۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴

مهاجرانی: سخت است بگوییم استقلال قهرمان نمی‌شود/ کی‌روش هر چه بود برنامه‌ریزی‌اش حرف نداشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، محمدرضا مدنی؛ حشمت‌الله مهاجرانی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در گفتگو با خبر ورزشی، درباره شرایط تیم ملی جهت آماده شدن برای حضور هر چه بهتر در...

از باشگاه استقلال چخبر؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، محمدرضا مدنی؛ حشمت‌الله مهاجرانی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در گفتگو با خبر ورزشی، درباره شرایط تیم ملی جهت آماده شدن برای حضور هر چه بهتر در جام جهانی و رقابت‌های لیگ برتر اظهاراتی را مطرح کرد.

فوتبال ایران ضعف برنامه ریزی دارد

مهاجرانی در ارتباط با شرایط امروز فوتبال ایران برای آماده شدن جهت حضور در مسابقات جام جهانی گفت: «ما یکسری کارها را باید انجام بدهیم. به این دلیل کلمه «باید» را به کار می‌برم چون باید تمام افکار و تمرکزمان را روی کارهایمان متمرکز کنیم. باید از تمام امکانات و اختیاراتی که داریم برای بهتر شدن استفاده کنیم. من همواره و مکرراً تاکید کرده ام که ضعف برنامه ریزی و ضعف تشکیلاتی داریم. ما قبل از هر چیز باید ابتدا تشکیلات فوتبال مان را درست کنیم».

کی‌روش هر چه بود برنامه ریزی اش حرف نداشت

کارشناس فوتبال کشورمان درباره تدارکات تیم ملی برای حضور در دو دوره قبلی جام جهانی در سالهای ۲۰۱۴ برزیل و ۲۰۱۸ روسیه خاطرنشان کرد: «گرچه در سال‌های گذشته حضور کارلوس کی‌روش در رأس تیم ملی فوتبال ایران با حرف و حدیث‌هایی در رابطه با اخلاق و رفتارش همراه بود اما او در زمینه برنامه ریزی و تدارکات نقش بسیار موثری در فوتبال ایران داشت. قطعا کسی نمی‌تواند در بحث برنامه‌ریزی و هنر تشکیلاتی او حرفی بزند. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر قدرت و هنر کی‌روش در این ارتباط بشود اما امروز چنین توانی را نزد کادر فنی جدید تیم ملی نمی‌بینیم».

همه دنبال آرامش هستند فدراسیون ما دنبال جنجال

مهاجرانی با اشاره به اتفاقات عجیب و غریب در رأس فدراسیون فوتبال ادامه داد: «متاسفانه در آستانه حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی مشاهده می‌کنیم که چه تحولاتی در فدراسیون به وجود می‌آید! …و یا چه اتهاماتی نسبت به افراد، اعم از رئیس پیشین فدراسیون فوتبال و برخی از اعضای هیأت رییسه اش به گوش می‌رسد. در شرایطی که همه عوامل تیم ملی فوتبال ایران به دنبال آرامش هستند. اما متاسفانه و درست در همین روزهای حساس عده ای دیگر در همان فدراسیون فوتبال پیگیر مسائلی هستند که ثمره ای جز جنجال و برهم زدن تمرکز تیم ملی ندارد!».

وی افزود: «همین رفتارها اثرات نادرستی خواهد داشت و به طور کلی فوتبال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبعاً می‌تواند روی تیم ملی فوتبال هم اثرگذار باشد. این مسائل روی قدرت تصمیم گیری برای تیم ملی اثرگذار میشود. اگر می‌خواهیم تیم ملی خوبی را روانه جام جهانی کنیم ابتدا باید تشکیلات خودمان را اصلاح کنیم. یعنی باید سازمان فوتبالمان را از وجود چنین مسائلی پاک کنیم و همه چیز را در راستای یک هدف به کار بگیریم. باید برای رسیدن به اهداف مان بیشتر از اینها برنامه ریزی کنیم. برنامه ریزی درست همراه با صبر و حوصله، وگرنه موفقیتی حاصل نمی‌شود».

تعطیلی یک ماهه لیگ اثر مخربش را نشان خواهد داد

مسابقات لیگ برتر از نیمه فروردین ماه سال جاری تا نیمه اردیبهشت ماه با برنامه ریزی کمیته مسابقات سازمان لیگ با وقفه همراه بود. حشمت مهاجرانی درباره تعطیلی یک ماهه فوتبال ایران به دلیل تداخل با ماه مبارک رمضان و به بهانه رقابتهای جام حذفی و حضور دو تیم سپاهان و فولاد در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا تاکید کرد: «لیگ فوتبال هر کشوری چه کوتاه مدت و چه طولانی مدت نباید تعطیل شود. تعطیلی مسابقات لیگ اثرات مخرب و منفی روی کل فوتبال کشور خواهد داشت. هم روی بازیکنان و هم روی باشگاه‌ها. البته اکثر بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران لژیونر هستند و آنها در شرایط مسابقه قرار داشتند اما شک نداشته باشیم که تمرین مداوم و تکرار، باعث افزایش مهارت و قدرت تصمیم گیری بازیکن در لحظه می‌شود. ولی قطعاً چیزی به تجربه بازیکن اضافه نمی‌شود چون تجربه از مسابقه دادن بدست می‌آید. به همین خاطر ما نیاز به بازی‌های دوستانه و تدارکاتی داریم».

بدون مسابقه دوستانه خوب عیار تیم‎مان را نمی‌فهمیم

سرمربی تیم ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین درباره مشخص شدن دیدارهای دوستانه تیم‌های همگروه ایران و برنامه ریزی ضعیف فدراسیون فوتبال کشورمان در همین ارتباط یادآور شد: «حتماً باید برای شناخت بیشتر از توانایی‌های تیم ملی و همچنین ایجاد هماهنگی برای اجرای راه و روشی که می‌خواهیم در دیدار با تیم‌های همگروه خودمان به کار بگیریم احتیاج به دیدارهای تدارکاتی خوب داریم. آن وقت است که برای ما روشن می‌شود نقاط ضعف و قوت تیم ملی در چه بخش‌هایی وجود دارد. مسابقات دوستانه برای بازیکنان و کادر فنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و عیار تیم ملی مان را مشخص می‌کند».

اولین بازی ایران مهمترین مسابقه اش است

مهاجرانی درباره وضعیت ایران برای ورود به مسابقات جام جهانی در آبان ماه توضیح داد: «بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران باید بدانند که در چه میدان بزرگی وارد می‌شوند. قطعاً بازیکن برای سربلندی خود و تیم ملی به هیچ عنوان حتی یک گام هم رو به عقب برنمی‌دارد و تمام تلاشش را به کار می‌گیرد. البته باید بدون غرور مقابل تیم‌هایی که در گروه ایران قرار دارند بازی کنیم. خیلی باهوش و با مطالعه عمل کنیم. نقش مربی در چنین شرایطی بسیار مهم است. اینکه بدانید چطور باید تیمش را به لحاظ روحی و روانی آماده حضور در مسابقه کند خیلی مهم است. به ویژه برای حضور در اولین بازی. چرا که اولین دیدار در جام جهانی اهمیت خاص خودش را دارد و در ادامه، روی نتایج بعدی تیم ملی هم می‌تواند اثرگذار باشد».

لیگ ایران واردات بدی دارد

کارشناس فوتبال کشورمان همچنین درباره وضعیت لیگ برتر و حضور بازیکنان خارجی بی کیفیت در برخی تیم‌ها اضافه کرد: «در سالهای اخیر شرایط به گونه ای پیش رفته که لیگ فوتبال ما تبدیل به یک صادر کننده خوب و یک وارد کننده بد شده است. متاسفانه شاهد هستیم بازیکنانی که طی یکی دو سال اخیر به فوتبال ایران وارد شده اند هیچ الگوی خوب و مطلوبی برای نسل جوان فوتبال ایران نیستند. بازیکنانی نیستند که در تیم‌هایشان اثرگذار باشند».

خارجی بی کیفیت به بازیکن ایرانی لطمه می‌زند

وی با اشاره به میزان دستمزد تعیین شده برای برخی از این بازیکنان خارجی بی کیفیت همزمان با قیمت بالای دلار در کشورمان تصریح کرد: «با نگاهی به باشگاه‌های فوتبال ایران، کاملا مشهود است که بازیکنان داخلی خودمان با اینکه بازیکنان خارجی هم دریافتی کمتری دارند اما فوتبالیست‌هایی اثرگذارتر در تیم‌هایشان به شمار می‌روند. حتماً چنین اتفاقاتی اثرات منفی را به همراه دارد. هم به روحیه بازیکن داخلی لطمه می‌زند و هم روی عملکرد کلی تیم و باشگاه که در نهایت منجر به عدم نتیجه‌گیری تیم میشود».

فوتبال باشگاهی تنها با اصلاح مدیریت درست می‌شود

بازیکن اسبق فوتبال کشورمان درباره وضعیت این رشته در لیگ برتر رو به اتمام خلیج فارس گفت: «متاسفانه لیگ فوتبال ایران انسجام مطلوبی را ندارد. در این بین مسائل و مشکلات داوری باعث شد تا قضاوت‌ها روی نتایج اثر زیادی داشته باشد. اما اگر مدیریت در فوتبال ایران اصلاح شود قطعاً در کوتاه یا بلند مدت روی نتایج کسب شده و وضعیت کلی فوتبال باشگاهی در ایران اثر خودش را نشان خواهد داد».

وی افزود: «برای نمونه یکی از این اتفاقات، موضوع کسر امتیاز در رابطه با تیم امیر قلعه نویی بود که اگر رخ نمی‌داد شاید نتایج این تیم به گونه دیگری رقم می‌خورد. این موضوع به‌نوعی تیم امیر قلعه نویی را از گردونه رقابت و مسابقه خارج کرد. تیم امیر از قهرمانی دور شد، چون کسر امتیاز روی روحیه بازیکنان و مربی تیم اثر منفی گذاشت».

پرسپولیس فصل پرالتهابی داشت

مهاجرانی که یکی از مؤسسان باشگاه ابومسلم مشهد است درباره باشگاه‌های بالای جدولی در لیگ برتر بیست و یکم اظهار داشت: «سپاهان در فصل جاری لیگ برتر تیم خوبی بود و همین نزدیکی امتیاز تیم‌ها به یکدیگر در نیمه بالایی جدول، باعث شد تا پیش بینی نتایج مسابقات در طول فصل جاری آسان نباشد».

او همچنین درباره مشکلات عدیده این فصل پرسپولیس تصریح کرد: «با توجه به نتایجی که تیم پرسپولیس در دور رفت کسب کرد این تیم نتوانست در دور دوم شرایط خوب فصول گذشته اش را تکرار کند. چون به وضوح می‌توان دید که التهاب‌های به وجود آمده در راس مدیریت باشگاه اثر خودش را در بدنه تیم نشان می‌دهد».

نساجی و آلومینیوم صدرجدولی‌ها را اذیت کردند

مهاجرانی درباره دیگر تیم‌های لیگ برتری توضیح داد: «تیم فوتبال تراکتور با سرمایه‌گذاری که داشت امیدوار کننده وارد مسابقات شد اما متاسفانه برخلاف تصور ما نتوانست نتایج مورد نظر هواداران و کارشناسان را به دست بیاورد. از جمله تیم‌هایی که در لیگ برتر امسال توانستند به خوبی مقابل تیم‌های صدرنشین ایستادگی کنند و اثرگذاری شان را در لیگ برتر بیست و یکم نشان دهند می‌توان به نام تیمی‌مثل نساجی مازندران همچنین تیم آلومینیوم اراک اشاره کرد که در این فصل با قدرت ظاهر شدند و توانستند در مصاف با تیم‌های بالای جدولی اذیت کننده ظاهر شوند».

استقلال بخت بالایی برای قهرمانی دارد

بازیکن اسبق تیم تاج در سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ در ارتباط با دو تیم قعر نشین و صدرنشین هم حرف زد و گفت: «متاسفانه به دلایل زیادی اعم از عدم اتفاق نظر در بحث مدیریت یا مالکیت باشگاه شهرخودرو، این تیم در انتهای جدول قرار گرفته و احتمال سقوطش هم زیاد است. اما درباره تیم استقلال باید گفت با اینکه حوادث فوتبال همیشه غیرقابل پیش بینی هستند ولیکن بسیار سخت است که بخواهیم بگوییم استقلال قهرمان نمی‌شود و شانسی برای این موضوع وجود ندارد. به نظر من استقلال بیش از همه تیم‌های حاضر در بالای جدول شانس قهرمانی دارد».

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار