۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲

مقایسه افزایش حقوق کارمندان دولتی و تامین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،ماه‌های آخر سال همواره صحبت‌های زیادی در مورد افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولتی و تامین اجتماعی وجود دارد. مسائل اقتصادی برای بسیاری از افراد جامعه به عنوان یک دغدغه مهم...

مقایسه افزایش حقوق کارمندان دولتی و تامین اجتماعی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،ماه‌های آخر سال همواره صحبت‌های زیادی در مورد افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولتی و تامین اجتماعی وجود دارد. مسائل اقتصادی برای بسیاری از افراد جامعه به عنوان یک دغدغه مهم محسوب می‌شود که توجه بسیاری از دولت‌مردان به آن متمرکز است. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی افزایش حقوق کارمندان دولتی و تامین اجتماعی بپردازیم. در صورتی که می‌خواهید در مورد تفاوت‌ افزایش حقوق کارمندان و کارگران بیشتر بدانید، کافی است تا انتها همراه ما باشید.

بررسی افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱

به گزارش اخبار اقتصادی سایت خبری سانا پرس طبق تصمیم شورای عالی کار، حداقل حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۱، با افزایش ۵۷.۴ درصدی به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۰، چیزی حدود ۸۸ هزار تومان بوده است. در حال حاضر هر فرد به صورت روزانه حداقل ۱۳۹ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

در یک مقایسه کلی بین موارد بیان شده می‌توان دریافت که به نسبت سال‌های گذشته، افزایش حقوق به شکل چشم‌گیری در لیست برنامه هیئت دولت قرار گرفته است. سوال اصلی در بحث اقتصادی اینجاست که آیا این افزایش می‌تواند مقداری از تورم سال ۱۴۰۰ را پوشش دهد یا خیر.

مقایسه افزایش حقوق کارمندان دولتی و تامین اجتماعی

در یک مقایسه کلی می‌توان متوجه شد که حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱، چیزی حدود ۱۳۹ هزار تومان است که به نسبت سال ۱۴۰۰ حدود ۵۷.۴ درصد افزایش داشته است. این مقدار در یک ماه ۳۰ روزه به ۴ میلیون ۱۷۹ هزار تومان می‌رسد. حق مسکن ماهیانه ۶۵۰ هزار تومان است و حق بن نقدی حدود ۸۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. حق اولاد نیز به این مبلغ قابل اضافه کردن است که ۴۱۷ هزار تومان تعیین شده است.

مجموع دریافتی بدون فرزند و بدون سابقه کار ۵ میلیون ۶۷۹ هزار تومان است. افرادی که متاهل هستند و یک فرزند دارند حدود ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان دریافت می‌کنند. طبق اعلام شورای عالی کار و تصویب مجلس، سبد معیشت کارگران ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان برای خانوارهای ۳.۳ نفره تعیین شده است. این مقدار برای کارمندان دولت نیز متفاوت است و بر اساس ارگان‌های مختلف تعیین می‌شود.

افزایش حقوق شامل چه کسانی است

به نقل از وب سایت خبری سانا پرس باید توجه داشته باشید که افزایش حقوق تصویب شده شامل افراد شاغل در دستگاه‌های اجرائی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، آموزش عالی و پژوهشی و قضات است. همچنین کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار، والدین شهداء و غیره نیز می‌توانند طبق این لیست از افزایش حقوق بهره‌مند شوند.

در بحث حقوق و دستمزد، طبق اعلام شورای عالی کار، برخی از افراد که حقوق آنها از میزان تعیین شده کمتر است می‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. این مقدار طبق قانون مشخص شده است که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم داشت.

معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۱ چگونه است

هر سال بعد از افزایش حقوق کارمندان دولتی و تامین اجتماعی که در بحث اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد، معافیات مالیاتی وجود داشته که طبق اعلام شورای عالی کار تعیین می‌شود. طبق اعلام این سازمان، کارگران تامین اجتماعی و کارمندان دولت، با حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و کمتر از مبلغ تعیین شده، از پرداخت مالیات معاف هستند.

در مجموع مبلغ مالیات در سال حدود ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. کسانی که بالاتر از مبلغ مذکور حقوق و مزایا دریافت می‌کنند باید مازاد درآمد را طبق لیست اعلام شده به عنوان مالیات پرداخت کنند. تا ۱۵۰ هزار تومان مالیات دریافتی به صورت سالیانه حدود ۱۰ درصد است. از ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان مالیات سالیانه حدود ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است. این مقدار برای مبالغ بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان حدود ۲۰ درصد و بالای ۳۵۰ میلیون تومان حدود ۳۰ درصد به صورت سالیانه تعیین شده است.

افرادی که درآمد بالاتر دارند باید طبق قوانین در نظر گرفته شده و به صورت سالیانه مبلغ مالیات خود را پرداخت کنند. می‌دانید که بخشی از هزینه‌های دولت به صورت سالیانه توسط اخذ مالیات پوشش داده می‌شود. این امر می‌تواند در راستای اجرای اصل قانون اساسی باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود.

جمع بندی

یکی از موضوعات مهم در بحث اقتصادی و اخبار اجتماعی، افزایش حقوق کارگران تامین اجتماعی و کارکنان دولت است. با توجه به اینکه میزان تورم در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، چیزی حدود ۴.۴۱ درصد اعلام شده است، آیا افزایش حقوق در نظر گرفته شده می‌تواند برای سال ۱۴۰۱ به عنوان یک افزایش قابل قبول شناخته شود؟ با توجه به موارد گفته شده و طبق اعلام شورای عالی کار، افزایش حقوق در سال جدید ۵۷.۴ است که برای بسیاری از حقوق بگیران قابل توجه است. در صورتی که به دنبال پیگیری اخبار حقوق و دستمزد هستید و می‌خواهید از اخبار اقتصادی مطلع شوید، بهتر است به سایت خبری سانا پرس مراجعه کنید. سانا پرس با داشتن بخش دسته بندی اقتصادی می‌تواند خبرهای روز را در کمترین زمان ممکن پوشش دهد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار