۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲

فردا در چه کشورهایی عید فطر است؟

به گزارش اندیشه معاصر؛ با وجود تلاش های بسیار ستاد استهلال بسیاری از کشورها ار روز گذشته، هلال ماه شوال رویت نشد و در بسیاری از کشورها فردا پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ عید فطر اعلام شده است.   کمیته‌های مربوطه در عربستان، امارات، قطر، س...

عید فطر

به گزارش اندیشه معاصر؛ با وجود تلاش های بسیار ستاد استهلال بسیاری از کشورها ار روز گذشته، هلال ماه شوال رویت نشد و در بسیاری از کشورها فردا پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ عید فطر اعلام شده است.

 

کمیته‌های مربوطه در عربستان، امارات، قطر، سوریه، مصر، کویت، بحرین و … اعلام کردند که امروز چهارشنبه نیز ضمن ماه مبارک رمضان محسوب شده و عید فطر فرداست.

 

فردا در چه کشورهایی عید فطر است؟

 

عربستان، امارات، قطر، سوریه، مصر، کویت، بحرین، سودان، یمن، اردن، فلسطین، لبنان، الجزایر، لیبی، عمان، اقلیم کردستان عراق و دیوان وقف سنی عراق اعلام کردند که پنجشنبه نخستین روز ماه شوال و عید فطر است.

 

اهمیت علمی – نجومی رؤیت هلال شوال ۱۴۴۲

وی گفت: علاوه بر اهمیت مذهبی رؤیت هلال شوال آنچه که می‌تواند رصد این هلال را از جنبه‌های علمی و نجومی ارزشمند کند تلاش برای رؤیت هلال با ابزار ضعیف‌تر است.

عضو ستاد استهلال ماه اصفهان اضافه کرد: رصدگران باتجربه کشورمان که شانس برخورداری از آسمان عاری از ابر و غبار نصیبشان می‌شود باید تلاش کنند در مدت زمان کوتاهی مکث این هلال، پس از مشاهده اولیه هلال با ابزار قدرتمند (برای کاهش ریسک عدم رؤیت) از چند ابزار ضعیف‌تر نیز برای رصد استفاده کنند تا ببیند حد قدرت ابزار مورد نیاز برای رصد چنین هلالی کجاست.

عید فطر 1400

بوژمهرانی با اشاره به رصد این هلال خاص و باریک بودن آن، افزود: بهتر است رصدگران یک روز قبل از رصد اصلی، محل غروب خورشید را در رصدگاهی که می‌خواهند در آنجا به رؤیت هلال شوال بپردازند ببینند؛ این کار کمک بسیار زیادی به آنان خواهد کرد تا بتوانند در روز بعد موقعیت هلال را با سرعت بیشتری پیدا کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه رصدگاه فاقد موانع در افق غربی بوده و یا حداکثر یک درجه مانع داشته باشد در غروب روز چهارشنبه و در طلایی‌ترین زمان برای مشاهده هلال (زمانی که خورشید تقریباً” ۵ درجه زیر افق رفته باشد) هلال ماه با اندکی اختلاف در بالای همان جایی قرار دارد که خورشید در آن نقطه غروب کرده است.

عضو ستاد استهلال ماه اصفهان تصریح کرد: چنانچه رصدگر از دوربینی استفاده کند که بین ۲.۵ تا ۳ درجه میدان دید داشته باشد، کافی است محل غروب خورشید روی افق را شناسایی کند، دقایقی صبر کرده و به چشمان خود استراحت دهد و در زمان طلایی رصد، محل غروب خورشید را با دوربین نشانه روی کند، اگر هوا صاف و ابزار رصدگر مناسب باشد کافی است کمی سر دوربین را به بالا ببرد تا هلال ماه در میدان دید دوربین او قرار بگیرد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار