۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵

قالیباف: برای نوآوری و خلاقیت باید حصر زمان و مکان را بشکنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «محمدباقر قالیباف» در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه که در محل ساختمان شیخ فضل الله برگزار شد، گفت: امروز با دیدن جمع حاضر برای نخستین بار احساس پیری کردم چرا که بیشتر حاضران جوان ...

قالیباف: برای نوآوری و خلاقیت باید حصر زمان و مکان را بشکنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «محمدباقر قالیباف» در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه که در محل ساختمان شیخ فضل الله برگزار شد، گفت: امروز با دیدن جمع حاضر برای نخستین بار احساس پیری کردم چرا که بیشتر حاضران جوان هستند و از این موضوع خوشحالم.

رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و جمعی از نمایندگان برگزار شد، اظهار کرد: نوآوری و خلاقیت دانش بنیان‌ها نحوه نوع نگاه دیگر به دنیا است با توجه به اینکه دنیا در راه گام برداشتن به سمت سبک زندگی تحولی همراه با علم و مهارت‌ها است، بدون شک نوآوری و خلاقیت همه ابعاد زندگی افراد را در تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه نوآوری و خلاقیت حکمرانی‌ها را در دنیا تغییر داده است، گفت: مدیریت و اداره یک مجموعه مفهوم دیگری پیدا کرده است. سنت‌ها طبق عادت مانع از ایجاد تحولات می‌شود و رابطه بین ذینفعان با عوامل مختلف تاثیر خودش را می‌گذرد.

قالیباف ادامه داد: تا زمانی که این مسائل سنتی هست و نفع افراد مطرح است، خلاقیت و نوآوری مفهوم خودش را دارد. ‌ زمانی که این مسائل در سطح قدرت‌ها، حکومت‌ها و در حوزه تولید قدرت و سازماندهی سیاسی و حکمرانی قرار می‌گیرد معنی دیگری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مهمترین کار خلاقیت این است که حصر زمان و مکان را بشکند، گفت: این سبب می شود همه چیز پویا، فعال و در حال حرکت شود. به عبارتی در زمانی خلاقیت و نوآوری در مسائل سیاسی و اقتصادی دنبال می شود و در زمانی دیگر حکمرانی را در ساحت عمومی به آن نگاه می کند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زمانی که ساختاری اداری که سال‌ها به صورت ناقص و بیش از ۱۰۰ سال قبل متولد شده را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم این ساختار حسی نسبت به مسائل ندارد. به عبارتی وقتی می گوییم حس ندارد یعنی در اوج اینکه مطرح می شود کشور بی پول است، حداقل سالی ۱۶۰ میلیارد دلار انرژی فسیلی در کشور هزینه می‌کنیم.

وی ادامه داد: بدون شک ۵۰ درصد این انرژی ناترازی و ناعدالتی در مصرف دارد. یعنی دره های فقر را با آن ایجاد می کنیم که نشان می دهد حکمرانی نسبت به این موضوع حس ندارد.

قالیباف با اشاره به ناترازی هایی که در کشور وجود دارد گفت: ناترازی در جذب نیرو، ناترازی در تمرکز قدرت، ناترازی در صندوق های بازنشستگی، ناترازی بین اختیار و مسوولیت، ناترازی مانند زمانی که کشور در هم در درآمد ۱۱۰ میلیارد دلار هم در درآمد ۲۰ میلیارد دلار کسری بودجه و تورم دارد. یعنی هیچ حسی از اثر مدیریت و تصمیم در کشور نمی‌بینید.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در اینجا در می‌یابیم که هیچ اثری از تصمیم و مدیریت در کشور وجود ندارد و هر روز در جلسات مختلف طرح مسائل مطرح است ولی چاره و راهکار کار کجاست.

وی نوآوری را موضوع توانستن و نتوانستن تعریف کرد و گفت: امروز رقابت بین افرادی است که نوآوری را درک می کنند و افرادی که نوآوری را درک نمی کنند، افرادی که عرضه دارند و کسانی که عرضه ندارند و آنهایی فناوری را درک کردند و آنهایی که درک نکردند. تا زمانی هم که این فضا باز نشود هیچ حرکتی پیش نخواهد رفت.

قالیباف با بیان اینکه در تجربه ۴۰ ساله فعالیت اجرایی ام به ۴ رکن شفافیت، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی توجه کرده ام، گفت: اگر ادعای تحول داریم باید بدانیم چه چیزی را تولید می کنیم که پاسخ آن‌تولید ثروت، قدرت، معرفت و منزلت است.

وی مهم ترین جایی که می تواند در ساحت حکمرانی اثرگذاری شود را مجلس دانست و ادامه داد: مجلس به معنای واقعی در رأس امور است و برای نوآوری و خلاقیت باید حصر زمان را شکست و تحول آفرین بود و از منزل، مسجد، مدرسه و محله شروع کرد و به آنها بها داد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با داده های کم، تصمیم‌های بزرگ‌ می گیریم، افزود: این موضوع سبب گره خوردن داده های کشور می شود. از طرفی تضاد منافع از مسائل مهمی است که در مجلس و قانون گذاری باید به آن توجه شود. هرچند که در کشور تورم قانون بیشتر از تورم اقتصادی است.

قالیباف تاکید کرد: بسیار مهم است که فعالان حوزه فناوری محیطی که در آن کار می کنند و برای آن برنامه دارند، آن‌ محیط را به خوبی بشناسند و بدانیم شرایط انسانی و شرایط مکانی آن محیط چیست و روابط متقابل بین این دو حوزه را به خوبی درک کنیم.

رییس قوه مقننه اضافه کرد: برای مثال وقتی یک سد می خواهیم بسازیم تمام جزئیات آن را مورد بررسی قرار می دهیم، در حوزه علوم انسانی نیز باید نیازها، مبانی و ارزش های جامعه را به خوبی بشناسیم و بر آن مبنا کار کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روح مجلس برای ما مهم است، افزود: بنده متوجه شدم که در مجلس در راستای حل مشکلاتی که حتی در درون‌ مجلس وجود دارد حرکت نمی کند. در ساحت حکمرانی اگر وارد این موضوعات شویم ابعاد آن با حوزه های فنی و صنعتی بسیار متفاوت است و رویکردی جدی و متناسب می خواهد که باید به آن توجه کرد.

وی اظهار امیدواری کرد با حضور بابک نگاهداری در مرکز پژوهش ها و جوانان با انگیزه ای که در این مرکز وجود دارد این مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس مجموعه خود نمایندگان را تامین کنیم.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار