۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰

عوامل مؤثر در ابتلای بچه ها به اختلال یادگیری چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پریسا کربلایی حسنی روان شناس بالینی کودک و نوجوان در مصاحبه با خبرنگار اندیشه معاصر درباره عوامل مؤثر در ابتلای بچه ها به اختلال یادگیری اینگونه پاسخ دادند: عوامل موثر در ابتلای کودک به اختلالی یا...

پریسا کربلایی حسنی روانشناس بالینی کودک و نوجوان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پریسا کربلایی حسنی روان شناس بالینی کودک و نوجوان در مصاحبه با خبرنگار اندیشه معاصر درباره عوامل مؤثر در ابتلای بچه ها به اختلال یادگیری اینگونه پاسخ دادند:

عوامل موثر در ابتلای کودک به اختلالی یادگیری عبارتند از:

.۱ عوامل قبل از تولد
.۲ عوامل زمان تولد
.۳ عوامل بعد از تولد( بیولوژیکی و شیمیایی، محیطی، عوامل مربوط به رشد و نیز عوامل آموزشی )

عوامل قبل از تولد

این روان شناس افزود: مصرف داروهای مختلف الکل و مواد مخدر به وسیله مادر، تأثیرات منفی بر رشد جنین دارد همچنین ابتلای کودک به سرخک و زردی و… در رشد ذهنی اخلال ایجاد می کند.

استرس مادر در دوران بارداری، می تواند در ایجاد کودکان بیش فعال موثر باشد، هرچه مادر در زمان بارداری آرامش بیشتری داشته باشد، نوزاد آرامتری متولد خواهد شد.

در معرض اشعه x و سایر امواج و اشعه ها مثل ماکروویو قرار گرفتن نیز بر جنین تاثیر می گذارد.

پریسا کربلایی حسنی

عوامل زمان تولد

کربلایی گفت: نرسیدن اکسیژن به کودک یا وارد شدن ضربه به سر هنگام زایمان، استفاده نادرست از فورسپس و.. می تواند مشکلات جسمی و ذهنی برای کودکان ایجاد کند. بنابراین لحظات تولد کودک بسیار مهم است و باید در شرایط مطلوب، به دنیا بیاید.

عوامل بعد از تولد

وی تصریح کرد: مسمومیت های شیمیایی، زمین خوردن ها و تصادفات گوناگونی که ضایعه عصبی و مغزی در پی داشته باشند، می‌توانند از جمله عوامل بسیار بارز در وقوع ناتوانیهای یادگیری باشند. همچنین بعضی از کودکان داری مشکلات یادگیری ممکن است دارای کندی در رشد عصبی و حرکتی باشند

ضعف در ارائه آموزش و تدریس به شیوه های ناکارآمد، عدم ایجاد انگیزه، فقر محیطی و اجتماعی می تواند در اینکه کودکی به مشکل در یادگیری دچار شود، تاثیر داشته باشد.

نکته:

کربلایی حسنی در ادامه توضیحات اینگونه بیان داشتند: باید توجه داشت که تعیین این که به طور دقیق چه عاملی باعث می‌شود تا کودکی، به اختلال در یادگیری دچار شود، مقدور نیست و هریک از عوامل مذکور ممکن است نقش داشته باشند.

ممکن است این سوال پیش بیاید که؛ آیا اختلال یادگیری ارثی است؟

خانم پریسا کربلایی حسنی در پاسخ به این سوال که آیا اختلال یادگیری ارثی است؟ اینگونه توضیح دادند:

هنوز دلایل روشنی که نشان دهند اختلال یادگیری از والدین به فرزندان به ارث میرسند ارائه نشده است. البته باید توجه داشت که عوامل مادرزادی، با عوامل ژنتیکی متفاوت است، مطالعات بر روی دو قلوها نشان داده است که سهم عوامل ژنتیکی در بروز اختلال یادگیری قابل توجه است.

دوقلوهای همسان، بیشتر از دوقلوهای ناهمسان به اختلال یادگیری مبتلا می شوند، اگر پدر و مادری به اختلال یادگیری مبتلا باشند، درصد ابتلا در فرزندشان در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد است (هالاهان؛ ۲۰۰۵)

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط