۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳

ملاک انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «ناصر ایمانی»، فعال سیاسی اصولگرا درباره اولویت‌ها برای انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم گفت: مهم ترین اولویت برای چیدمان کابینه این است که آقای رئیسی کابینه ای را انتخاب کند که افراد واقعاً شایسته...

ملاک انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «ناصر ایمانی»، فعال سیاسی اصولگرا درباره اولویت‌ها برای انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم گفت: مهم ترین اولویت برای چیدمان کابینه این است که آقای رئیسی کابینه ای را انتخاب کند که افراد واقعاً شایسته مسئولیت آن را داشته باشند، بر اساس لیاقت ها و شایستگی ها انتخاب شوند نه بر اساس فشارهای جانبی و نکته دیگری که خیلی اهمیت دارد این است که کابینه با هم هماهنگ باشند. هماهنگی بالاخص در تیم فکری اقتصادی دولت بسیار اهمیت دارد. تیم اقتصادی دولت که شامل وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، معاون اقتصادی رئیس جمهور است، همواره یک سیاست را اعتقاد داشته باشند و یک سیاست را دنبال کنند. اینکه چند روش در تیم اقتصادی دنبال شود نمی تواند کشور را از این شرایط بحرانی نجات دهد. بقیه تیم اقتصادی دولت هم افراد شایسته، فعال و باانگیزه باشند که بتوانند اقدامات مفیدی را در کشور انجام دهند. این موردی است که باید اولویت انتخاب در کابینه در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: آن چیزی را که آقای رئیس جمهور در انتخاب اعضای کابینه باید دقت داشته باشد، استفاده از افراد شایسته بر اساس ملاک شایسته سالاری باشد و طبق این اصول افراد چینش شوند. مسائل سیاسی و جناحی و فشارهای اطرافیان وزیر تعیین نکند. کابینه باید هماهنگ باشد بالاخص قسمت اقتصادی آن که مغز متفکر اقتصادی دولت هستند، باید هماهنگ باشند.

 

ایمانی در خصوص تاکید آیت الله رئیسی بر استفاده از مدیران انقلابی و جهادی در کابینه نیز گفت: یکی از فاکتورهای انتخاب آقای رئیسی این نیست که حتماً برای یک جریان سیاسی و یک جناح سیاسی باشند. بحث شایسته بودن است. این شایسته بودن ممکن است در یک جناح سیاسی باشد و ممکن است در دو جناح سیاسی باشد. ممکن است فرد مشهور به سیاسی بودن نباشد ولی فرد کارآمدی در حوزه مدنظر باشد. مثلاً وزیر آموزش و پرورش و یا وزیر صنعت نیاز نیست سیاسی باشند ولی افراد کارآمدی باشند.

 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به بحث جوانگرایی در کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: جوانگرایی در کابینه خیلی معنایی ندارد چون کابینه مدیران عالی رتبه کشور هستند و باید افرادی باشند که قطعاً صاحب تجربه های کافی هستند. سن جوان معمولاً اقتضا نمی کند و باید تجربیات کافی در حد وزارت داشته باشد. البته اگر برای یک پست، وزارتخانه آقای رئیس جمهور با دو نفر مواجه شد که به لحاظ مشخصات کارآمدی و فکری و انقلابی بودن و غیره یکسان باشند ولی یکی جوان تر است، قطعاً باید جوان تر را انتخاب کند، ولی در کابینه تجربه مدیریتی نباید فدای جوانگرایی شود. در رده های مدیریتی پائین تر باید تلاش شود از جوان ها استفاده شود چون این ها مدیران آینده اند. موضوع کابینه متفاوت از رده های دیگر مدیریتی است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار