۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵

نقش خانواده در ارتقای سلامت کودکان با تغذیه مناسب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی   در مورد اهمیت نقش خانواده در بهبود کیفیت و سلامت سبک زندگی کودکان، اظهار کرد: قبل از بارداری، مادر باید به پزشک مراجعه کند و آزمایش‌ها و بررسی‌هایی روی او ص...

نقش خانواده در ارتقای سلامت کودکان با تغذیه مناسب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی   در مورد اهمیت نقش خانواده در بهبود کیفیت و سلامت سبک زندگی کودکان، اظهار کرد: قبل از بارداری، مادر باید به پزشک مراجعه کند و آزمایش‌ها و بررسی‌هایی روی او صورت بگیرد، اما قبل از آن پدر و مادر‌ها باید آموزش‌هایی برای تغذیه کودکان هم ببینند، چون نقش خیلی مهمی در بهبود سلامت کودکشان دارند.

او ادامه داد: وقتی نوزاد متولد می‌شود باید حتما از شیر مادر تغذیه کند، چون حاوی مواد خاص و موثری است که نقش مهمی در کیفیت سلامت و رشد نوزاد دارد. وقتی سن کودک به مصرف غذا‌های کمکی رسید، باید غذای کودک را متناسب با ذائقه خانواده تهیه کنند تا کودک به طعم غذای مصرفی خانواده عادت کند.

این متخصص افزود: به طور مثال لازم نیست که غذای کودک خیلی شیرین یا کم نمک باشد، چون او طعم غذا را حس نمی‌کند و به مرور دهانش به طعم غذا‌ها عادت خواهد کرد. اگر از کودکی، فرزندمان را به مصرف نکردن غذا‌های فراوری شده عادت دهیم، در بزرگسالی نیز از این غذا‌ها بیزار می شود و در مقابل اگر از سنین کم، مواد مغذی سالم مثل ماهی را در برنامه غذایی کودک جا دهیم، در بزرگسالی نیز ذائقه اش با این مواد غذایی سازگار می شود. یا وقتی در خانواده‌ای عادت به مصرف صبحانه نباشد و یا در وعده‌های شام و ناهار از نوشیدنی‌های گازدار استفاده شود، در بزرگسالی نیز این عادت در او نهادینه می‌شود.

جایگزین کردن میوه  وسبزیجات به جای غذاهای فراوری شده

صمدپور گفت: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که حتی الامکان از مصرف مواد غذایی فراوری شده در وعده‌های غذایی کودک، پرهیز کنند، چون سرشار از نمک و روغن است و کالری زیادی دارد و به سلامتی کودک به ویژه در بزرگسالی به شدت آسیب می‌رساند. در مقابل عادت دادن کودک به مصرف مداوم میوه، سبزیجات، غلات کامل، گوشت‌های کم چرب، مرغ، ماهی و پروتئین‌هایی مثل بوقلمون و تخم مرغ، می‌تواند به سلامتی او در بزرگسالی کمک کند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: طبق آمار در سی سال گذشته، کودکانی که هنوز وارد دوره‌ی نوجوانی نشده اند، دو برابر افزایش وزن داشته اند و نوجوانان ۴ برابر چاق‌تر شده اند و علت اصلی آن تغذیه نامناسب و انواع فست فود‌ها و روغن‌های ناسالم است.

او بیان کرد: خانواده‌ها باید از طریق مصرف مواد غذایی تمام ویتامین‌ها را به فرزندشان منتقل کنند، اما باید به این نکته توجه داشت که به جز مکمل ویتامین دی، کودکان نیازی به مصرف سایر مکمل‌ها ندارند و از طریق مواد غذایی سالم می‌توانند، این مواد غذایی را دریافت کنند.

صمدپور گفت: وقتی کودک در وعده‌های مختلف دیگر میلی به خوردنِ غذا ندارد نباید به زور او را وادار کنیم که تمام غذایش را بخورد، چون باعث اضافه وزن او در طولانی مدت می‌شود. همچنین به دلیل سبک زندگی مدرنیته با کاهش شدید فعالیت بدنی و تحرک کودکان مواجهیم و همین مساله منجر به چاقی و اضافه وزن کودکان در سنین کم می‌شود.

این متخصص تغذیه در مورد اهمیت فعالیت بدنی در سنین پایین تصریح کرد: خانواده‌ها باید کودکشان را ملزم کنند تا روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد یا حتی شب‌ها به صورت خانوادگی به پیاده روی بروند و کودکان را در فضای باز و محیط‌های ورزشی قرار دهند تا انگیزه بیشتری برای تحرک داشته باشند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار