۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲

طلای سیاه در سراشیبی کاهش قیمت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بهای معاملات نفت برنت ۳۸ سنت کاهش یافت و به ۱۰۲ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت آمریکا با ۱۶ سنت کاهش، به ۹۸ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت هفته گذشته ۱.۵ درصد و وست تگزاس...

طلای سیاه در سراشیبی کاهش قیمت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بهای معاملات نفت برنت ۳۸ سنت کاهش یافت و به ۱۰۲ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت آمریکا با ۱۶ سنت کاهش، به ۹۸ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت هفته گذشته ۱.۵ درصد و وست تگزاس اینترمدیت یک درصد کاهش هفتگی داشت. این دو شاخص در چند هفته گذشته بیشترین نوسان را از ژوئن سال ۲۰۲۰ شاهد بوده‌اند.

بازارها به نظاره تحولات در چین نشسته‌اند که مقامات این کشور همچنان شهر شانگهای با ۲۶ میلیون نفر جمعیت را برای صفر کردن آمار کووید ۱۹ در قرنطینه نگه داشته‌اند. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است و بازار نگران تاثیر قرنطینه‌های کرونایی در این کشور بر تقاضا برای سوخت است.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی ۶۰ میلیون بشکه نفت در شش ماه آینده از ذخایر اضطراری برداشت خواهند کرد و آمریکا هم ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود آزاد می‌کند.

به گفته تحلیلگران گروه ANZ Research، اگر چه این بزرگترین آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک است اما عوامل بنیادین بازار را نمی‌تواند تغییر دهد و احتمالا افزایش بیشتر تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ را به تاخیر می‌اندازد. این برداشت چشمگیر از ذخایر اضطراری ممکن است مانع از آن شود که اوپک و تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا، حتی با وجود ماندن قیمت‌ها در حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه، به افزایش تولیدشان سرعت دهند.

با این حال گروه کشورهای صادرکننده نفت اوپک پلاس هیچ تمایلی برای افزایش تولید بیشتر از هدف ۴۰۰ هزار بشکه در روز که به منظور خاتمه محدودیت عرضه هر ماه تصویب می‌شود، نشان نداده‌اند.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی به مدت دو ماه آینده حدود دو میلیون بشکه در روز به عرضه اضافه می‌کنند و یک میلیون بشکه در روز هم از سوی آمریکا به مدت چهار ماه به عرضه نفت اضافه خواهد شد. اما معلوم نیست آیا این عرضه می‌تواند کاهش عرضه روسیه که با تحریم‌های شدید بر سر حمله به اوکراین روبرو شده است را جبران کند.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت و میعانات گازی روسیه در هفته اول آوریل به ۱۰.۵۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۱.۰۱ میلیون بشکه در روز میانگین تولید مارس کاهش پیدا کرد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار