت هم از بیماران گرفته نشود، پس اتفاق خاصی در بخش سرپایی نیوفتاده، اما درمان در قالب بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی کاملا رایگان است و در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی بیمه شده ۱۰ درصد فرانشیز (حق بیمه) را پرداخت نخواهد کرد و کاملا رایگان خواهد بود.

حمایت از بیماران کرونایی با رایگان کردن هزینه‌ها

غفاری اظهار کرد: کرونا بار مالی سنگینی را به دوش بیمه‌ها تحمیل کرده، اما سازمان تامین اجتماعی به دنبال این است که در دوران کرونا بیشترین حمایت را به بیماران بیمه شده ارائه دهد، با اطمینان می‌گویم که سازمان تامین اجتماعی با تمام توان وارد میدان شده است و رایگان کردن هزینه‌ی بیماران کرونایی برای بستری سرپایی هم در این راستا بوده است؛ تمام دارو‌هایی که برای کرونا مفید اعلام شده از جمله داروی رمدسیویر تحت پوشش سازمان تامین قرار گرفت.

وی ادامه داد: هزینه هر دوره درمانی داروی رمدسیویرعلاوه بر هزینه‌های جانبی مبلغی بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است که سازمان تامین اجتماعی آن را تحت پوشش خود قرار داده؛ سازمان تامین اجتماعی در ۴ ماهه سال ۹۹ برای داروی رمدسیویر مبلغی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است، همچنین در ۴ ماهه‌ی ابتدایی امسال هزار و صد میلیارد تومان و در ۵ ماه ابتدایی سال جاری هزار و ششصد و پنجاه میلیارد تومان برای رمدسیویر و فاوی پیراویر هزینه شده است.

غفاری ادامه داد: اطلاعات ما با گذر زمان به روز خواهد شد، چون برخی هزینه‌های بستری و سرپایی ممکن است هنوز در سامانه‌های ما وارد نشده باشند، این مبالغ هزینه‌های سنگینی هستند که فقط صرف تهیه ۳ دارو شده اند، هزینه تست کرونا و سی تی اسکن هم رشد بسیار بالایی داشته اند و نزدیک ۲۵۰ میلیارد تومان برای این موارد توسط سازمان تامین اجتماعی هزینه شده است در ۵ ماه اول سال مجموعا برای این سه قلم دارو، تست کرونا، سی تی اسکن سازمان تامین اجتماعی حدود دو هزار میلیارد تومان هزینه کرده است که برای ما رقم قابل توجهی خواهد بود.

شرایط دریافت خدمات درمانی رایگان برای بیماران کرونایی

مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در خصوص ضوابط درمان در بخش‌های خصوصی افزود: قوائد در بخش‌های خصوصی همانند سابق به قوت خود باقی است، فقط در بخش دولتی و دانشگاهی شروط این است که در قالب بستری و بستری موقت باشد.

وی ضمن اشاره به مصوبه رایگان شدن آزمایش pcr گفت: سازمان تامین اجتماعی همانند سایر سازمان‌های بیمه گر با رایگان شدن آزمایش pcr موافقت کرده است، اما آنچه که ما در مورد این آزمایش منتظرش هستیم شیوه نامه‌ای است که باید ارائه شود و دید که تست کرونا با چه شرایط و چند بار رایگان است؛ در گذشته تست کرونا در یک سری از مراکز تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بود و ما ۷۰ درصد از هزینه‌های این آزمایش را به مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، مراکز جامع سلامت ارائه می‌کردیم، بخش دیگر هزینه را دانشگاه‌ها پذیرفته بودند و در اکثر مراکز جامع سلامت رایگان انجام می‌شد.

مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی افزود:، اما اگربخواهیم تست کرونا را به بخش خصوصی بسط دهیم، باید شیوه نامه‌های بهداشتی این موضوع نوشته شود و بر همین اساس با دبیرخانه‌ی شورای عالی بیمه مکاتبه کرده ایم و منتظر اعلام آن‌ها مبنی بر اینکه این انجام تست کرونا توسط چه پزشکانی مجاز خواهد بود هستیم؛ البته تمامی پزشکان می‌توانند درخواست انجام این آزمایش را داشته باشند، اما برای اینکه بتوانیم بازار تقاضا را کنترل کنیم باید دید آیا تنها پزشکان خاصی مجاز به درخواست تست کرونا هستند یا کماکان همه پزشکان تقاضای انجام این آزمایش میتوانند داشته باشند.

وی اظهار کرد: سئوالی که پیش می‌آید این است که آیا برای همه بیماران در همه‌ی سنین می‌توانند درخواست کنند که خب طبیعتا منطق به این پرسش پاسخ مثبت می‌دهد، اما اینکه افراد چه تعداد دفعاتی مجاز هستند تا به یک مرکز برای انجام این آزمایش مراجعه کنند موضوعی است که نیازمند شیوه نامه‌ای است که ما منتظر اعلام دبیرخانه‌ی شورای عالی بیمه هستیم.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار