۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹

مراقب این دردها و سرگیجه ها باشید خطر زوال عقل وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دانشمندان دانشگاه پزشکی چونگ‌کینگ در چین با سنجش میزان درد در ۲ هزار و ۵۰۰ آمریکایی و اندازه‌گیری علائم افت‌شناختی در آنها دریافتند، افرادی که به طور مرتب در مناطق مختلف بدن خود احساس درد می‌کنند،...

مراقب این دردها و سرگیجه ها باشید خطر زوال عقل وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دانشمندان دانشگاه پزشکی چونگ‌کینگ در چین با سنجش میزان درد در ۲ هزار و ۵۰۰ آمریکایی و اندازه‌گیری علائم افت‌شناختی در آنها دریافتند، افرادی که به طور مرتب در مناطق مختلف بدن خود احساس درد می‌کنند، ۴۳ درصد بیشتر از سایرین دچار هر نوع زوال عقل می‌شوند، ۴۷ درصد بیشتر احتمال دارد آلزایمر داشته باشند و ۲۹ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند.

درد گسترده ممکن است نشان‌دهنده اختلالات اسکلتی عضلانی باشد که بر مفاصل، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد. به گفته محققان، این یافته‌ها شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد درد گسترده می‌تواند یک عامل خطر برای زوال عقل، بیماری آلزایمر و سکته مغزی باشد.

این افزایش خطر مستقل از سن، جنس و وضعیت سلامتی است. آنها تاکید می‌کنند، “پزشکان باید به این گونه دردها برای جلوگیری از زوال عقل، بیش از پیش توجه کنند”.

زوال عقل اصطلاحی است که برای توصیف طیف وسیعی از اختلالات عصبی پیشرونده (آنهایی که بر مغز تأثیر می‌گذارند) استفاده می‌شود. انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد که بیماری آلزایمر شایع‌ترین آنها است.

گفته می‌شود که هر فردی زوال عقل خود را به روش منحصربه‌فرد خودش تجربه می‌کند. پیش‌بینی می‌شود، تا سال ۲۰۴۰، بیش از ۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به انواع مختلف زوال عقل دچار باشند.

هر نیم‌ساعت از جایتان بلند شوید تا دیابت نگیرید
یک مطالعه کوچک و جدید نشان می‌دهد که هر نیم‌ساعت بلند شدن از صندلی ممکن است به بهبود سطح قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

نویسندگان این مطالعه در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد هشدار دادند که نشستن یا دراز کشیدن برای بیش از یک ساعت، خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. اما داشتن یک تحرک ۵ دقیقه‌ای بعد از نیم‌ساعت بی‌تحرکی، یک راه آسان برای بهبود حساسیت به انسولین و کاهش شانس ابتلا به سندرم متابولیک است.

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط پزشکی از جمله شامل چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت، تری‌گلیسیرید بالا وHDL(چربی خوب) پایین است که با هم رخ می‌‌دهند و می‌توانند منجر به بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی شوند.

این تیم تحقیقاتی ۱۶ بزرگسال چاق را مورد مطالعه قرار داد که سبک زندگی کم‌تحرک داشتند یا دارای شغلی بودند که تمام روز آنها را وادار به نشستن می‌کرد. در طول ۱۰ ساعت در روز، یک ردیاب تناسب اندام هر ۳۰ دقیقه یک بار سیگنال می‌داد و به هر شرکت‌کننده یادآوری می‌کرد که بلند شود و حرکت کند.

محققان دریافتند افراد با فعالیت بیشتر، به دلیل بهبود جریان خون ناشی از تحرک، کلسترولLDLو سطح قند خون پایین‌تری در مقایسه با گروه غیرفعال دارند.

دکتر لن هوروویتز، متخصص داخلی در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک، در مورد نتایج این مطالعه می‌گوید: «بی‌تحرک‌ها، سیگاری‌های جدید هستند. در این میان، محل کار مکانی است که بسیاری از ما ساعت‌ها بی‌تحرک هستیم و نتیجه آن، فرصتی از‌دست‌رفته برای سوزاندن صدها کالری در روز است.»

او می‌افزاید: «با این حال، یک میز ایستاده می‌تواند به ایجاد تغییرات بزرگ در محیط کار کمک کند. ایستادن به وضوح بیشتر از نشستن به بدن فشار وارد می‌کند، بنابراین کالری بیشتری خواهید سوزاند. ایستادن ۵۰ درصد کالری بیشتری نسبت به نشستن می‌سوزاند، به طوری که یک فرد ۷۰ کیلوگرمی می‌تواند فقط با ایستادن روی پاهایش ۵۰ کالری اضافی در ساعت بسوزاند.»

با افزایش سن، کدام غذاها را بیشتر باید بخورید؟
تغذیه سالم در هر سنی مهم است، اما با رسیدن به میانسالی اهمیت تغذیه سالم حتی بیشتر می‌شود. با این حال به گفته کارشناسان تغذیه، سالم غذا خوردن، نیازی به قربانی کردن خود با رژیم‌های غذایی خاص ندارد.

متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که با افزایش سن، هر روز باید برخی ریزمغذی‌ها را وارد رژیم غذایی‌تان کنید که از این قرارند:

فیبر: غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات، بلغور جو، آجیل و حبوبات، می‌توانند به رفع یبوست کمک کنند که با افزایش سن رایج می‌شود. آنها همچنین می‌توانند به کاهش سطح کلسترول، مدیریت قند‌خون و حفظ وزن سالم کمک کنند. اگر شما یک مرد ۵۱ ساله یا بزرگتر هستید‌، سعی کنید روزانه ۳۰ گرم فیبر بخورید. اگر زن هستید‌، حدود ۲۱ گرم فیبر در روز را امتحان کنید.

غلات کامل: آنها منبع عالی فیبر و سرشار از ویتامینBهستند که با بالا رفتن سن به آنها بیشتر نیاز خواهید داشت. آنها سرشار از ویتامینB6و فولات هستند که کلیدی برای حفظ سلامت مغز محسوب می‌شوند و شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت را کاهش می‌دهند. با این‌حال فقط به نان سبوس‌دار اکتفا نکنید. کینوا، گندم و کوسکوس گندم کامل نیز گزینه‌های خوشمزه‌ای هستند.

آجیل و خشکبار: مغزهای درختی مانند بادام، گردو، بادام‌هندی، هل و پسته دارای قدرت ضدپیری زیادی هستند. این میان‌وعده‌های ترد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که می‌توانند به تاخیر یا جلوگیری از بیماری‌های قلبی مرتبط با سن، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، بیماری‌های عصبی و برخی از انواع سرطان کمک کنند.

ماهی: ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن، شاه ماهی و ماهی قزل آلا باید دوبار در هفته در منوی شما باشد. دلیل؟ آنها سرشار ازDHAهستند؛ یک اسید چرب امگا ۳ که برای مغز شما مفید است. سطوح پایینDHAبا بیماری آلزایمر مرتبط است. جلبک، گردو، دانه کتان و دانه‌های چیا نیز منابع خوبی ازDHAهستند.

میوه های قرمز و نارنجی‌رنگ: هندوانه، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای قرمز و نارنجی سرشار از یک ترکیب طبیعی به نام لیکوپن هستند. غذاهایی که دارای لیکوپن هستند، می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش داده و از شما در برابر سکته مغزی نیز محافظت کند.

سبزیجات چلیپایی: هرچه شمع‌های بیشتری روی کیک تولد شما وجود داشته باشد، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف‌تر می‌شود. ولی سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. آنها یک ماده شیمیایی به نام سولفورافان دارند که سلول‌های ایمنی بدن شما را فعال می‌کند، بنابراین بهتر می‌توانند به سمومی که به سلول‌های شما آسیب می‌رسانند و به مرور زمان باعث بیماری می‌شوند حمله کنند.

سیب‌زمینی شیرین: سیب‌زمینی شیرین دارای مقدار زیادی بتا‌کاروتن است که بدن شما آن را به ویتامینA تبدیل می‌کند. این ویتامین برای سلامت بینایی و پوست مهم است. همچنین سیستم ایمنی بدن شما را قوی نگه می‌دارد. شما باید ۲۳ فنجان کلم بروکلی پخته بخورید تا به اندازه یک سیب‌زمینی شیرین متوسط، ​​ویتامینAدریافت کنید.

چه زمانی باید نگران سرگیجه باشیم؟
سرگیجه در بسیاری از موارد جای نگرانی ندارد و اغلب در پی گرسنگی طولانی‌مدت، بلند‌شدن سریع و یا مستی بروز می‌کند.

بسیاری از سرگیجه‌ها خود‌به‌خود رفع می‌شوند اما اگر سرگیجه باعث زمین خوردن شما شد، همراه با تاری دید، وز وز گوش، غش کردن، بی‌حسی صورت، بازوها و یا پاها بود، باید حتما و فورا به پزشک مراجعه کنید.

افت فشار خون وضعیتی: یکی از علل شایع سرگیجه، افت ناگهانی فشار خون است که به آن افت فشار خون وضعیتی می‌گویند. اگر سرگیجه شما هنگام ایستادن یا نشستن ناگهانی اتفاق می‌افتد، احتمالاً دچار افت فشار خون وضعیتی شده‌اید. برخی اقدامات پیشگیرانه مانند تغییر وضعیت به‌آرامی و مرحله‌ای (از دراز کشیدن به حالت نشسته تا ایستادن)، کاهش مصرف الکل و یا اجتناب از وعده‌های غذایی زیاد، دوری از محیط‌های بسیار گرم مانند دوش گرم، می‌تواند مانع افت فشار خون وضعیتی شود.

کم‌خونی: کم‌خونی شرایطی است که گلبول‌های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن در بدن وجود ندارد. این وضعیت می‌تواند باعث احساس سرگیجه، خستگی و ضعف در بیمار شود. شایع‌ترین علت ریشه‌ای کم‌خونی، کمبود آهن و به دنبال آن کمبود ویتامینB12است که با مصرف مکمل‌ها برطرف می‌شود.

گرفتگی عروق: به گفته متخصصان سرویس سلامت همگانی (ان‌اچ‌اس)، سرگیجه همراه با کاهش شنوایی، دوبینی، تاری دید و بی‌حسی صورت، دست‌‌ها یا پاها، می‌تواند نشانه‌ای از گرفتگی عروق باشد. این وضعیت که با نام آترواسکلروز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌ها به دلیل انسداد چربی، سفت و باریک می‌شوند. آترواسکلروز بسیار جدی است، زیرا در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

عوارض جانبی داروها: داروها می‌توانند با انواع عوارض جانبی همراه باشند که سرگیجه یکی از آنهاست. داروهای ضد‌تشنج، داروهای ضد‌افسردگی، آرام‌بخش‌ها معمولاً مقصر سرگیجه هستند. اگر بعد از مصرف داروهای جدید دچار سرگیجه شدید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند که داروی جایگزین مصرف کنید.

مشکل گوش داخلی: اگر در کنار از دست دادن شنوایی، تعادل خود را از دست می‌دهید، می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در عمق گوش باشد. لارنیتیت و نوریت دهلیزی هر دو نمونه‌ای از التهاب در گوش هستند و می‌توانند باعث شوند احساس کنید که اتاق در حال چرخش است و همچنین باعث تهوع و استفراغ می‌شوند.

تومور مغزی: افراد مبتلا به این اختلال ممکن است در راه‌ رفتن و حفظ تعادل خود دچار مشکل شوند و همچنین امکان تجربه سرگیجه وجود دارد. مشکلات در هماهنگی، به عنوان مثال در انجام کار ساده‌ای مانند بستن بند کفش، ممکن است از نشانه‌های یک تومور مغزی باشند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار