۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

طرز تهیه مرغ شکم پر خوشمزه و خوشگل؛ چه کار کنیم که مرغ خشک نشه؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،یک سری غذاها مثل خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت قیمه بادمجان، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، خورشت کرفس، لوبیا پلو، قیمه لا پلو، خورشت آلو اسفناج، خورشت خلال بادام هستند که خیلی خوشمزن اما زیاد نمیش...

طرز تهیه مرغ شکم پر خوشمزه و خوشگل؛ چه کار کنیم که مرغ خشک نشه؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،یک سری غذاها مثل خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت قیمه بادمجان، خورشت بامیه، خورشت کدو حلوایی، خورشت کرفس، لوبیا پلو، قیمه لا پلو، خورشت آلو اسفناج، خورشت خلال بادام هستند که خیلی خوشمزن اما زیاد نمیشه تزئینشون کرد در مقابل غذاهایی هستند مثل مرصع پلو، قیمه نثار، زرشک پلو با مرغ، ماهی شکم پر، مرغ شکم، هویج پلو، آلبالو پلو و … در عین حال که خیلی خوشمزن خیلی هم خوشگل و خوش آب و رنگ هستند و اگر بخواهید برای مهمونی ها درست کنید قطعا سفره بی نظیری خواهید داشت.

مرغ شکم پر یکی از غذا‌های مجلسی و خوش رنگ و لعابی است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. این غذای خوشمزه را با روش‌ها و مواد متفاوتی می‌توان طبخ کرد. مرغ شکم پر همون طور که از اسمش پیداست بر پایه مرغ است که درون آن با مواد خوشمزه‌ای مثل سبزی معطر، رب انار، گردو، گوشت چرخ شده، زعفران و … پر می‌شود.

نحوه پخت مرغ شکم پر در شهر‌های مختلف کمی متفاوت است در بعضی شهر‌ها مرغ شکم پر را شیرین و در برخی شهر‌ها ترش یا ملس طبخ می‌کنند همچنین در برخی شهر‌ها فقط از سبزی و چاشنی‌ها برای پر کردن شکم مرغ استفاده می‌شود، اما در برخی شهر‌ها در کنار سبزی و چاشنی از گوشت و برنج هم برای پر کردن شکم مرغ استفاده می‌شود همچنین مرغ شکم پر را می‌توانید در فر یا روی گاز طبخ کنید. اگر دوست دارید طرز تهیه مرغ شکم پر را با همه نکات و فوت و فن های آن یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه مرغ شکم پر برای ۴ نفر

مرغ ۱ عدد

گوشت چرخ شده ۲۰۰ گرم

پیاز متوسط نگینی خرد شده ۱ عدد

پیاز خلالی خرد شده ۴ عدد

پیاز داغ ۱/۲ پیمانه

قرص استاک مرغ ۱ عدد

آلو بخارا خیس خورده ۱۵۰ گرم

آلو جنگلی خیس خورده ۱۰۰ گرم

زرشک ۲ قاشق غذاخوری

کشمش ۲ قاشق غذاخوری

مغز گردو ۱/۲ پیمانه

کرفس خرد شده ۱ پیمانه

سبزی معطر شامل گشنیز، جعفری، شنبلیله، پونه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

رب انار ۱ پیمانه

رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری

کره حدود ۱۰۰ گرم

فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چایخوری

ادویه کاری ۱/۴ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده غلیظ ۴ قاشق سوپخوری

خلال بادام ۱ قاشق غذاخوری

خلال پسته ۱ قاشق غذاخوری

روغن جامد ۱ قاشق غذاخوری

لیمو ترش تازه ۳ عدد

روغن مایع به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ شکم پر

۱- برای تهیه مرغ شکم پر اولین قدم تمیز کردن مرغ است مرغ را کاملاً بشویید برای قسمت‌های داخلی قفسه سینه وقت بیشتری بگذارید تا بعداً در هنگام پختن بوی بدی ندهد. دقت داشته باشید که اندازه مرغ باید متناسب و چیزی در حدود ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم باشد اگر وزن مرغ بیشتر باشد، باعث می‌شود که هنگام پخته شدن، محتویات داخل آن خوب مغز پخت نشوند. برای تهیه مرغ شکم پر پوست مرغ را نگیرید، چون پوست مرغ در حین پخت روغن میندازد و این کمک می‌کنه تا روی آن خشک نشود و موقع سرو کردن، خیلی آبدار و خوش طعم باشد.

۲- سپس داخل شکم و روی مرغ را با نمک + فلفل سیاه + زردچوبه + لیمو ترش تازه مزه دار کنید بعد زعفران را با قلموی مخصوص آشپزی به داخل شکم و روی مرغ بزنید سپس ۲ تا از پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و به آن اضافه کنید در ظرف در دار به مدت ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید بعد از اینکه مرغ مزه دار شد آن را از یخچال خارج کنید داخل و روی آن را با کره آغشته کنید.

۳- داخل تابه‌ای ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد گوشت چرخ شده + فلفل سیاه + ادویه کاری + زردچوبه + نمک + پیاز نگینی خرد شده را اضافه کنید حدود ۱۵ دقیقه تفت دهید تا مزه ها حسابی به خُرد گوشت برود. پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

۴- بعد از اینکه گوشت را آماده کردید سراغ بقیه مخلفات برید آلو ها را از یک ساعت قبل با یک لیوان آب جوش خیس کنید تا حسابی نرم شوند. زرشک را هم تمیز بشویید نکته مهم در مورد زرشک نحوه شستن آن است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد. کشمش ها را هم خوب پاک کنید و با مقداری آب خیس کنید.

۵- خلال بادام را از قبل خیس کنید و داخل روغن مایع یا کره تفت دهید اگر با کره تفت دهید خوش طعم‌تر می‌شود اگر با روغن مایع تفت دهید براق‌تر می‌شود. خلال پسته را خیس نکنید، چون رنگ پس می‌دهد بلکه فقط در روغن مایع تفت دهید. گردوها را هم ریز خرد کنید کمی تفت دهید. سبزیجات معطر که شامل گشنیز، شنبلیله، پونه و جعفری است را تمیز کنید و بشویید سپس در صافی قرار دهید تا آب آن گرفته شود بعد آن‌ها را به صورت ساطوری خرد کنید و در یک تابه دیگر با مقداری روغن با حرارت ملایم تفت دهید تا آبش کشیده شود.

۶- حالا همه مواد را با هم مخلوط کنید رب انار را هم به آن اضافه کنید خوب هم بزنید تا مزه ها حسابی با هم ترکیب شوند در مرحله بعد نوبت به پر کردن شکم مرغ با مواد می‌رسد. مواد را دوباره خوب با هم مخلوط کنید و با قاشق به درون شکم مرغ بریزید و سپس شکاف شکم مرغ را با نخ مخصوص آشپزی ببندید بعد ران‌ها و بال‌های مرغ را هم با نخ محکم ببندید.

۷- خُب نوبتی هم که باشه نوبت آماده کردن سس مرغ شکم پر است برای این کار داخل تابه مقداری روغن بریزید روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود سپس ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به همراه ۲ قاشق غذاخوری رب انار به تابه اضافه کنید و آن ها را تفت دهید. بعد مقداری زعفران دم کرده را به همراه دو پیمانه آب + نمک + فلفل + قرص استاک مرغ به مواد اضافه کنید به مدت ۵ دقیقه در تابه را بگذارید تا مواد بجوشند و قوام بیاید.

۸- داخل سینی فر فویل پهن کنید فویل را با یک قاشق روغن جامد چرب کنید بعد کرفس خرد شده + حلقه‌های لیمو ترش + پیاز حلقه‌ای شده را کف سینی قرار دهید سپس مرغ را داخل سینی قرار دهید و روی مرغ را هم با فویل بپوشانید فویل را به وسیله چنگال سوراخ کنید.

۹- مرغ را به مدت ۳ ساعت در طبقه وسط فری که از ۱۵ دقیقه قبل روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید قرار دهید کمی از سس را روی آن بریزید بعد از ۱ ساعت مرغ را از فر خارج کنید فویل را بردارید و برای جلوگیری از خشک شدن مرغ هر نیم ساعت یک بار کمی از سس را روی آن بریزید بعد از اینکه مرغ پخت فویل را بردارید تا برشته شود. زمان لازم برای پخت مرغ شکم پر به اندازه مرغ و حرارت فرل شما بستگی دارد و ممکن است از این تایمی که گفتیم کمی بیشتر یا کمتر شود.

۱۰- اگر فر ندارید می‌توانید مرغ شکم پر را در قابلمه آماده کنید. قابلمه‌ای بزرگ انتخاب کنید مقداری روغن مایع داخل آن بریزید روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملاً داغ شود سپس مرغ را به آرامی داخل قابلمه قرار دهید و دو طرف آن را خوب سرخ کنید بعد سسی که درست کردید را به میزانی که نصف مرغ ها را بپوشاند داخل قابلمه بریزید حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید بعد حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید بپزد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار