۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰

نحوه ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲/ آموزش ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، نحوه ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲/ آموزش ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ را با هم در اندیشه معاصر می خوانیم. با توجه به افزایش بیش از پیش تجارت و بازرگانی در مشور نیاز به یادگیری نحوه ثبت نام کد...

نحوه ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲/ آموزش ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، نحوه ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲/ آموزش ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ را با هم در اندیشه معاصر می خوانیم. با توجه به افزایش بیش از پیش تجارت و بازرگانی در مشور نیاز به یادگیری نحوه ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲/ آموزش ثبت نام کد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ بیشتر شده است. ثبت نام کد اقتصادی را می توان از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir به صورت اینترنتی انجام داد. در ادامه می توانید مراحل ثبت نام کد اقتصادی را با جزییات کامل ملاحظه نمایید.

نحوه ثبت نام کد مالیاتی| فیلم

بازرگانان برای تجارت و انجام داد و ستد، ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند، کد اقتصادی شناسه‌ای ۱۲ رقمی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی، توسط نهادهای ذیربط مثل سازمان امور مالیاتی و اقتصادی، صادر می‌شود. برای دریافت این کد، ابتدا باید برای ثبت نام کد اقتصادی اقدام کنید که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

همانطور که میدانید اخذ کد اقتصادی یکی از اولین اقداماتی است که هر شخص حقیقی برای انجام امور تجاری و مدیر هر کسب و کاری در شروع کسب و کار خود باید جهت دریافت آن به سرعت اقدام کند چرا که بدون داشت آن شما مجاز به انجام برخی از کار مانند، ارائه فاکتور رسمی، ارائه اظهارنامه مالیاتی و… نخواهید بود. در دنیای امروز، با رواج و افزایش داد و ستد و امور بازرگانی، ضرورت نظم بخشیدن به فعالیت‌های تجاری، نیاز به قوانین مشخصی را بیش از پیش افزایش داده است. از جمله این قوانین، الزام دریافت کد اقتصادی بود که همه اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام تجارت باید آن را دریافت کنند.

ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی

متقاضیان در گذشته برای ثبت نام کد اقتصادی و تشکیل پرونده مالیاتی، باید به صورت حضوری به اداره مالیات استان و منطقه خود مراجعه می‌کردند. اما با پیشرفت تکنولوژی و سوق یافتن خدمات دولتی به سمت هوشمند شدن، اداره مالیات با هدف تسهیل ارائه خدمات، سامانه‌ای را راه اندازی کرد.

کد اقتصادی در واقع معرف هویت اشخاص حقیقی و حقوقی، در سازمان امور مالیاتی است. لازم به ذکر است که بازرگانان بدون داشتن این کد نمی‌توانند به تجارت و داد و ستد بپردازند. بنابراین همه افرادی که می‌خواهند تجارت کنند، باید برای ثبت نام کد اقتصادی اقدام کنند. برای دریافت این کد باید از طریق سامانه اینترنتی اقدام کنید که در این مقاله قصد داریم نحوه ثبت نام اینترنتی اقتصادی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

 

سامانه ثبت نام کد اقتصادی

سازمان امور مالیاتی کشور، برای سهولت فعالیت‌های مرتبط با مالیات، سامانه‌های اینترنتی مختلفی را راه‌اندازی کرد. سامانه ثبت نام کد اقتصادی به آدرس tax.gov.ir یکی از این سامانه‌ها است. اگر قصد دارید کد اقتصادی دریافت کنید، باید به این آدرس مراجعه کرده و مراحلی را گام به گام برای دریافت این کد، طی کنید. در ادامه به شرح این مراحل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آموزش مراحل فرآیند ثبت نام کد اقتصادی و ویرایش اطلاعات| فیلم

مراحل پیش ثبت نام کد اقتصادی

اقدامات اولیه برای دریافت کد اقتصادی، پیش ثبت نام کد اقتصادی، دریافت رمز عبور و نام کاربری است. در این قسمت مراحل پیش ثبت نام کد اقتصادی را توضیح خواهیم داد.

  1. مرحله اول: در اولین گام، وارد سامانه ثبت نام به آدرس tax.gov.ir شوید. سپس در صفحه‌ای که باز شد، روی گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیکی، کلیک کنید.
  2. مرحله دوم: در این مرحله باید به پایین صفحه رفته و گزینه ثبت نام را که با رنگ قرمز مشخص شده، انتخاب کنید.
  3. مرحله سوم: در این مرحله، باید کد امنیتی، شماره ملی شخص حقیقی، شناسه ملی شخص حقوقی، یا کد فراگیر اتباع را وارد کرده و روی گزینه ورود به ثبت نام، کلیک کنید.
  4. مرحله چهارم: در این مرحله، در صفحه‌ای که برایتان باز می‌شود، باید گزینه پیش ثبت نام را انتخاب کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.
  5. مرحله پنجم: در این قسمت، باید در سمت چپ صفحه، اطلاعاتی مانند کد پستی اقامتگاه قانونی که در واقع کد پستی محل کسب و کار شماست، و همچنین شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. سپس باید کد امنیتی را وارد کرده و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.

در نهایت، بعد از اتمام فرآیند ثبت نام، می‌توانید در همین سامانه برای دریافت کد اقتصادی درخواست کرده و آن را دریافت کنید. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از اتلاف وقت، هر کدام از این مراحل را با دقت پشت سر بگذارید و در وارد کردن اطلاعات، دقیق باشید و داده‌های صحیحی را وارد کنید. زیرا در غیر اینصورت، ثبت نام شما تایید نخواهد شد و ناچار خواهید بود این مراحل را از ابتدا شروع کنید.

مراحل ثبت نام کد اقتصادی

  1. مرحله اول: وارد آدرس tax.gov.ir شوید و روی گزینه پیش ثبت نام اقتصادی کلیک کنید. صفحه‌ای برایتان باز می‌شود که باید کد ارسال شده به تلفن همراه خود را در کادر مربوطه وارد کنید.
  2. مرحله دوم: در این مرحله، اطلاعاتی را مانند تاریخ تولد و تابعیت خود، وارد کرده و گزینه استعلام اطلاعات را انتخاب کنید.
  3. مرحله سوم: در این گام باید اطلاعات مربوط به اقامتگاه قانونی خود را روی نقشه‌ای که نمایش داده می‌شود، مشخص کنید.
  4. مرحله چهارم: در این مرحله، وضعیت مالیات ارزش افزوده را مشخص کرده و تعیین می‌کنید که آیا این مالیات شامل حال شما می‌شود یا خیر.
  5. مرحله پنجم: در مرحله بعدی، اطلاعات ثبت نامی خود را مشاهده می‌کنید. در صورت تایید، گزینه تایید اطلاعات را انتخاب کرده و کد رهگیری را دریافت کنید.
  6. مرحله ششم: در آخرین گام، کد اقتصادی برایتان صادر می‌شود که می‌توانید از آن پرینت بگیرید.

چه کسانی می‌توانند برای دریافت کد اقتصادی ثبت نام کنند؟

برای ثبت نام کد اقتصادی باید دارای شرایطی باشید. همانطور که می‌دانید، هم اشخاص حقوقی و هم اشخاص حقیقی، می‌توانند برای ثبت نام کد اقتصادی اقدام کنند. اما شرایطی که برای هر کدام از این دو گروه وجود دارد، متفاوت است.

اشخاص حقوقی در صورت فعالیت در حوزه‌های تولید، مونتاژ، صادرات و واردات و توزیع کالاها و خدمات، می توانند اقدام به ثبت نام کنند. اشخاص حقیقی هم مانند اشخاص حقوقی برای ثبت نام کد اقتصادی باید در حوزه‌های تولید، مونتاژ، صادرات و واردات و توزیع کالا و خدمات کار کنند. علاوه بر این، اشخاص حقیقی باید از سازمان‌های ذیربط پروانه کسب و کار دریافت کنند. متقاضیان همچنین باید مکان فعالیت تجاری داشته و شرایط لازم را برای اخذ کد اقتصادی احراز کرده باشند.

 

مدارک مورد نیاز در سامانه ثبت نام کد اقتصادی

متقاضیان دریافت کد اقتصادی، برای ثبت نام باید مدارکی را ارائه دهند که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت:

  1. تکمیل دفترچه مربوطه (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی)
  2. تکمیل فرم‌های مربوطه (واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی)
  3. کپی اسناد هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  4. ۲ نسخه کپی از آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی
  5. کپی اساسنامه شرکت
  6. کپی اظهارنامه شرکت (یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‌های غیرسهامی)
  7. کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
  8. کپی پروانه بهره‌برداری یا مجوز تاسیس در صورت وجود
  9. کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید شده و در صورت اجاره‌ای بودن ملک، کپی قرارداد اجاره که واحد مالیاتی محل وقوع ملک، آن را تایید کرده باشد.
  10. نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه
  11. پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی

نکته مهم خصوص سامانه ثبت نام کد اقتصادی

برای ثبت نام کد اقتصادی به کدام آدرس اینترنتی باید مراجعه کرد؟

برای ثبت نام کد اقتصادی باید از طریق سامانه اینترنتی به آدرس tax.gov.ir اقدام کنید.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار