۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵

مهم‌ ترین فواید روغن ماهی برای سلامتی بدن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مهم‌ ترین فواید روغن ماهی برای سلامتی بدن. روغن ماهی یکی از رایج ترین مکمل های غذایی است. روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که برای سلامتی شما بسیار مهم هستند. لازم است که شما به طور مر...

مهم‌ ترین فواید روغن ماهی برای سلامتی بدن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مهم‌ ترین فواید روغن ماهی برای سلامتی بدن. روغن ماهی یکی از رایج ترین مکمل های غذایی است. روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که برای سلامتی شما بسیار مهم هستند. لازم است که شما به طور مرتب ماهی های چرب مصرف کنید. در غیر این صورت مصرف یک مکمل روغن ماهی میتواند به شما در دریافت کافی اسیدهای چرب امگا سه  کمک کند. در این مطلب به برخی از مهم‌ ترین فواید سلامتی روغن ماهی برای بدن اشاره شده است.

فواید روغن ماهی

روغن ماهی، چربی یا روغنی است که از بافت ماهی استخراج می شود. روغن ماهی معمولاً از ماهی های روغنی مانند شاه ماهی، ماهی تن، آنچوی و ماهی خال خالی تهیه می شود. با این حال گاهی اوقات از کبد ماهی های دیگری نیز می توان روغن ماهی استخراج کرد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که یک تا دو وعده ماهی چرب در هفته مصرف شود. این امر به این دلیل است که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی مزایای سلامتی بسیاری دارد. این روغن می تواند از شما در برابر تعدادی از بیماریها محافظت کند.

مشخص شده است که انواع امگا ۳ موجود در روغن ماهی مزایای سلامتی بیشتری نسبت به امگا ۳ موجود در منابع گیاهی دارد. امگا ۳ موجود در روغن ماهی اسید ایکوز اپنتائنوئیک و اسید دکوز هگزاوائیک است. این در حالی است که امگا ۳ موجود در منابع گیاهی عمدتاً آلفا لینولنیک اسید است. اگر چه آلفا لینولنیک اسید یک اسید چرب اساسی است اما اسید های چرب موجود در ماهی مزایای سلامتی بیشتری دارند.

در ادامه به برخی از مهمترین فواید روغن ماهی برای بدن اشاره شده است

روغن‌ ماهی ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. مطالعات نشان می دهند افرادی که ماهی زیادی می خورند از میزان بیماری قلبی بسیار کمتری برخوردار هستند. به نظر می رسد عوامل خطرزای بیماری های قلبی با مصرف ماهی یا روغن‌ماهی کاهش می یابد.

فواید روغن‌ماهی برای سلامتی قلب شامل موارد زیر است:

  • تنظیم سطح کلسترول با روغن ماهی : روغن‌ماهی می‌تواند سطح کلسترول خوب را افزایش دهد.
  • تری گلیسیرید ها: روغن‌ماهی می تواند تری گلیسیرید ها را در حدود ۱۵ الی ۳۰ درصد کاهش دهد.
  • فشار خون: مصرف روغن‌ماهی حتی در دوزهای پایین به کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می کند.
  • پلاک: روغن‌ماهی ممکن است از پلاک هایی که باعث سخت شدن شریان ها می شوند جلوگیری کند.
  • آریتمی کشنده: این روغن در افرادی که در معرض خطر هستند ممکن است حوادث کشنده آریتمی را کاهش دهد. آریتمی ریتم غیر طبیعی قلب است که می‌تواند در موارد خاص باعث سکته قلبی شود.
روغن ماهی

روغن ماهی

مکمل‌های روغن‌ماهی می‌تواند بسیاری از عوامل خطرساز بیماری های قلبی را بهبود بخشند. اما هیچ شواهدی مبنی بر جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی وجود ندارد.

فواید روغن ماهی ممکن است به درمان برخی از اختلالات روانی کمک کند

۶۰ درصد از مغز شما تقریباً از چربی تشکیل شده است. بخش اعظم این چربی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. بنابراین امگا ۳ برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است. برخی از مطالعات حاکی از آن است که افراد مبتلا به اختلالات ذهنی خاص سطح خونی امگا ۳ پایین تری دارند.

تحقیقات نشان می دهد مکمل‌های روغن ماهی می توانند از بروز علائم برخی از اختلالات روانی جلوگیری کنند. علاوه بر این، مصرف روغن‌ماهی در روزهای زیاد ممکن است برخی از علائم اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی را کاهش دهد.

روغن‌ ماهی می تواند به کاهش وزن کمک کند

چاقی به معنای داشتن شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ تعریف شده است. در سطح جهانی در حدود ۳۹ درصد از بزرگسالان دارای اضافه وزن هستند. این در حالی است که ۱۳ درصد آن ها چاق هستند. چاقی میتواند خطر ابتلا به سایر بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان را افزایش دهد. مکمل های روغن‌ماهی ممکن است ترکیب بدن و عوامل خطر ساز برای بیماری های قلبی را در افراد چاق بهبود بخشند.

همچنین مکمل های روغن‌ماهی همراه با رژیم غذایی یا ورزش می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند. علاوه بر این، مصرف روغن‌ماهی به کاهش دور کمر و نسبت دور کمر به لگن کمک می کنند.

روغن‌ ماهی از سلامت چشم حمایت می کند

همانند مغز، چشمان شما به چربی های امگا ۳ نیاز دارد. شواهد نشان می‌دهد افرادی که امگا ۳ کافی دریافت نمی کنند خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های چشمی دارند. علاوه بر این، سلامت چشم در پیری شروع به کاهش می کند و این می‌تواند منجر به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن شود. خوردن ماهی با کاهش خطر ابتلا به این بیماری همراه است.

بر اساس تحقیقات، مصرف دوز بالای روغن‌ماهی به مدت ۱۹ هفته، بینایی را در کلیه بیماران دژنراسیون ماکولا بهبود می بخشد. توصیه می شود برای جلوگیری از بیماری‌های پیرچشمی و یا بهبود آنها به طور روزانه مکمل های روغن‌ماهی مصرف کنید.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار