۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸

معرفی گزینه‌های ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال ۱۴۰۰+ سوابق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان یکی از سازمان‌های مهم و البته اثرگذار وزارت ارشاد است که سیاستگذاری و هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی در خارج از کشور و برنامه‌ریزی فرهنگی و تبلیغی برای ا...

معرفی گزینه‌های ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال ۱۴۰۰+ سوابق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان یکی از سازمان‌های مهم و البته اثرگذار وزارت ارشاد است که سیاستگذاری و هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی در خارج از کشور و برنامه‌ریزی فرهنگی و تبلیغی برای ایرانیان و علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی در خارج از مرزها را بر عهده دارد. از این رو، با توجه به موقعیت کنونی ایران در جهان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش خطیری در نشان دادن ایران واقعی به جهانیان دارد.

در سال‌های اخیر با توجه به انتصاب‌های نه چندان دقیق در این سازمان، شاهد انجماد فعالیت‌ها و حتی رکود در اجرای برنامه‌ها بوده‌ایم. بر همین اساس، حضور فردی توانمند، آگاه به موقعیت ایران و از همه مهمتر متعهد برای اجرای وظایف اصلی این سازمان بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی امری غیرقابل انکار است.

در روزهای اخیر اسامی برخی از افراد به عنوان ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح شده است و برخی از فعالان این عرصه هم به رئیس جدید تبریک هم گفته‌اند، اما آنچه به نظر می‌رسد این است که هنوز گزینه نهایی برای سازمان فرهنگ و ارتباطات مشخص نشده و همچنان تحقیق برای انتخاب رئیس این سازمان ادامه دارد و برای انتخاب فرد اصلح باید منتظر مسؤولان و حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم.

گزینه‌های محتمل برای ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چه کسانی هستند؟ کارنامه سه چهره‌ای را که برای این منظور مطرح‌اند و چه بسا در ساعات آینده یکی از آن‌ها حکم بگیرد، بررسی کرده است.

 

گزینه‌های ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی+ بیوگرافی و سوابق

حجت الاسلام مهدی ایمانی‌پور

یکی از گزینه‌های اصلی به عنوان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، حجت‌الاسلام «مهدی ایمانی‌پور» است. او متولد سال ۴۳ و دارای تحصیلات عالی حوزوی است و در سوابق او می‌توان به تدریس و تحقیق در زمینه حقوق و کلام، مدیریت فرهنگی و مدیریت استراتژیک و رایزنی فرهنگی ایران در روسیه و آلمان، مدیر کلی فرهنگی اروپا و آمریکا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اشاره کرد.

ایمانی‌پور دهه ۸۰ به سمت معاون امور بین‌الملل این سازمان منصوب شد. هم‌اکنون نیز دستیار ارشد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی این سازمان است. از دیگر فعالیت‌های ایمانی‌پور، مدیریت تدوین سند فرهنگی بین‌المللی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ریاست کمیته مشترک ایران و چین و همچنین نماینده دستگاه‌های فرهنگی بین‌المللی در تدوین سیاست‌های فرهنگی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بر همین اساس، محتمل‌ترین گزینه برای ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به شمار می‌رود؛ تا جایی که حتی بسیاری از مسؤولان این سازمان از وی به عنوان گزینه نهایی یاد می‌کنند.

بر همین اساس هم چند روز قبل، بسیاری از افراد دغدغه‌مند در این حوزه و حتی تشکل‌های دانشجویی با توجه به احتمال حضور فردی تکراری از رأس این سازمان، در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به سراشیبی در فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کاهش فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی مناسب، خواستار انتخاب فردی نخبه، جوان و دارای نگرشی تحول خواهانه برای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شدند.

گزینه‌های ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی+ بیوگرافی و سوابق

حجت الاسلام محمدهادی فلاح‌زاده

 

یکی دیگر از گزینه‌های مطرح برای ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی «محمدهادی فلاح‌زاده» است که علاوه بر تحصیلات حوزوی، دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی نیز دارد. او اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عضو ستاد نماز جمعه قم و مسؤول ستاد برگزاری مراسم دهه فجر این استان فعالیت داشته است و پس از آن، در دهه ۸۰ به عنوان قائم مقام بعثه مقام معظم رهبری منصوب شد و مسؤولیت‌هایی همچون مدیرکل مبلغان، معاون برنامه‌ریزی نظارت و ارزشیابی، معاونت توسعه مدیریت و منابع و عضو شورای عالی حج بعثه رهبری را بر عهده داشته است. فلاح‌زاده از سال ۸۸ تاکنون نیز به عنوان عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دستیار ویژه رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و عضو هیأت امنای چندین مؤسسه فرهنگی است.

گزینه‌های ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی+ بیوگرافی و سوابق
حجت الاسلام سیدمصطفی دریاباری

حجت‌الاسلام «سیدمصطفی دریاباری» نیز یکی از گزینه‌های مطرح و البته جوان و انقلابی برای ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. او که متولد سال ۶۰ است، مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل مرکز ارتباطات حوزه‌های علمیه کشور، عضو شورای عالی سیاستگذاری گفت‌وگوی ادیان ایران، عضویت در کمیته رسانه و فضای مجازی و کمیته اعزام حوزه علمیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در کارنامه دارد. دریاباری همچنین به زبان‌های عربی و انگلیسی آشنایی دارد و دوره‌های مختلفی همچون آشنایی با اسلام و شیعه در کانادا، حقوق هند ویژه دانشجویان و اساتید حقوقی ایرانی در هند و اندیشه اسلامی در جهان معاصر ویژه دانشجویان شیعی کانادا در ایران را برگزار کرده است. دریاباری همچنین با توجه به فعالیت‌های گسترده در حوزه‌های مختلف فرهنگی ارتباطات گسترده‌ای با مسلمانان غیرایرانی و همچنین علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران دارد و می‌تواند نقطه مشترکی در حوزه فرهنگی بین ایران و سایر کشورها ایجاد کند.

در هفته‌های گذشته که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با مسؤولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جلسه‌ای داشت، به نظر می‌رسید که ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زودتر منصوب خواهد شد. بر همین اساس، بسیاری در انتظار معرفی رئیس جدید بودند و حتی افرادی همچون حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی و سیدکمیل باقرزاده به عنوان گزینه‌های ریاست جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات مطرح شدند که پس از مدتی نام این افراد برای ریاست این سازمان کمرنگ شد و سه گزینه به عنوان گزینه‌های اصلی مطرح شدند.

، هم‌اکنون ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات است. او از سال ۹۲ با حکم علی جنتی، وزیر وقت ارشاد به این سمت منصوب و در دوره‌های بعدی نیز ابقا شد. اما اکنون با روی کار آمدن دولت جدید و البته ناکارآمد بودن سازمان فرهنک و ارتباطات در انجام وظایف و همچنین کارایی نامناسب بسیاری از رایزن‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور، نه تنها تغییر مدیریتی، بلکه تغییر ساختاری در این سازمان دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط