۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳

طرز تهیه پنیر پیتزا خانگی با سرکه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،احتمالا تا امروز تصور می کردید که «پنیر پیتزا» یک پنیر ایتالیایی است. البته به خاطر رگ و ریشه ایتالیایی پیتزا و پیوند مستحکم میان این دو این تصور چندان هم دور از ذهن نیست. اما بد نیست بدانید که پنی...

طرز تهیه پنیر پیتزا خانگی با سرکه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،احتمالا تا امروز تصور می کردید که «پنیر پیتزا» یک پنیر ایتالیایی است. البته به خاطر رگ و ریشه ایتالیایی پیتزا و پیوند مستحکم میان این دو این تصور چندان هم دور از ذهن نیست. اما بد نیست بدانید که پنیر پیتزا پروسس یک پنیر آمریکایی است و پنیر موزارلا که این روزها بیشتر برای تهیه پیتزا از آن استفاده می شود اصالت ایتالیایی دارد. بد نیست بدانیم اصلا پنیر پیتزا چیست و مواد اولیه پنیر پیتزا چه چیزهایی هستند؟ چگونه پنیر پیتزا خانگی درست کنیم.

از زمانی که بشر توانست چارپایانی مثل گاو، گوسفند، گاومیش و بز را پرورش دهد، پنیر هم به سفره مختصر انسان تمدن باستان راه پیدا کرد. پنیر پیتزا یک نوع پنیر پاستوریزه تهیه شده از شیر گاو است که بافتی نرم دارد و به دو صورت سنتی و صنعتی تهیه می شود.

برخی پنیر پیتزا را با پنیر ایتالیایی موزارلا اشتباه می گیرند اما باید بگوییم که بافت و نوع این دو پنیر با هم متفاوت است و ارتباطی با هم ندارند. پنیر موزارلا از شیر گاومیش آبی یا گاهی شیر گاو تهیه می شود. پنیر پیتزا از انواع پنیرهای پروسس است که مثل سایر انواع پنیرهای پروسس به خاطر این که دو بار پاستوریزه می شود پروتئین های آن قابلیت جذب بالاتری پیدا می کنند.

در ایران دو نوع پنیر پیتزا تولید می شود؛ نوع اول پاستافیلا یا همان موزارلاست که در حقیقت پنیر پیتزای اصلی. نوع دوم هم پنیر پیتزای پروسس است که چربی و پروتئین به کار رفته در آن منشأ لبنی (مانند روغن کره، کازئین و کازئینات) دارد؛ اما در نوع گیاهی آن، منشأ چربی، گیاهی و پروتئین آن لبنی است. پاستافیلا در زبان ایتالیایی به معنی پنیری است که نرم است و کش می آید. پنیر پروسس از مخلوط چند پنیر به علاوه پنیر اولیه به دست می آید.

با این همه در حال حاضر برای تهیه بهترین پیتزا در کنار پنیر پروسس از پنیر موزارلا هم استفاده می شود و امروزه وقتی از پنیر پیتزا صحبت می کنیم در حقیقت بیشتر منظور همان پنیر موزارلا است. اما ترکیبات پنیر پیتزا در انواع پیتزا چیست؟ در ادامه می خوانیم.

مواد لازم پنیر پیتزا با سرکه

  • شیر پاستوریزه : ۲ لیتر
  • سرکه : یک تا دو قاشق غذاخوری
  • نمک: به میزان لازم
  • پارچه نخی نازک و کاملاً تمیز : یک متر.

طرز تهیه پنیر پیتزا با سرکه

شیر را روی حرارت بگذارید. بعد از جوش آمدن، قطره قطره سرکه را افزوده و همچنان بجوشانید. در این موقع شیر شروع به بسته شدن می کند. زمانی که شروع به سفت شدن کرد دیگر نیازی به اضافه کردن سرکه نیست. در همین حالت شیر را سه دقیقه دیگر بجوشانید.

بعد از این مدت، آن را داخل پارچه نازک بریزید و اطراف آن را جمع کنید و گره بزنید. در یک ظرف مقداری آب و نمک آماده کنید و پارچه محتوی شیر سفت شده را، در آب و نمک به مدت ده دقیقه قرار دهید.

بعد از آن پنیر را از داخل پارچه خارج کنید و مجددا در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و ده دقیقه هم در این حالت پنیر را بجوشانید.دقت کنید که این جوشاندن باعث کش آوردن پنیر شده و هر چقدر ملایم تر و بیشتر بجوشد کش دار تر می کند.

استفاده همزمان پنیر پیتزا با سبزیجات فراوان باعث می شود که مواد ناسالم آن کمتر جذب خون شود و مضرات آن را کاهش می دهد. چربی موجود در پنیر پیتزا از نوع خوبی نیست چرا که این چربی از نوع اشباع شده و ترانس است. اسید چرب ترانس، پروسه کش دار شدن پنیر پیتزا را افزایش می دهد و در حقیقت فرآیند کش دار شدن پنیر پیتزا، کیفیت آن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

اسید چرب ترانس موجب تخریب رگ های خونی می شود به همین دلیل به بیماران قلبی توصیه می شود که تا حد امکان از پنیر پیتزا استفاده نکنند یا همراه با سبزیجات فراوان استفاده کنند. استفاده همزمان پنیر پیتزا با سبزی های پخته یا خام فراوان باعث می شود که مواد ناسالم پنیر پیتزا کمتر جذب شود.

در ضمن این ماده غذایی دارای کالری زیادی است و در صورت استفاده بی رویه، باعث چاقی مفرط می شود؛ پس بچه ها را به خوردن پنیر پیتزا عادت ندهید، جوان ها نیز کمتر از این ماده غذایی مضر استفاده کنند.

خواص پنیر پیتزا با سرکه

پنیر پیتزا با سرکه سرشار از پروتئین، فسفر، کلسیم، ویتامین B، ویتامین D، لاکتوز و اسیدهای چرب اشباع شده می باشد. کلسیم موجود در این پنیر باعث استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان می شود.همچنین کلسیم وظیفه سلامت از دندان ها را نیز برعهده دارد. پنیر پیتزا با سرکه به دلیل وجود پروتئین و میزان کلسیم بالا گزینه خوبی برای ورزشکاران می باشد.

پنیر پیتزا با سرکه هم دارای چربی های مضر برای بدن است. برای اینکه این چربی ها کمتر جذب بدن شوند سعی کنید حتی المقدور پنیر پیتزا را با سبزیجات فراوان میل کنید. اینکار باعث می شود مواد مضر پنیر پیتزا با سرکه کمتر جذب بدن شود.

فراموش نکنید که چربی موجود در پنیر پیتزا از نوع اشباع شده و ترانس است که این چربی ها برای بدن مضر هستند. همین چربی ها هستند که باعث کش دار شدن پنیر پیتزا می شوند.اگر بخواهیم درباره مضرات چربی ترانس بگوییم می توان به تخریب رگ های خونی نام برد. این چربی باعث بیماری های قلبی و عروقی می شود. اگر علاقه به مصرف پنیر پیتزا دارید پس حتما در نظر داشته باشید که در حین خوردن آن از مصرف زیاد سبزیجات تازه نیز استفاده نمایید.

خواص سرکه در پنیر پیتزا با سرکه

سرکه به دلیل عطر و طعم و خواص آن برای سلامتی در تغذیه و آشپزی کاربرد بسیار زیادی دارد. در ادامه به بیان تعدادی از خواص آن می پردازیم.یکی از خواص سرکه کم کالری بودن آن است. به همین دلیل برای افرادی که دارای رژیم غذایی بیماری یا کاهش وزن می باشند مفید است. سرکه بدلیل اینکه در فرد احساس سیری ایجاد می کند در کاهش وزن و کنترل وعده های غذایی بسیار موثر است.

سرکه دارای ترکیباتی است که بر روی انسولین موجود در بدن تاثیر گذاشته و باعث کنترل سطح قند خون می شود. به همین دلیل مصرف آن برای بیماران دیابتی توصیه می شود چون به بهبود متابولیسم کبد و تولید انسولین کمک می کند.

یکی دیگر از خواص سرکه وجود آنتی اکسیدان های قوی در آن می باشد. این آنتی اکسیدان ها کمک می کنند که سیستم ایمنی بدن قوی شود. آنتی اکسیدان ها با سلول های سرطانی مقابله کرده و از رشد آنها جلوگیری می کنند.همچنین سرکه به بهبود سلامت قلب کمک می کند زیرا دارای پتاسیم بالا و سدیم کم می باشد. خاصیت ضد التهابی سرکه از دیگر نکات مهم جهت استفاده از آن در برنامه غذایی می باشد.

از دیگر خواص سرکه مورد استفاده در پنیر پیتزا با سرکه می توان به کاهش کلسترول، افزایش گلبول های قرمز خون، مقابله با عفونت، جلوگیری از پوکی استخوان و موارد بسیار زیاد دیگری اشاره کرد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط