۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱

علیرضا آرا: نقش کوتاه در سریالهای بهرنگ توفیقی معنا ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بازیگر نقش دکتر مجد در سریال «افرا»  درباره ایفای نقشش در سریال در حال پخش شبکه یک سیما، توضیح داد: نقش دکتر حامد مجد در این مجموعه نقش کوتاهی است، منتهی برای من در انتخاب کاراکترها، طول نقش چندان...

علیرضا آرا: نقش کوتاه در سریالهای بهرنگ توفیقی معنا ندارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بازیگر نقش دکتر مجد در سریال «افرا»  درباره ایفای نقشش در سریال در حال پخش شبکه یک سیما، توضیح داد: نقش دکتر حامد مجد در این مجموعه نقش کوتاهی است، منتهی برای من در انتخاب کاراکترها، طول نقش چندان مهم نیست بلکه خود کاراکتر و پیش برنده بودنش است که اهمیت دارد. این کاراکتر در قصه سریال در عین حال که کوتاه است اما در روند حرکت کاراکترهای اصلی تاثیر بسزایی دارد و فکر می کنم نقش مهمی است. من سعی کردم در همان فرصت کوتاهی که داشتم به گونه ای نقشم را بازی کنم که موفقیت آمیز باشد.

وی ادامه داد: بازخوردی که از نقشم داشتم خوشبختانه خوب بوده و ظاهرا مورد پسند مخاطب قرار گرفته است؛ بنابراین از این بابت خیلی خوشحالم و قطعا از حضورم در این مجموعه راضی ام. قبل از «افرا»، در سریال هایی چون «زیر پای مادر» و «پشت بام تهران» تجربه همکاری با بهرنگ توفیقی را داشتم و می دانم که در کارهایش نقش کوتاه معنا ندارد؛ چراکه همه نقش ها با سرانجامی که دارند، مهم و تاثیرگذار هستند.

دکتر «افرا» صریح و رک است

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درباره اینکه به نظر می رسد درطراحی کاراکتر دکتر مجد (بازرس پزشکی قانونی) جسارت زیادی به خرج داده شده، خودسانسوری بی مورد نشده و چندان نگرانی از بروز واکنش های احتمالی منفی میان جامعه پزشکی وجود نداشته و خیلی صریح به این کاراکتر پرداخت شده است؛ آیا این موضوع حساسیت هایی در بازی شما ایجاد کرد؟ توضیحاتی را ارائه کرد.

آرا گفت: درواقع اگر حساسیتی مطرح باشد اول از همه از جانب خودم بوده؛ چراکه من برای تک تک نقش هایم حساسم و برایم مهم است که کارهایم شبیه به هم نباشند و متناسب با کاراکتر ظاهر شوم و بتوانم به درستی نقشم را بازی کنم. در واقع در «افرا» هم این اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این کاراکتر یک پزشک و بازرس پزشکی قانونی است،  خیلی سعی شد صریح و رک باشد. به دلیل اینکه این شخصیت ها بسیار قانون مدار هستند و من فکر می کنم جامعه پزشکی و همه مخاطبان با دیدن این کاراکتر متوجه می شوند که دکتر مجد با هیچکس تعارف ندارد و آنچه برایش در اولویت قرار دارد، حقیقت و قانون است.

بازیگر «افرا» ادامه داد: پس با توجه به این موضوع اگر قرار است من با نقشم بدون هیچ تعارفی قانون را پیاده کنم، باید یک جسارت و صداقتی در شخصیتم بگنجانم که طبیعتا ممکن است مخاطب در جاهایی با کاراکترهای اصلی همذات پنداری کرده و حالا در مقابله با دکتر مجد دلش می خواهد اتفاقات احساسی دیگری در داستان رخ بدهد و ممکن است مخاطب از این کاراکتر برنجد، ولی در هر صورت با توجه به بازخورهایی که داشتم دیدم مخاطب کم کم این کاراکتر را درک کرده است.

 

 

خیلی ها شخصیت مرا در «افرا» دوست نداشتند

آرا سپس درباره اینکه روایت در سریال «افرا»  مدام قضاوت تماشاگران را درباره کاراکترها و همچنین خود قصه میان شخصیت ها را تغییر می دهد، فکر می کنید این تغییر در مورد نقش شما با توجه حضور کوتاهتان در کار اتفاق افتاد؟ بیان کرد: بله؛ تماشاگر مدام با تماشای هر قسمت از سریال که پیش می رود کاراکترها را قضاوت می کند و این اتفاق طبیعی است، به دلیل اینکه هنوز به کل داستان مشرف نشده ایم. از سویی دیگر وقتی مخاطب با کاراکترهای اصلی همذات پنداری می کند و برایش جذاب می شوند، احساساتش غلبه می کند و دلش می خواهد کاراکتر مورد نظرش در مسیر مثبت قرار بگیرد و اگر در این راه کاراکتر دیگری اخلال ایجاد کند، سریعا مورد قضاوت قرار می گیرد. در مورد کاراکتر دکتر مجد هم این اتفاق افتاد. این کاراکتر در سکانس های اول که با کاراکتر مهتاب (مینا وحید) وارد چالش هایی شد، طبیعتا مخاطب دلش می خواست مهتاب از چالش ها راحت بیرون دربیاید اما پیله های دکتر مجد باعث شد مشکلاتی ایجاد شود که مخاطب از نقش من خوشش نیاید ولی وقتی مشخص می شود این شخصیت به وظیفه قانونی اش عمل می کند و کینه ای در کار نیست، کم کم نقش مرا پذیرفتند. در مجموع خیلی ها شخصیت مرا در کار دوست نداشتند و می گفتند لج ما را درآوردی، ولی به هرحال هرچه قصه پیش می رود قضاوت تماشاگر هم تغییر می کند.

کارهای توفیقی از همان قسمت اول مخاطب را درگیر می کند

این کارگردان و بازیگر در بخشی دیگر از این گفت و گو به همکاری اش با بهرنگ توفیقی اشاره کرد و گفت: فکر می کنم «افرا» پنجمین همکاری ام با بهرنگ توفیقی است. من ایشان را پیش از کارگردانی هم می شناختم. به نظرم او یکی از  باسابقه ترین آدم های عرصه تلویزیون و سینماست و در عین حال یکی از دوست داشتنی ترین کارگردان هایی است که بنده افتخار داشتم با او همکاری کنم. به نظرم توفیقی یکسری مشخصات در کارگردانی اش دارد که هر بازیگری دلش می خواهد با او کار کند؛ چراکه کاملا مسلط به قصه است و دقیق می داند از کار چه می خواهد.

بازیگر «افرا» تاکید کرد: بهرنگ توفیقی از جمله کارگردانانی است که هدایت بازیگری اش درست اتفاق می افتد و یک بازیگر می تواند با اعتماد به نفس کامل مقابل دوربینش ظاهر شود. او همیشه در کارهایش به بازیگران کمک می کند تا در ایفای نقش هایشان بهترین مسیر را طی کنند. این کارگردان به سبب شناخت دقیق ریتم، همیشه کارهایش پرمخاطب می شود و در همان قسمت های اولیه مخاطب را درگیر می کند.

بازیگران هیچ سپر دفاعی در مقابل کرونا ندارند

وی همچنین درباره دشواری کاری در ایام کرونا گفت: طبیعتا کرونا مشکلات بسیاری در همه عرصه ها ایجاد کرده است که شغل ما هم از این ماجرا مستثنی نیست. شاید بتوان گفت در جاهایی فشار بیشتری روی ما داشته و دارد. به هرحال کار کردن به مدت چندین ماه در یک سریال و فیلم به خصوص برای بازیگران وقتی قرار نیست با ماسک مقابل دوربین ظاهر شوند، شرایط را دشوارتر می کند. اساسا بازیگران هیچ سپر دفاعی در مقابل کرونا از خود ندارند، چون تنها راهی که می تواند آنها را از این ویروس لعنتی محافظت کند همین ماسک است که ما نمی توانیم از آن استفاده کنیم، حتی برخی مواقع در پشت صحنه هم به خاطر گریمی که داریم ماسک زدن برایمان سخت می شود. به عنوان مثال نمی توان روزی ۲۰ بار گریم را روتوش کرد، به همین دلیل است که اکثر بازیگرانی که طی این دوسال فعال بوده اند، متاسفانه حداقل یک بار درگیر این ویروس شده اند و به خیلی ها خدا رحم کرده و متاسفانه برخی را هم از دست دادیم.

اگر سختی کرونا را تحمل می کنیم، منتی نیست

آرا سپس تاکید کرد: شرایط دشواری است و من می دانم که مردم فکر می کنند بازیگران هم مثل همه اقشار جامعه هستند، ولی خیلی وقت ها هم شنیده ام که می گویند بازیگران نباید غر بزنند، مگر خونشان رنگین تر است. بحثی نیست ما هم می پذیریم که متاسفانه شرایط برای همه مردم سخت شده منتهی شاید خیلی مشاغل بتوانند حداقل با زدن یک یا دو ماسک، از کرونا در امان بمانند ولی بازیگر جماعت خیلی نمی تواند پروتکل ها را رعایت کند. این شغل ماست و مهم این است مردم بدانند اگر این سختی ها را تحمل می کنیم هیچ منتی بر سر آنها نیست؛ چراکه ما هم امورات زندگی مان با این شغل می گذرد و کار ما سرگرمی نیست. ما نمی توانیم به خاطر کرونا دوسال کار نکنیم و مجبوریم مثل خیلی از مردم در این شرایط سخت کار کنیم و گله ای هم نیست. به هرحال این روزها می گذرد و امیدواریم روزهای بهتری از راه برسد و بازیگران هم بتوانند در کنار بقیه اقشار جامعه بدون خطر کارشان را انجام بدهند.

 

 

برایم نقش مهم است نه بازی در شبکه نمایش خانگی یا تلویزیون

وی در ادامه درباره رقابت تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و اینکه هنرمندان این روزها بیشتر به سمت شبکه نمایش خانگی کشیده شده اند، بیان کرد: من خودم خیلی قائل به این رقابت نیستم اما آنچه که اتفاق افتاده، این طور نشان می دهد. بله یک رقابت پنهان و آشکاری میان تلویزیون و شبکه نمایش خانگی شکل گرفته و طبیعی است وقتی ما در تلویزیون کار می کنیم، ضوابط و شرایط خاص خودش را دارد و شاید آن طرف، قوانین و مشخصات کمی فرق داشته باشد و خود همین تفاوت کار کردن در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باعث می شود در نوع قصه ها، پوشش، انتخاب لوکیشن و حتی موضوع سریال تفاوت هایی ایجاد شود که خود این موضوع موجب رقابت می شود.

بازیگر سریال های «زمین گرم»، «از سرنوشت»، «دوپینگ»، «زیرپای مادر» و  «پشت بام تهران» گفت: برای من به عنوان یک بازیگر، مدیوم خیلی فرقی ندارد و هرجا احساس کنم نقش خوبی وجود دارد حتما قبول می کنم، ولی طبیعی است سریال های شبکه نمایش خانگی فضای بازتری دارند و سخت گیری های کمتری در آنها حاکم است، همچنین به لحاظ مالی نیز اوضاع دستمزدها بهتر است ولی در مجموع آنچه برای خود من مهم است، نقش و کارگردان و گروه کاری است. امیدوارم چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی شرایط، هم به نفع بازیگران و عوامل باشد و هم کارها مورد قبول مخاطبان قرار بگیرد.

با بودجه کم و سخت گیری نمی توان سریال ماندگار ساخت

آرا در ادامه در پاسخ به اینکه لازمه ساخت سریال های ماندگار در تلویزیون چیست و چرا سریال های حال حاضر کمتر از این ویژگی بهره می برند؟ خاطرنشان کرد: در این زمینه عوامل بسیاری دخیل هستند که باعث می شود یک سریال ماندگار بشود یا نشود. به نظرم اول از همه لازمه یک کار ماندگاری که هم در زمان پخشش مورد توجه قرار بگیرد و هم تاریخ مصرف نداشته باشد، جهان شمول بودن و تحقیق و بررسی که روی آن اتفاق می افتد، است. تاریخ مصرف نیز از دیگر عوامل دلیل ماندگاری یک سریال است که باید به آن توجه شود و با نگاه به آینده کارها ساخته شوند نه اینکه کوتاه مدت را در نظر بگیریم. نکته دیگر در این زمینه این است که پایه و اساس یک سریال ماندگار درست گذاشته شود. به نظرم با بودجه کم، سخت گیری و تنگ نظری و بدون برنامه ریزی نمی توان سریال ماندگار ساخت. اگر تمام این شرایط مهیا باشد من فکر می کنم همکاران هنرمندم تمام تلاششان را می کنند تا به درستی کار کنند و طبیعتا هیچکس دلش نمی خواهد سریال بد بسازد.

وی یادآور شد: ما دهه های قبل سریال هایی داشتیم که هنوز هم از تماشای آنها لذت می بریم و از دیدن سکانس به سکانس شان کیف می کنیم و سرگرم می شویم. سریال های مرحوم علی حاتمی، امرالله احمدجو و آثاری چون «روزی روزگاری»، «هزاردستان»، «ابن سینا» و … که واقعا ماندگارند و واقعا زمان و بودجه برایشان صرف شد، به همین دلیل توانستند ناب شوند. اگر الان هم چنین شرایطی فراهم شود فکر می کنم می شود سریال های ماندگاری تولید کرد.

متاسفانه از تئاتر دور مانده ام

آرا در پایان درباره کارهای جدیدش در زمینه تئاتر و تلویزیون اعلام کرد: متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی دو سالی است که چه در حوزه کارگردانی و چه بازیگری، از تئاتر دور مانده ام، امیدوارم هرچه سریع تر شرایط به گونه ای شود که این حوزه دوباره زنده شود و ما هم بتوانیم کار کنیم. در تلویزیون هم برای بازی در سریالی جدید صحبت هایی شده که فکر می کنم اواسط مهر ماه کار کلید بخورد که ان شاءالله خبرهایش بعد از قطعی شدن اعلام خواهد شد. همچنین بازی در سریال «خودخواسته» به کارگردانی علیرضا بذرافشان را به تازگی به پایان رساندم که یک کار کمدی است و بزودی از تلویزیون پخش خواهد شد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار