۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸

عکس / کشف قبری با ۲ اسکلت در بردسکن

[ad_1] به گزارش رکنا، نیروهای شرکت گاز در پی عملیات حفاری و لوله‌گذاری در میدان عشایری درونه بردسکن به قبری برخورد کردند که به گفته اهالی بیش از یکصد سال از قدمت این قبرستان می‌گذرد. نیروهای شرکت گاز در پی عملیات حفاری و لوله‌گذاری در مید...

عکس / کشف قبری با ۲ اسکلت در بردسکن

[ad_1]

به گزارش رکنا، نیروهای شرکت گاز در پی عملیات حفاری و لوله‌گذاری در میدان عشایری درونه بردسکن به قبری برخورد کردند که به گفته اهالی بیش از یکصد سال از قدمت این قبرستان می‌گذرد.

نیروهای شرکت گاز در پی عملیات حفاری و لوله‌گذاری در میدان عشایری درونه بردسکن به قبری برخورد کردند که به گفته اهالی بیش از یکصد سال از قدمت این قبرستان می‌گذرد.

دهیار دهستان درونه بردسکن در این خصوص اظهار کرد: در پی اجرای عملیات لوله گذاری گاز توسط نیروهای پیمانکار شرکت گاز به سردابی خوردند که اسکلت دو انسان در کنار هم دیده می‌شود.

مهران یوسف‌نژاد افزود: در گذشته‌های دور احتمالا افراد متمکن و دارای جایگاه را در سرداب دفن می‌کرده‌اند ولی این که دو اسکلت در کنار یکدیگر دفن شوند جای سوال است که تقاضا داریم کاوشگران و کارشناسان موضوع را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه میدان عشایری فعلی درون قلعه قدیم روستا به گفته نیاکان بیش از یکصد سال قدمت دارد، گفت: درونه  ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال قدمت دارد و «درون شهر» در کتاب‌ها از آن نام برده شده و مشخص است که این محل به جهت داشتن نهرهای آب محل اسکان و زندگی و محل تردد بوده است.

دهیار دهستان درونه با بیان اینکه  این روستا در مسیر شاهرود، سبزوار و استان‌های یزد و کرمان  دروازه ورودی خراسان رضوی محسوب می‌شود، افزود: تقاضای ما از دست‌اندرکاران میراث فرهنگی بررسی موضوع و حفظ این محیط به عنوان منطقه حفاظت شده است.

رئیس شورای اسلامی دهستان درونه هم در این خصوص جاری شدن نهر آب در گذشته این روستا شرایط زندگی را برای مردم مهیا کرده و امروز هم شاهد هستیم که درونه مرکز دهستان با ۱۵ روستا و ۷۰ محله عشایری از نقاط مورد توجه در بخش انابد و شهرستان بردسکن است.

محمد امینی گفت: دفن بصورت سرداب از قدیم رسم بوده است و مشخص است که زدن ضربی و سرداب و دفن این افراد با فرصت مناسب انجام شده که معلوم است از سران و یا قوم و بزرگی در منطقه هستند که باید با کاوشگری توسط میراث فرهنگی راز این قبر کشف شود.

ماجرای  کشف قبری با ۲ اسکلت در بردسکن

به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری بردسکن رفتیم تات نظر وی را جویا شویم.

 احمد صابری زارع  عنوان کرد: موقعیت فعلی از قبل جزو آثار تاریخی نبوده است اما با توجه به پیگیری و بازدید به عمل آمده قابل بررسی و تجسس است.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بردسکن با اشاره به دو اسکلت به جای مانده که در سردابی دفن شده‌اند، افزود: میدان عشایر فعلی درونه، قبرستان قدیم این منطقه است.

وی با بیان اینکه گزارش این پرونده برای بررسی و کاوش بیشتر به اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ارسال می‌شود، گفت:  وجود دو اسکلت که در عکس گرفته شده دیده می‌شود احتمال است به صورت مومیایی دفن شده باشند.

درونه مرکز دهستان درونه از توابع بخش انابد، شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی است که در فاصله ۶۰ کیلومتری بردسکن و انابد  واقع شده و دروازه ورودی خراسان در مسیر استان های یزد سمنان تهران و شمال و خراسان رضوی و جنوبی است.

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط

آخرین اخبار