۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶

عدم به کارگیری کودک و نوجوان در تحقیق و آزمایشات پزشکی/ کودک و نوجوان حق با خانواده بودن دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در نشست خبری خود اظهار کرد: سند ملی حقوق کودک و نوجوان مصوبه سال ۹۷ است که در شهریور ۱۴۰۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد. خزعلی با بیان ای...

عدم به کارگیری کودک و نوجوان در تحقیق و آزمایشات پزشکی/ کودک و نوجوان حق با خانواده بودن دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در نشست خبری خود اظهار کرد: سند ملی حقوق کودک و نوجوان مصوبه سال ۹۷ است که در شهریور ۱۴۰۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

خزعلی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان سرمایه‌­های جامعه هستند و جایگاه آنان در دیدگاه اسلامی بسیار متعالی است، ادامه داد: در طول چند دهه اخیر، موضوع حقوق کودک در عرصه بین‌المللی نیز محور توجهات نهاد‌های بین‌المللی و دولت‌ها قرار گرفته است.

خزعلی تصریح کرد: تدوین و تصویب «کنوانسیون حقوق کودک» حاکی از دغدغه جامعه بین‌المللی در زمینه حقوق کودک است که جمهوری اسلامی ایران نیز به این پیمان نامه بین‌المللی به‌طور مشروط ملحق شده است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی ادامه داد: با توجه به عدم تعیین شروط و ضرورت سندی واحد که با یکپارچگی و انسجام، اصول سیاست‌ها و مبانی حقوقی کودک در ابعاد تربیتی، فرهنگی، بهداشتی، قضایی و حقوقی موجب وفاق و وحدت نظر مسئولین و نظام اسلامی شود و در چارچوب اقدام ملی ۳۴ از راهبرد کلان ۳ نقشه مهندسی فرهنگی کشور مبنی بر «تدوین سند ملی کودک و نوجوان مبتنی بر آموزه‌ها و معارف اسلامی» و برای ارائه الگوی اسلامی– ایرانی در حوزه حقوق کودک و نوجوان؛ این سند به تصویب رسید.

خزعلی گفت: کودکان و نوجوانان سرمایه­‌های جامعه هستند و جایگاه آنان در دیدگاه اسلامی بسیار متعالی است. آموزه­‌های اسلامی تمام زوایای حقوق کودکان چه پیش از تولد و چه پس از آن را در ابعاد فرهنگی، آموزشی، تربیتی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی تبیین کرده و در راستای حقوق خصوصی و حقوق کیفری ایشان ابوابی را مطرح کرده است.

او بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، قانون­گذار با عنایت به تعالیم اسلام و اهمیت دوران خردسالی به موضوع حقوق کودکان به طور خاص توجه کرده است. در این راستا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جهت‌­گیری‌هایی اساسی در زمینه­‌های مختلف، از جمله آموزش و پرورش رایگان و همگانی در همه­ی سطوح، به‌ویژه برای کودکان را مطرح کرده است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی با بیان اینکه دولت موظف است برای بهره‌مندی کودک و نوجوان از خانواده مشروع، قانونی و شایسته کلیه اقدامات و حمایت‌های لازم را انجام داده و از خانواده در مقابل زمینه‌های بروز ضعف، نابسامانی و از هم‌پاشیدگی، حفاظت کند و در قالب ظرفیت‌ها و منابع خویش، از تأمین مراقبت و رشد کودک و نوجوان در خانواده، حمایت کند، ادامه داد: حق هویت از مصوبه سند ملی حقوق کودک و نوجوان است.

­

 

مطالب مرتبط