۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰

فرق روغن ارده کنجد و روغن کنجد چیست؟ کدام یک بهتر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، فرق روغن ارده و روغن کنجد در روش تولید آن‌هاست. روغن ارده کنجد، از ارده کنجد گرفته می‌شود در حالی که روغن کنجد مستقیما از تحت فشار قرار دادن کنجد و استخراج روغن آن تهیه می‌شود. روغن ارده کنجد: برا...

فرق روغن ارده کنجد و روغن کنجد چیست؟ کدام یک بهتر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، فرق روغن ارده و روغن کنجد در روش تولید آن‌هاست. روغن ارده کنجد، از ارده کنجد گرفته می‌شود در حالی که روغن کنجد مستقیما از تحت فشار قرار دادن کنجد و استخراج روغن آن تهیه می‌شود.

روغن ارده کنجد:

برای تولید روغن ارده کنجد، ابتدا باید ارده کنجد تولید شود. در این فرآیند ابتدا کنجدها را به مدت ۸ ساعت خیس می‌کنند؛ سپس آب کنجد را می‌گیرند و آن را در دستگاه پوست‌گیری می‌ریزند تا کنجدها به یکدیگر مالیده شوند و پوست آن‌ها جدا شود. بعد از این کنجدها را در آب بسیار شور می‌ریزند تا در دو مرحله پوست کنجدها کاملا جدا شوند. در این دو مرحله کنجدها در بالای آب و پوستشان در زیر آب قرار می‌گیرد.

بعد از اینکه پوست کنجدها جدا شدند در ۳ یا ۴ مرحله، کنجدها را با آب شیرین تسویه شده می‌شویند و بعد از آن به مدت ۶ ساعت در فر بو می‌دهند. بو دادن کنجد هم آب اضافی آن را می‌گیرد و هم کمی آن را برشته می‌کند. بعد از اینکه کنجدها بو داده شدند در آسیاب های ۴۰۰ کیلویی به مدت ۲۴ ساعت آسیاب می‌شوند تا تبدیل به ارده شوند.

سپس ارده را در دستگاه‌هایی مثل گریز از مرکز می‌ریزند تا روغن و تفاله از هم جدا شوند. پس از این مرحله، تفاله کنجد هم‌چنان دارای کمی روغن است. به همین خاطر آن را در کیسه‌هایی تحت فشار می‌گذارند تا روغن آن کامل جدا شود.

به دلیل اینکه روغن ارده از ارده کنجد گرفته می شود، کمی عطر و طعم کنجد و ارده می‌دهد. البته با توجه به میزان فرآوری، این عطر و طعم ممکن است زیاد و یا مطلوب باشد. روغن ارده کنجد در صورتی که به درستی تولید شود، روغن بسیار خوشمزه و سالمی برای پخت و پز و سالاد است. برای خرید روغن ارده اصل به درکام مراجعه کنید.

روغن کنجد:

به طور کلی روغن کنجد با دو روش پرس گرم و پرس سرد تولید می‌شود. در این چند سال اخیر روش پرس سرد به دلیل کیفیت بهتر، روش معمول‌تری برای تولید روغن کنجد است.

پس از تولید روغن کنجد بعضی از تولیدکنندگان روغن را تصفیه شیمیایی می‌کنند تا بو و مزه آن از بین برود . این کار باعث طولانی‌تر شدن ماندگاری روغن نیز می‌شود. اما روغن کنجد تصفیه شده بخشی از خواص روغن کنجد خام حاصل از پرس سرد را به خاطر تصفیه شیمیایی از دست می‌دهد.

روغن کنجد خام و بکر که تصفیه نشده است دارای خواص بیشتری است اما باید توجه کنید که فقط برای پخت و پز(حرارت ملایم) و سالاد مناسب است.

روغن ارده بهتر است یا روغن کنجد؟

همانطور که اشاره کردیم هر دو روغن از کنجد تهیه می‌شوند و فقط روش تولید متفاوتی دارند. روغن ارده به دلیل اینکه از ارده کنجد گرفته می‌شود کمی عطر و طعم ارده می‌دهد اما روغن کنجد عطر و طعم ملایم‌تری دارد. بسته به اینکه سلیقه شما چیست می‌توانید روغن ارده یا کنجد را تهیه کنید. برای خرید روغن کنجد می توانید به درکام مراجعه کنید.

خواص روغن ارده و کنجد

محافظت از بدن در برابر آسیب‌های سلولی :روغن کنجد سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر سزامول، سزامینول و لیگنان‌ها است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از تجمع رادیکال‌های آزاد درون سلول‌ها جلوگیری کرده و از بدن در برابر آسیب‌های سلولی محافظت می‌کنند.

 دارا بودن خواص ضد التهابی: یکی دیگر از فواید بی‌نظیر این روغن خوراکی، خواص ضد التهابی آن است. مطالعات نشان می‌دهند روغن کنجد تولیدِ نشانگر التهابی نیتریک اکسید را کاهش می‌دهد و از دیر باز برای درمان التهاب، دندان درد و خراشیدگی پوست کاربرد داشته است.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی : روغن کنجد برای سلامت قلب نیز خواص فراوانی دارد. تحقیقات نشان داده رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، برای سلامت قلب بسیار مفیدند. در واقع روغن کنجد ۸۲ درصد اسید چرب غیر اشباع دارد که به پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی کمک می‌کند.

کمک به کاهش کلسترول بد خون: مطالعات انجام شده روی ۴۸ نفر بزرگسال که روزانه ۴ قاشق غذاخوری روغن کنجد مصرف کرده بودند، نسبت به گروهی که روغن کنجد مصرف نکرده بودند با کاهش میزان LDL خون همراه بود.

مفید برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا:  روغن کنجد برای بیماران مبتلا فشار خون نیز مفید است. نتایج مطالعات نشان می‌دهند مصرف روغن کنجد به کاهش پراکسیداسیون لیپیدها و افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت: روغن کنجد برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید است. نتایج حاصل از مطالعات نشان می‌دهند، مصرف روغن کنجد به کنترل طولانی مدت قند خون کمک می‌کند.

روغن ارده کنجد تقریبا تمامی خواص گفته شده برای روغن کنجد را دارد. به ادعای بسیاری از محققین حوزه طب سنتی و ایرانی که نیاز به مطالعات بیشتری در حوزه بالینی دارد و نتایج آن نیز اثبات نشده‌اند، مصرف خوراکی روغن ارده نسبت به روغن کنجد ارجحیت دارد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار