۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰

مولفه‌های موثر بر روابط ایران و امارات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،حسین آجرلو در ارتباط با انتخاب «محمدبن زاید» به عنوان رئیس جدید امارات  بعد از فوت « شیخ خلیفه » و سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه به این کشور عربی گفت:‌ به نظر نم...

مولفه‌های موثر بر روابط ایران و امارات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،حسین آجرلو در ارتباط با انتخاب «محمدبن زاید» به عنوان رئیس جدید امارات  بعد از فوت « شیخ خلیفه » و سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه به این کشور عربی گفت:‌ به نظر نمی‌رسد که بعد از تحولات  اخیر در امارات، شاهد تغییر چندانی در روابط ایران و امارات باشیم چرا که شیخ خلیفه حاکم پیشین امارات به علت بیماری سال‌ها بود که در عرصه سیاست این کشور چندان فعال نبود و زمام امور را محمد بن زاید برادرش بر عهده داشت. بنابراین به نظر نمی‌رسد که در دوران جدید تحول خاصی در روابط خارجی امارات رخ دهد.

مولفه‌های موثر بر روابط ایران و امارات

وی ادامه داد:‌ در دو سال اخیر به دلیل تحولات رخ داده از جمله تحولات منطقه ای و همچنین روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا ، امارات تلاش کرده که در عرصه سیاست خارجی سیاستی متفاوت از سال‌های قبل در پیش بگیرد و روابط خارجی خود را متنوع سازد.

آجرلو با بیان اینکه پیش از این امارات با کشورهای مختلفی در منطقه دچار تعارضاتی شده بود و به نوعی به سمت سیاست تهاجمی رفته بود، تصریح کرد:‌ ولی در مدت اخیر سیاست امارات متنوع‌سازی سیاست خارجی و داشتن روابط با کشورهای مختلف بوده است. اماراتی‌ها تلاش کردند روابط خود را با کشورهایی چون ایران، سوریه، قطر و حتی ترکیه از حالت تنش خارج کنند و این‌ها همه نشان می‌دهد که حاکم ابوظبی تلاش دارد سیاست متوازن‌تری را در سطح منطقه‌ای داشته باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه امارات همان طور که با اسرائیل رابطه دارد، تلاش داشته با سوریه نیز ارتباط برقرار کند، افزود: علاوه بر سیاست امارات برای متوازن‌سازی و متنوع‌سازی سیاست خارجی خود، سفر اخیر امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به امارات و همچنین پیام تسلیت مقامات ارشد ایرانی به خاطر درگذشت رئیس پیشین  امارات، همه  بیانگر این موضوع  است که ایران نیز علاقه‌مند است که روابط خود را با این کشور عربی در قالب سیاست همسایگی گسترش دهد.

مولفه‌های موثر بر روابط ایران و امارات

آجرلو تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد با ادامه همین روند ما شاهد افزایش تعاملات بین دو کشور باشیم. البته برخی از موارد می‌تواند بر این روابط سایه افکند که در این ارتباط می‌توان به برخی از پرونده‌های منطقه‌ای از جمله پرونده یمن، دخالت‌های آمریکا و ارتباط امارات با رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار