۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴

مخالفت جمهوری خواهان با لغو تحریم‌ها علیه ایران

به گزارش اندیشه معاصر؛ تلاش مجدد جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، با تردید و موانع احتمالی در کنگره از سوی جمهوری خواهان و همچنین از طرف حزب طرفدار او روبه‌رو شده است. سران جمهورخواه قصد دارند با هرگونه تلاش بایدن برای لغو ...

مخالفت جمهوری خواهان با لغو تحریم‌ها علیه ایران

به گزارش اندیشه معاصر؛ تلاش مجدد جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، با تردید و موانع احتمالی در کنگره از سوی جمهوری خواهان و همچنین از طرف حزب طرفدار او روبه‌رو شده است.

سران جمهورخواه قصد دارند با هرگونه تلاش بایدن برای لغو تحریم‌ها علیه ایران که در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام اعمال شده بود، مخالفت کنند.

در حالی که مقامات دولت بایدن برای احیای برجام در وین در حال گفت‌وگو‌های غیرمستقیم با نمایندگان ایران هستند، جمهوری خواهان در حال بحث درباره موانع قانونی مرتبط با تحریم‌های اعمال شده به وسیله ترامپ هستند که ورود دوباره آمریکا به توافق هسته‌ای را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

علاوه بر مانع تراشی جمهوری خواهان، کاخ سفید درگیر مشکلات روبه رشد دیگری برای بازگشت به برجام نیز هست. دموکرات‌ها می‌خواهند بایدن در برابر خواست ایران برای اعطای امتیازات بیشتر مقاومت کند و باور دارند که این موضوع فرصت توافق مجدد با ایران را کاهش می‌دهد.

سناتور کریس مورفی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «من هم به دنبال یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران هستم، اما این تنها پس از بازگشت دوباره به برجام اتفاق می‌افتد.»

او در ادامه مدعی شد: «اگر ما قصد اجرای توافق جامع‌تری را داریم، نباید حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و برنامه موشکی بالستیکی آن را نادیده بگیریم.»

اولین اولویت بایدن برای بازگشت به برجام این است که آمریکا و ایران مطابق با توافقنامه ۲۰۱۵ که منحصراً در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود، عمل کنند. با این حال معاونان او به دنبال توافق گسترده‌تری هستند که بتواند نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در بر بگیرد بلکه از نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا و گسترش فعالیت‌های موشکی این کشور جلوگیری کند.

جمهوری خواهان که از زمان اوباما مخالف این توافقنامه بودند، هیچ فرصتی را برای کارشنکی در مذاکرات وین و احیای برجام از دست نمی‌دهند.

گروهی از سناتورهای جمهوری خواه اخیراً از لایحه‌ای با هدف جلوگیری از پیوستن مجدد بایدن به توافق هسته‌ای رونمایی کردند. در این لایحه اطمینان حاصل می‌شود که هر توافق جدیدی که رئیس جمهور منعقد می‌کند به صورت معاهده در می‌آید و در نتیجه نیاز به تصویب کنگره دارد. گروهی از جمهوری خواهان مجلس نمایندگان نیز لایحه مشابهی را وضع کردند که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال می‌کند؛ بنابراین تیم بایدن برای مذاکرات فعلی با موانع بیشتری مواجه است.

گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۴ با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی ‌در وین ادامه دارد. پیش از این دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد. همچنین نشست‌هایی به صورت دو و چندجانبه میان روسای هیأت‌های مختلف ایران و ۱+۴ برگزار شد. قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک ارائه و در صورت نیاز کمیسیون بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار