۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵

نتایج جالب یک تحقیق جدید در مورد طول عمر زنان و مردان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، نتایج جالب یک تحقیق جدید در مورد طول عمر زنان و مردان.  به گفته محققان، ۲۵ تا ۵۰ درصد از مردان در طول تاریخ مورد بررسی، بیشتر از زنان عمر کرده اند و این یافته، باورهای فعلی را به چالش می کشد که بر...

نتایج جالب یک تحقیق جدید در مورد طول عمر زنان و مردان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، نتایج جالب یک تحقیق جدید در مورد طول عمر زنان و مردان.  به گفته محققان، ۲۵ تا ۵۰ درصد از مردان در طول تاریخ مورد بررسی، بیشتر از زنان عمر کرده اند و این یافته، باورهای فعلی را به چالش می کشد که بر اساس آن، مردان به اندازه زنان عمر نمی کنند. این یافته های جدید خاطرنشان می کنند که گاهی اوقات تفاوت های بزرگ در امید به زندگی، همپوشانی قابل توجه موجود در طول عمر بین دو جنس را پنهان می کند.

نتایج جالب یک تحقیق جدید در مورد طول عمر زنان و مردان

در این تحقیق، پژوهشگرانی از دانشگاه سیدانسک دانمارک، از یک رویکرد آماری خاص که به آمار «بیرون ماندن» معروف است، برای مطالعه تفاوت های جنسی در مرگ و میر در ۱۹۹ جمعیت از هر قاره و در یک دوره ۲۰۰ ساله استفاده کردند. این نوع آمار، احتمال زنده ماندن فردی از جمعیتی با نرخ مرگ و میر بالا را نسبت به فردی از جمعیتی با نرخ مرگ پایین نشان می دهد.

محققان فوق، جداول زندگی را بر اساس جنسیت و سال های زندگی فردی برای ۴۱ کشور از پایگاه های داده مرگ و میر استخراج کردند. آن ها به علاوه، داده های جداگانه ای را برای آلمان شرقی و غربی و برای ۴ کشور بریتانیا ترسیم نمودند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که از سال ۱۸۵۰، احتمال زنده ماندن بیشتر مردان نسبت به زنان، در تمام مقاطع زمانی و در بین همه جمعیت‌ها، بین ۲۵ تا ۵۰ درصد بوده است. به عبارت دیگر، طبق این داده ها، در ۲۰۰ سال گذشته از هر ۴ مرد، یک تا دو نفر بیشتر از زنان زندگی کرده اند.

  نتایج جالب یک تحقیق جدید در مورد طول عمر زنان و مردان

نتایج جالب یک تحقیق جدید در مورد طول عمر زنان و مردان

بررسی ها نشان می دهد: در کشورهای توسعه یافته، احتمال زنده ماندن بیشتر مردها نسبت به زنان تا دهه ۱۹۷۰ کاهش یافته است، ولی پس از آن به تدریج در همه جمعیت ها افزایش نشان می دهد. افزایش و کاهش تفاوت‌های جنسیتی در امید به زندگی عمدتاً به سیگار و سایر تفاوت‌های رفتاری نسبت داده می‌شود.

این آمار بسته به وضعیت تاهل و میزان تحصیلات نیز متفاوت بوده اند. بر این اساس، احتمال زنده ماندن مردان بیشتر از زنان برای کسانی که متاهل بودند ۳۹ درصد و برای کسانی که ازدواج نکرده بودند ۳۷ درصد بود. همچنین این احتمال برای کسانی که مدرک دانشگاهی داشتند ۴۳ درصد و برای کسانی که دیپلم دبیرستان هم نداشتند ۳۹ درصد بوده است.

این یافته های جالب که نشان می دهند همیشه هم زنان بیشتر از مردان عمر نمی کنند، در مجله دسترسی آزاد BMJ Open منتشر شده اند.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار