۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹

فشار جدید مخالفان به دولت پاکستان/ طالبان را باید به رسمیت بشناسید

رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» از مخالفان اصلی دولت پاکستان خواستار اقدام فوری اسلام‌آباد برای به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان به دلیل آنچه که وی همکاری برای صلح و تشکیل یک نظام پایدار در افغانستان خواند، شد.

فشار جدید مخالفان به دولت پاکستان/ طالبان را باید به رسمیت بشناسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رسانه‌های پاکستانی روز دوشنبه این اظهارات را به نقل از مولانا «فضل الرحمان» عنوان کردند که رهبری جنبش دمکراتیک پاکستان ائتلافی متشکل از احزاب مخالف دولت، را نیز برعهده دارد.

این رهبر حزب اسلام گرا طی گفت وگو با رسانه‌های محلی در شهر «لاهور» گفت: دولت پاکستان با ابراز همدردی با افغانستان و همبستگی با طالبان باید این گروه را به رسمیت بشناسد.

وی اظهار داشت: پاکستان برای کمک به کشور جنگ زده افغانستان باید فورا حاکمیت طالبان را به رسمیت بشناسد. این اظهارات درحالی عنوان می‌شود که دولت اسلام‌آباد شرط به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان را تعهد این گروه به عمل به وعده‌های خود از جمله حقوق بشر و تامین حقوق زنان، اعلام کرد.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان را به مثابه به رسمیت شناختن افغانستان دانست و گفت: هرگونه همکاری و کمک به طالبان در درجه اول مستلزم به رسمیت شناختن فوری دولت موقت آنان است.

وی مدعی شد که وقتی چین و روسیه علاقه مند به برقراری ارتباط با حاکمان جدید افغانستان هستند، اسلام‌آباد نیز باید روابط خود را با طالبان حفظ کند زیرا پاکستان از روابط تاریخی با مردم افغانستان برخوردار است.

سفیر پاکستان در آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که اگر طالبان به وعده‌های خود عمل کند، اسلام‌آباد آن را به رسمیت خواهد شناخت.

پیش‌تر وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به تشکیل دولت موقت در افغانستان اعلام کرد که اسلام‌آباد همچنان تحولات درحال تغییر در این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند و امیدوار است که تمامی اقدام‌ها بر پاسخگویی به نیازهای فوری مردم افغانستان متمرکز شود.

در عین حال، سخنگوی دولت پاکستان گفت که هنوز اعلام موضع و واکنشی به تشکیل دولت موقت توسط طالبان در افغانستان زود بوده و اسلام‌آباد در حال بررسی‌ تمامی تحولات است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار