۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴

مقامات دولت بایدن در تردید دوباره برای توافق با تهران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،روزنامه وال‌استریت جورنال به نقل از چند مقام آمریکایی ادعا کرده که برآورد دولت جو بایدن نشان می‌دهد «تحت هر توافقی»، زمان گریز هسته‌ای ایران برای تولید مواد لازم به‌منظور ساخت بمب هسته‌ای، «بسیار ک...

مقامات دولت بایدن در تردید دوباره برای توافق با تهران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،روزنامه وال‌استریت جورنال به نقل از چند مقام آمریکایی ادعا کرده که برآورد دولت جو بایدن نشان می‌دهد «تحت هر توافقی»، زمان گریز هسته‌ای ایران برای تولید مواد لازم به‌منظور ساخت بمب هسته‌ای، «بسیار کمتر» از یک سال خواهد بود و بازگشت به شرایط برجام ۲۰۱۵ دیگر مقدور نیست.

وال‌استریت جورنال از قول مقامات آمریکایی می‌گوید برآورد دولت بایدن که اواخر سال گذشته میلادی انجام شد، نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران آن قدر پیشرفت کرده که زمان گریز هسته‌ای در هر صورت کمتر از یک سال خواهد بود و احتمالا به شش ماه کاهش یابد.

دولت آمریکا با وجود این برآورد همچنان احیای برجام را راهی برای رفع نگرانی‌ها از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.

با این همه وال‌استریت جورنال می‌نویسد موضوع کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران امیدواری به توانایی دولت بایدن برای یک توافق قوی با جمهوری اسلامی را کاهش داده است.

بی بی سی نیز نوشت:

در این مقاله که به قلم لارنس نورمن، تحلیلگر سیاسی این روزنامه نوشته شده، آمده است که مقامات دولت آمریکا اواخر سال گذشته میلادی به این نتیجه رسیدند که برنامه اتمی ایران به میزانی جلو رفته است که امکان محدود کردن بازه زمانی تولید مواد لازم برای ساخت بمب اتمی به حدود ۱۲ ماه امکان ندارد.

با این همه، دولت جو بایدن به مذاکرات ادامه می‌دهد با این امید که این کشور و متحدانش بتوانند مدت زمان کافی برای بروز واکنش به ذخیره‌سازی اورانیوم تسلیحاتی ایران را داشته باشند. مدت لازم برای تولید اورانیوم لازم برای ساخت بمب اتمی به اقدامات ایران در برچیدن ذخایر اورانیوم غنی شده و ارسال آن به خارج یا مخفی کردن آن در داخل و همچنین نوع و ظرفیت ماشین‌آلات غنی سازی بستگی دارد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که در صورت بازگشت ایران به توافق اتمی، بخش عمده تحریم‌های اعمال شده توسط دولت دونالد ترامپ را لغو خواهند کرد و نمایندگان ایالات متحده در مذاکرات وین در مورد امتیازها و تضمین‌هایی که در صورت قبول یک توافق “اصلاح شده” خواهند داد با نمایندگان ایران مذاکره می‌کنند.

این روزنامه می‌افزاید اگرچه مقامات ایران می‌گویند در صدد ساخت تسلیحات هسته‌ای نیستند اما نگاهی به تاسیسات کلیدی انان نشان می‌دهد که قادر به دسترسی به امکانات لازم هستند.

روز پنجشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که تنها چند هفته فرصت وجود دارد تا مذاکرات به نتیجه برسد و پس از آن، میزان پیشرفت ایران به سوی توانایی ساخت بمب اتمی، احیای برجام را بی‌مورد خواهد کرد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار