۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

نرم‌افزار اندرویدی “جامع قرآنی” کامل‌ترین و جامع‌ترین نرم افزار در جهان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین راشدی نیا در نشستی که با موضوع « رونمایی از نرم افزارهمراه جامع قرآنی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم برگزار شد گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با ساب...

نرم‌افزار اندرویدی “جامع قرآنی” کامل‌ترین و جامع‌ترین نرم افزار در جهان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حجت الاسلام والمسلمین راشدی نیا در نشستی که با موضوع « رونمایی از نرم افزارهمراه جامع قرآنی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم برگزار شد گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با سابقه‌ای بس دیرین در عرضه نرم‌افزارها و دانشنامه‌های قرآنی نظیر نورالانوار، جامع تفاسیر، دانشنامه علوم قرآنی و … و پایگاه جامع علوم قرآنی، هم اینک در گامی جدید، اقدام به عرضه نسخه اندروید قرآن کریم به علاقمندان و شیفتگان این کلام الهی نموده است.

معاون پژوهشی مرکز مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور افزود: این نرم‌افزار جامعی از متن کامل قرآن کریم، ترجمه و تفسیر و امکانات بدیعی چون فهرست موضوعی، اعلام و اعراب قرآن کریم است که در نسخه‌ای بی‌نظیر به صورت رایگان به جامعه قرآنی ایران و جهان تقدیم گردیده است. وی بیان داشت: این اولین نرم افزاز پژوهشی قرآنی است که برای مبایل تعیین شده است. ما قبل از این نرم افزازی که پژوهشگران در بستر مبایل انجام دهند وجود نداشت. این می تواند مورد استفاده باشد. این پژوهشگر بیان داشت: هر آنچه شخص نیاز دارد آن را داشته باشد از جمله رسم الخط می تواند از آن بهره ببرد.

اگر کاربری می خواهد به ترجمه آیات دسترسی داشته باشد، این نرم افزار این قابلیت را برای او فراهم کرده است. حتی کاربر می تواند قرائت قرآن را براساس قرائت قاریان مشهور استفاده کند. حجت الاسلام والمسلمین راشدی نیا گفت: از دیگر قابلیت این نرم افزار ترجمه و تفسیر برای استفاده عموم افراد است. این نرم افزار متشکل از۱۲۲ عنوان ترجمه برای استفاده پژوهشگران به۳۲ زبان دنیا از جمله ترجمه انگلیسی، زبان ترکی، زبان فرانسه، عربی، فارسی است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور افزود: از دیگر ویژگیهای این نرم افزار استفاده از تفاسیر شیعه و سنی برای پژوهشگران است. این تفاسیر از قرن دوم جمع آوری و در این نرم افزار قرار داده شده است. وی بیان داشت: در نرم افزار ۲۶۰ عنوان تفسیر در بیش از ۱۶۰۰ جلد از تفاسر عربی، فارسی درکنار شأن نزول آیات استخراج و در آن قرار داده شده است. این محقق گفت: از دیگر خصوصیات این نرم افزار می توان به ۱ هزار و ۷۷۲ اسم، علم و شخص و فرهنگ جامع موضوعی و۲۵۰ هزار مفهوم در موضوعات سیاسی، اجتماعی اشاره کرد.

این پژوهشگر افزود:کار تازه و نوعی هم در این نرم افزار وجود دارد این است که همه آیات از نظر الفاظ صرفی و نحوی استخراج و در این نرم افزار قرار داده شده است. حجت الاسلام والمسلمین راشدی نیا گفت: نرم افزار جامع قرآنی برای اولین بار در جهان ارائه شده و درکنار همه خصوصیات از نظر بلاغی هم همه آیات مورد توجه قرارگرفته است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور افزود: در کنار این کار نوع دیگری که صورت گرفته است، این است ، شأن نزول، مفاهیم کلی، اسامی، دلیل نامگذاری، ترکیب نزول به عنوان معرفی کلی هر سوره در این نرم افزار قرار داده شده است. وی تولید این کار را در این مرکزبسیار حجیم عنوان کرد و بیان داشت: دلیل حجیم بودن این کار،گنجاندن ۵ میلیون برچسب گذاری که از این تعداد ۲ میلیون برچسب صرفی و نحوی است، می باشد. این پژوهشگر گفت: این نرم افزار جامع ترین نرم افزاری مبایلی است که برای اولین بار در جهان تولید شده است. این محقق گفت: دانلود نرم افزار کاملا رایگان است مردم می توانند با دانلود رایگان از آن استفاده کنند. حجت الاسلام والمسلمین راشدی نیا گفت: این کار بهره برداری از دیتای است که ۳۰سال تهیه شده است.

حجم انبوهی از دیتا که قابل استفاد است، ۱۲ میلیارد تومان هزینه آن شده است. برای طراحی مبایلی آن ۴ هزار نفر ساعت برای سرویس های این نرم افزار وقت گذاشته اند و در حدود ۸ ماه این طراحی آن زمان برده است.

گفتنی است علاقه مندان برای تهیه این نرم افزار می توانند به آدرس سایت نور سافت، www.noorsoft.org مراجعه نمایند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط