۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱

مبنای دولت برای عیدی ۱.۸۰۰.۰۰۰ کارمندان و بازنشستگان چیست؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از اقتصاد ۲۴؛ در حالی میزان عیدی کارمندان و بازنشستگان نهاد‌های دولتی مبلغ ثابت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مشخص شد که کارشناسان این رقم را مغایر با وعده حمایتی دولت از بازنشستگان با توجه به ...

حقوق معلمان اسفندماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از اقتصاد ۲۴؛ در حالی میزان عیدی کارمندان و بازنشستگان نهاد‌های دولتی مبلغ ثابت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مشخص شد که کارشناسان این رقم را مغایر با وعده حمایتی دولت از بازنشستگان با توجه به افزایش نرخ تورم، می‌دانند.

در حالی به روایت مرکز آمار، نرخ تورم برای خانوار‌های کشور به بیش از ۵۰ درصد رسیده که مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به عنوان عیدی، باعث نگرانی جمع زیادی از بازنشستگان آن هم در ماه‌های پُرخرج آخر سال شده است.

معیشت بازنشستگان یکی از مشکلات اصلی است که متأسفانه امروز بیش از ۸۰ درصد بازنشستگان کشور را درگیر خود کرده است؛ این وضعیت با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور، احتمال ریزش جمعیت بازنشستگان را به زیر خط فقر زیاد کرده است.

سال سختی برای بازنشستگان
سعدنژاد، فعال حقوق بازنشستگان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه دولت هر سال نسبت به سال قبل از سهم بازنشستگان کم می‌کند، گفت: بازنشستگان هم از مردم همین کشورند؛ تورم اجاره مسکن، هزینه درمان و سفره غذا دارند، دولت با چه معیاری چنین رقم عیدی را برای آن‌ها در نظر گرفته است؟!

وی ادامه داد: متاسفانه در محاسبه عیدی بین کارمند و بازنشسته هیچ تفاوتی نیست و به طور یکسان برآورد می‌شود در حالی که در طی سال بازنشسته مزایا و حقوق مطابق با شاغل را دریافت نمی‌کند.

این فعال حقوق بازنشستگان ادامه داد: امسال تورم به حد زیادی افزایش داشته و بازنشستگان سخت‌ترین سال معیشتی را پشت سر گذاشته اند و تنها امید آن‌ها میزان عیدی بود که این نیز برای آن‌ها به مصداق سراب بود.

معیار دولت برای تعیین عیدی بازنشستگان 
به گفته سعد نژاد، طبق آمار‌های رسمی امسال تورم به بیش از ۵۰ درصد رسیده است، البته همه می‌دانیم که تورم خیلی بیشتر از نرخ اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی است و به بالای ۷۰ درصد رسیده که بحران گرانی در تمام بخش‌ها وضعیت معیشت مردم را به گونه‌ای سخت کرده که یک بازنشسته برای تأمین نیاز‌های اولیه زندگی خانواده خود اعم از اجاره بهای مسکن، خورد و خوراک و از همه مهمتر هزینه درمان باید بعد از رسیدن به زمان بازنشستگی اقدام به انجام کار جدید جهت کسب درآمد کند.

وی ادامه داد: بازنشستگان هم از مردم همین کشورند؛ اجاره مسکن، هزینه درمان و سفره غذا دارند، دولت با چه معیاری چنین رقم عیدی را برای آن‌ها در نظر گرفته است!

این فعال حقوق بازنشستگان با بیان اینکه سال هاست به ما وعده بهبود وضعیت و ترمیم و اصلاح حقوق بازنشستگی را داده اند، گفت: هنوز برای تأمین تسهیلات، بیمه تکمیلی و سایر قول‌هایی که به بازنشستگان داده شده هیچ برنامه‌ای اجرا نکرده اند و تنها شاهد کوچک شدن سبد خانوار‌های بازنشستگان بوده ایم.

وی تصریح کرد: اجرای کامل متناسب‌سازی حق قانونی بازنشستگان است حقی که برای تحقق آن دولت باید هزینه کند، اما نسبت به اقدام آن زمان می‌خرد و همین مسئله فشار مضاعف تورم به بازنشستگان را بیشتر کرده است.

بی تأثیری تورم بر تعیین میزان عیدی بازنشستگان
سعد نژاد یادآور شد: با نرخ تورمی که امروز در جامعه بر هیچ قشری پوشیده نمانده، مستمری دریافتی کفاف هزینه‌های زندگی بازنشستگان را نمی‌دهد چراکه قیمت اکثر کالا‌های اساسی چند برابر افزایش داشته، اما در مقابل میزان عیدی بازنشسته تغییری نداشته است.

این فعال حقوق بازنشستگان ادامه داد: به نظر می‌رسد که تورم به میزان عیدی بازنشسته‌ها نرسیده و تنها به بازار‌های مصرف وارد شده و تکلیف معیشت این قشر را مشخص کرده است. حکم این تکلیف چیزی نیست جز به حاشیه رانده شدن بازنشستگان آن هم در زمانی که سال‌ها برای آن زحمت کشیده اند.

 

وی با تأکید بر اینکه میزان اعلام شده عیدی بازنشستگان کفاف تأمین نیاز یک خانواده بازنشسته را نمی‌دهد، گفت: با تعیین چنین رقمی برای پرداخت عیدی به نظر می‌رسد که متولیان در این بخش، خبری از نرخ‌ها و گرانی‌ها ندارند.

سعد نژاد گفت: پاداش یک عمر کار، امروز به خجالت از اهل خانواده رسیده است. این روایت گریبان بیش از ۸۰ درصد بازنشستگان را گرفته است حالا با توجه به مستمری‌های پایین، عدم دریافت تسهیلات و رقم عیدی آخر سال، وضعیت معیشت آن‌ها را به گونه‌ای بحرانی کرده که باید به خزان عید بازنشستگان اشاره کرد.

گرانی و تورم زندگی بازنشستگان را سخت تر کرده است
این فعال حقوق بازنشستگان با اشاره به اینکه به روایت مرکز آمار نرخ تورم برای خانوار‌های کشور به بیش از ۵۰ درصد رسیده است گفت: همه می‌دانیم تورم به بالای ۷۰ درصد رسیده است؛ حالا بذل و بخشش دولت در پرداخت عیدی به بازنشستگان باعث نگرانی جمع زیادی از این قشر (بازنشسته) آن هم در ماه‌های پُرخرج آخر سال شده است.

وی ادامه داد: به گفته همه کارشناسان اقتصادی یکی از مشکلات امروز، بالا رفتن نرخ دلار در همین سال جاری است که به طور مستقیم بر گرانی همه کالاها تاثیرگذار بوده است. متاسفانه در این شرایط نه مجلس توان جلوگیری از بالا رفتن قیمت ارز را دارد و نه دولت قدرت مدیریت بر اوضاع را دارد و به موجب این ضعف‌ها وضعیت بازنشستگانی که با حقوق‌های زیر ۱۰ میلیونی باید زندگی کنند را به خطر انداخته است.

سعد نژاد تأکید کرد: وقتی خط فقر را ۲۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند یک بازنشسته‌ای که خانواده دارد و از طرف دیگر هزینه‌های درمان و سایرهزینه‌های خانواده اش به مراتب بزرگتر و بیشتر شده، چطور با این مستمری‌ها و رقم عیدی تعیین شده آخر سال، زندگی خود را بچرخاند؟!

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار