۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹

معرفی نفرات برتر نخستین کنگره شعر شهید سلیمانی

مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر شهید سلیمانی، «سردار سربداران» در تالار وحدت برگزار شد و نفرات برتر آن معرفی شدند.

معرفی نفرات برتر نخستین کنگره شعر شهید سلیمانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مراسم اختتامیه کنگره شعر «سردار سربداران» شامگاه پنج‌شنبه در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر خانواده معزز شهید سلیمانی چهره‌هایی نظیر سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار فلاح‌زاده جانشین فرماندهی سپاه قدس، سردار وحیدی وزیر کشور، حمید شاه‌آبادی معاون سیمای رسانه ملی، مصطفی چمران رئیس شورای شهر تهران، افشین علا شاعر، سیدعلی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه، سعید حدادیان مداح اهل بیت(ع)، علیرضا مختارپور، محسن مومنی شریف و جمعی از علاقه‌مندان به شهید سلیمانی حضور داشتند.

 شعر راه را برای دیگر هنرها باز کرد

در ابتدای این مراسم، مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی این کنگره صحبت کرد. او با بیان شعری از قیصر امین‌پور گفت: این شعر را خواندم تا یاد یکی از سرداران شعر فارسی را زنده نگه دارم. هم‌چنین می‌خواهم یاد و خاطره چهره‌های نام‌آشنای دیگری در عرصه شعر یعنی سیدحسین حسینی و سلمان هراتی را زنده کنم.

وی ادامه داد: این کنگره شعر اختتامیه ندارد. حاج قاسم بی‌کرانه است و کنگره شعر او نیز اختتامیه‌ای ندارد، بلکه هر اختتامیه مقدمه افتتاحیه دیگری است. روح شهید سلیمانی بار دیگر کمک‌مان کرد تا بار دیگر دست شعر را بگیریم و پا به پای او جلو بیاییم و این همه شعر ناب و زیبا درباره حاج قاسم ببینیم. در این گنگره از کهن‌ترین قالب شعری یعنی قصیده تا نوین‌ترین آن یعنی شعر سپید و نیمایی اثر داشتیم.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: شعر به عنوان نخستین داوطلب در اولین کنگره به میدان آمد تا راه را برای بقیه باز کند و حتما در کنگره‌های بعدی از دیگر قالب‌های هنری نظیر نقاشی، تئاتر، داستان و … در کنگره شهید سلیمانی خواهیم داشت.

بسیاری از افراد از علاقه شخصی حاج قاسم به شعر و ادبیات باخبرند

زینب سلیمانی، رئیس مکتب شهید سلیمانی و فرزند آن شهید دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: در ایام دومین سالگرد عروج شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی هستیم. شهادت این قهرمان امت اسلامی در تاریخ به عنوان یک افتخار در کارنامه ملت ایران ثبت شده است و شرح آن لکه ننگی ابدی بر پیکره رژیم تروریست‌پرور آمریکا خواهد بود. شهادت حاج قاسم یک حادثه معمولی نیست که از یاد تاریخ برود.

وی ادامه داد: همایش امروز گام کوچکی است برای تکریم از این الگوی انسانیت و بزرگداشت مجاهدت‌های اوست. از همه کسانی که این‌گونه جلسات را رونق بیشتری بخشیدند تشکر می‌کنم و به همه آنها سلام می‌کنم که پیرو حقیقت‌اند. پیام حقیقت به خاطر انتصاب به حضرت حق، مسیر خود را همواره در طول تاریخ سپری کرده و هیچ‌گاه محتاج کسی نبوده است. این انسان است که با شانه دادن زیر بار حق و به دوش کشیدن این امانت الهی ارجمند می‌شود و در پیشگاه الهی قرب پیدا می‌کند. در اینجا فرقی هم ندارد که مجاهد باشید یا هنرمندی که هنر خود را در مدح ارزش‌هایی درباره این شهیدان اختصاص داده است.

زینب سلیمانی در پایان گفت: سردار سربداران کوششی است شاعرانه، زیبا و هنرمندانه تا در این مسیر گلبانگ حقیقت در کوچه پس کوچه‌های تاریخ فریاد کشیده و غبار از چهره همه کسانی بزداییم که شجاعت داشتند و در دنیای بشری محمل پیام حق بودند. این جلسه، جلسه شعر است و بسیاری از افراد از علاقه شخصی حاج قاسم به شعر و ادبیات باخبرند. ایشان گاهی در یادداشت‌های شخصی‌شان شعر یا متنی ادبی که در جایی شنیده بودند را می‌نوشتند تا آن را فراموش نکنند.

سعید یوسف‌نیا نیز گزارشی از اشعار ارائه شده به دبیرخانه کنگره شعر سردار سربداران ارائه کرد و گفت: در این کنگره ۴۵۰ اثر در قالب‌های قصیده، غزل، شعر نو و … به دبیرخانه رسید که در داوری مقدماتی ۴۰ اثر برگزیده شده و به مرحله نهایی راه پیدا کردند. این آثار را در دو قالب شعر کلاسیک و شعر نو دسته‌بندی کرده و داوری نهایی را آغاز کردیم که بنده به همراه آقای سیار و آقای حمیدرضا شکارسری در بخش شعر نو آثار را داوری کردیم. در نهایت ۶ اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند که نام آنان را امشب اعلام خواهیم کرد.

تیر حسن طهرانی مقدم و حاج قاسم هنوز هم در حال حرکت است

علیرضا قزوه شاعر نام‌آشنای کشور در بخش دیگری از این جلسه صحبت کرد و گفت: خوشحالم که انگشتری را در دست داریم که یک طرف آن عکس شهید طهرانی مقدم است و طرف دیگر آن عکس شهید سلیمانی. در این جلسه صحبت از قصه آرش شد. تیر آرش جایی فرود آمد اما تیر حسن طهرانی مقدم و حاج قاسم هنوز هم دارد حرکت می‌کند و مرزها را در می‌نوردد. یک روز نور می‌شود، یک روز باران می‌شود و روزی دیگر در عین‌الاسد فرود می‌آید.

وی با نقل یک خاطره از دختری در هند سخنان خود را ادامه داد: در روزهایی که در هندوستان حضور داشتم، دختر ۷-۸ ساله هندی به نام نرگس را به یاد می‌آورم که تنها سرگرمی او شنیدن قصه‌های حاج قاسم بود و اگر داستانی از او نمی‌شنید نمی‌خوابید. پدرش از من می‌خواست که داستان‌های جدیدی از حاج قاسم را برای او بخوانم و کار ما جست‌وجو در این زمینه شده بود. یک شب پدرش به من زنگ زد و گفت که دخترم خوابی درباره حاج قاسم دیده است که ایشان به خواب او آمده و برایش قصه تعریف کرده است. با خود گفتم که این قصه بسیار زیباست و باید آن را بنویسم.

قزوه بیان داشت: من رمان، سفرنامه، شعر و نثر نوشته‌‌ام اما تاکنون قصه کودک ننوشته بودم و گفتم که این بار حتما این قصه را می‌نویسم. نیت کردم و خوابیدم، حاج قاسم به خوابم آمد در حالی که لباس سربازی به تن داشت و تعدادی نامه به دستش بود. یکی از آن نامه‌ها را به من داد و رفت. از خواب پریدم و مصمم شدم که قصه‌ را بنویسم. این کتاب نوشته شد، به ۴ زبان ترجمه شد و ان‌شاءالله به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شود. قصه حاج قاسم بسیار زیباست. مکتب و سبک زندگی او بسیار مهم است و این موضوع باید پررنگ شود.

تقدیر از افشین علا و سعید حدادیان

در این مراسم از دو هنرمند کشورمان به پاس فعالیت برای شهید سلیمانی تقدیر شد. اولین تقدیر از افشین علا شاعر نام‌آشنای کشور و صاحب کتاب ارزشمند «سربازنامه» بود. سربازنامه مجموعه اشعاری درباره شهید سلیمانی است. هم‌چنین از سعید حدادیان مداح و ذاکر اهل بیت به پاس برگزاری شانزدهمین همایش سوختگان وصل در سال ۱۳۹۶ با محوریت شهید سلیمانی و انتشار دو کتاب شعر و داستان «سلام سردار» تقدیر شد.

سعید حدادیان پس از این مراسم تقدیر گفت: سال ۱۳۹۶ بنده به معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفتم که ما قهرمانانی داریم که در قید حیات‌اند و برای آنان تا زمانی که زنده هستند باید مراسم تقدیر گرفت که نمونه آن حاج قاسم سلیمانی است. همان سال ما در دفتر نهاد رهبری در دانشگاه تهران اقدام کردیم و شانزدهمین همایش سوختگان وصل را به تجلیل از حاج قاسم برگزار کردیم که ماحصل آن ۲ کتاب بسیار خوب بود.

وی اضافه کرد: ما نیازمندیم که برای قهرمانان کشورمان این برنامه‌ها را بگیریم تا ابراز احساسات کرده و با حاج قاسم‌های بیشتر آشنا شویم. دقت داشته باشید که مهمترین هنر حاج قاسم که امروز تجلی پیدا کرده دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها است.

معرفی نفرات برگزیده

براساس این گزارش، نفرات برگزیده نخستین کنگره ملی شعر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، «سردار سربداران» به شرح زیر معرفی و تقدیر شدند:

رتبه اول:

در بخش شعر کلاسیک، از غلامرضا کافی برای اثر «ای پارسای پارسی» تقدیر شد.

هیئت داوران در بخش شعر نو اثری را شایسته رتبه اول ندانست.

رتبه دوم:

در بخش شعر کلاسیک از حسن زرنقی برای اثر «دلتنگی به وقت ۱:۲۰» تقدیر شد. هم‌چنین در بخش شعر کلاسیک از زهرا محدثی خراسانی برای اثر «امتداد عاشورا» تقدیر شد.  هم‌چنین در بخش شعر کلاسیک از علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی برای اثر «بگو کجای شب سرخ» تقدیر به عمل آمد.

هیئت داوران در بخش شعر نو اثری را شایسته رتبه دوم ندانست.

رتبه سوم:

در بخش شعر نو از فهیمه قائدی برای اثر «زبان سفید» تقدیر به عمل آمد. هم‌چنین در بخش شعر نو از معصومه سادات شاکری برای اثر «آفتابگردان دیده‌ای؟» تقدیر شد.

هیئت داوران در بخش شعر کلاسیک اثری را شایسته رتبه سوم ندانست./ تسنیم

اختتامیه نخستین کنگره شعر سردار سربداران
اختتامیه نخستین کنگره شعر سردار سربداراناختتامیه نخستین کنگره شعر سردار سربداران

اختتامیه نخستین کنگره شعر سردار سربداران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار