۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱

قوه قضاییه اطمینان می‌دهد تحقق عدالت را برای همه پیگیری کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  نشست خبری مشترک محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در محل مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد. ایسنا نوشت: در ابتدای این نشست، ...

قوه قضاییه اطمینان می‌دهد تحقق عدالت را برای همه پیگیری کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  نشست خبری مشترک محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در محل مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد.

ایسنا نوشت: در ابتدای این نشست، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فجر  و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این دهه، فصل حرکت عدالت خواهانه ملت ایران بود، ملتی که پشت سر امام (ره) برای مبارزه با فساد و رفع بی عدالتی برخواست و همچنان ۴۴ سال است که بر این اراده محکم خود ایستاده است.

وی افزود: ملت ایران در سال ۵۷ همه یکدست و یکپارچه بودند و امروز نیز هر گونه حرکت تفرقه انگیزانه برخلاف خواست و اراده عمومی باشد را بر نمی تابد.  دشمنان ۴۴ سال است در خواب و خیال خود وعده داده اند تا انقلاب  اسلامی برای پیروزی خود جشن نگیرد و برای این هدف میلیاردها دلار خرج کرده اند ولی ملت ایران با طراحی های دشمن همراهی نکرده است‌  و ملت ایران ۴۴ سال ایستاده است و از جان هزینه داده است.

ستایشی تاکید کرد: قوه قضاییه این اطمینان را می دهد که در دوره تحول اهتمام ویژه ای به خرج دهد تا تحقق عدالت را برای همه پیگیری کند. قوه قضاییه درصدد است با تمام توان و با اقدامات خود کام ملت عزیز و بزرگوار ایران را شاد کند و بیش از پیش موجب افزایش وحدت شود و اعتماد عمومی را فراهم کند.

ستایشی  درباره نشست مشترک امروز با رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در مقطع فعلی، قوه قضاییه به جایی رسیده که با بهره وری نوین محدوده زمانی و مکانی دسترسی به خدمات قضایی برداشته شده است ودر تمام ۲۴ ساعت شبانه روز امکان بهره برداری به خدمات قضایی از طریق پنجره واحد قوه قضاییه فراهم شده است. بدلیل اینکه مرکز امار و اطلاعات بعنوان مغز هوشمند دستگاه قضایی است بر آن شدیم که نشست این هفته بصورت دیگر و در این مرکز برگزار کنیم.

وی درباره برگزاری جشنواره نقد برتر گفت:  اختتامیه اولین دوره جشنواره نقد برتر قوه قضاییه در ۱۹ بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: جشنواره نقد برتر بر آن است که قوه قضاییه در دوره تحول، نقد خود را نه تنها عاملی برای ضعف تلقی نمی کند بلکه آنرا منجر به قدرت برشمرده و از آن استقبال می کند.

وی درباره اجرای فرامین رهبری گفت: ما برای اجرای فرامین و رهنمودهای  رهبری اقداماتی را انجام دادیم. قوه قضاییه مطالبات رهبری از خود را مغتنم دانسته است. قرارگاهی به ریاست معاونت اول قوه قضاییه برای اجرای فرامین رهبری تشکیل شد. این قرارگاه تاکنون ۸۳ مصوبه عملیاتی داشته است و ۵۴ درصد از این مصوبات به طور کامل اجرا شده یا در حال اجراست. دو هفته برای اجرای هر مصوبه زمان در نظر گرفته شده است. این فرامین در ۵ کارگروه تخصصی برای اجرای مطالبات در حال اجرا است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نایب رییس اسکودا درباره ازمون کانون وکلا گفته که قوه قضاییه  باید ناظر باشد و برای آزمون وکالت کانون وکلا چه تدبیری دارید؟ گفت: مطابق مادتین ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور برخی مجوز کسب و کار مصوب ۱۴۰۱ کانون کارشناسان رسمی و کانون وکلا و مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه موظف شدند هر ساله از طریق سازمان سنجش  نسبت به برگزاری ازمون وکلا و کارشناسان با نظارت قوه قصاییه اقدام کنند. هر سه مرجع تلاش داشتند ازمون های مورد بحث تا پایان سال گذشته و سال جاری برگزار کنند ولی به دلیل فشردگی که در برنامه زمانی آزمون های مورد بحث از ناحیه سازمان سنجش بوده در سال گذشته میسر نشد.

وی افزود: آزمون پروانه وکالت مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه در ۲۳ اردیبهشت سال جاری و آزمون پروانه وکالت کانون وکلا در ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ با نظارت معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با لحاظ معیارهای سنجش قانون تسهیل برگزار شد.

ستایشی تاکید کرد: مقرر شده براساس برنامه ریزی انجام شده، ازمون وکالت کانون وکلا  در ۱۳ مردادماه سال آینده و آزمون کانون کارشناسان رسمی مشترکا با مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه در اوایل سال ۱۴۰۲ برگزار شود. ما وعده می دهیم این کار با هماهنگی صورت گیرد و تلاشمان این بوده که امور مربوط به این  آزمون‌ها مطابق موازین مربوطه باشد.

وی درباره مبارزه با پولشویی گفت:  قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم وجهه پیشگیرانه دارد که در اجرای کامل ان همه رویه های غلط اصلاح می شوند.

وی افزود: باید از حجم پرونده های قضایی به دستگاه قضایی کاسته شود.  ما دنبال رضایتمندی هستیم و برای اینکه به حد رضایتمندی برسیم باید اطاله را کاهش دهیم.

ستایشی تاکید کرد: مبارزه با پولشویی امری فرا دستگاهی است و همه باید به میدان بیایند. ریاست قوه قضاییه به دادستان کل و رییس سازمان بازرسی و رییس کل دادگستری تهران بعنوان اعضای شورای مبارزه با پولشویی امر کردند که اقدامات مجدانه ای برای رسیدگی به پرونده های پولشویی به عمل اورند تا مشخص شود فرایند رسیدگی به پرونده ها چگونه بوده است. همانطور که گفتم رمز موفقیت امور مردم، اقدامات حاکمیت مقتدرانه و هماهنگی و هم افزایی  است. مرکز آمار قوه قضاییه در این زمینه اقدامات خوبی را در مبارزه با پولشویی انجام داده است.

ستایشی افزود: با توجه به حساسیت این موضوع و نکات مطرح شده از سوی رئیس قوه قضائیه، مبارزه پولشویی و تامین مالی تروریست از نظر ما اهمیت ویژه ای دارد و با توجه به اصلاح قانون آن در سال ۹۷ و  اصلاح ماده ۱۴ قانون مبارزه با پولشویی که در سال ۹۸ تصویب شد، در قالب پرونده ای در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد و  نامه ای از سوی سازمان بازرسی متضمن پیشنهادهای اصلاحی به وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور ارسال شده است و این مسئله در قالب پرونده بازرسی فوق العاده در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفته است‌.

ستایشی درباره قراردادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی توسط پارلمان اروپا گفت: اقدام پارلمان اروپا اقدامی ناشایست بود که این اقدام تحت تاثیر لابی گروه تروریستی منافقین صورت پذیرفته است‌. این اقدام از نظر ما ضمانت حقوقی ندارد و براساس حقوق بین الملل و حقوق داخلی فاقد وجاهت است اما نمی توان به راحتی از این اقدام چشم پوشی کرد.

وی تاکید کرد:  سپاه پاسداران نیروی رسمی و نظامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و متکی به دل های پولادین  فرزندان کشور ما است. ما تعجب می کنیم پارلمان اروپا چرا بر خلاف مقررات عمومی این مسئله را اعلام کرده است‌؟  این پارلمان باید جلوی گروهک تروریستی می ایستاد؛ در حالیکه به عنوان پدر برای گروهک های تروریستی رفتار کرده است. این اقدامات پارلمان اروپا قابل دفاع نیست‌.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: دست گروهک تروریستی منافقین به خون  زنان، مردان و فرزندان ما آلوده است‌. قوه قضاییه در همین راستا تمامی تمهیدات لازم و مقتضی برای پیگیری قانونی از طریق ستاد حقوق بشر و وزارت خارجه  را اندیشیده و اجرایی خواهد کرد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار