۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰

طرز تهیه عدسی رستورانی؛ خوشمزه و مقوی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از سلامت نیوز ، عدسی یکی از انواع خوراک‌های ایرانی است که بسیار محبوب و پرطرفدار است. این خوارک ساده به دلیل داشتن دانه عدس بسیار پرخاصیت و مقوی است. همانطور که می‌دانید عدس از جمله حبوبات و...

طرز تهیه عدسی رستورانی؛ خوشمزه و مقوی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از سلامت نیوز ، عدسی یکی از انواع خوراک‌های ایرانی است که بسیار محبوب و پرطرفدار است. این خوارک ساده به دلیل داشتن دانه عدس بسیار پرخاصیت و مقوی است. همانطور که می‌دانید عدس از جمله حبوبات و دانه‌های خوراکی است که سرشار از آهن، پروتئین، فیبر، منگنز، فسفر، مس، فولات و… است و پزشکان و متخصصان خوردن آن را به‌خصوص برای کودکان توصیه کرده‌اند.

خوراک عدسی غذایی ساده و مقوی است که با موادی در دسترس و صرف زمان کم تهیه می‌شود و وعده‌ای مناسب برای صبحانه و حتی شام و ناهار محسوب می‌شود. در این مطلب طرز تهیه خوراک عدسی رستورانی خوشمزه و لعابدار در منزل با روشی بسیار ساده و فوری همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به پخت آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه عدسی رستورانی

عدس: ۲ پیمانه
پیاز متوسط: ۲ عدد
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
گلپر: نصف قاشق چای‌خوری
آبلیمو: به میزان دلخواه
کره: ۲۰ گرم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیازها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالادها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذاهای مکزیکی هم بهترین گزینه است.
پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیازهای قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند

نکات مربوط به عدس

طرز تهیه عدسی رستورانی؛ خوشمزه و مقوی

طرز تهیه عدسی رستورانی؛ خوشمزه و مقوی

عدس از آن دسته حبوبات است که برای پختن نیازی به خیس دادن از قبل ندارد. کافی است پنج دقیقه قبل از پخت عدس را خیس کنید و بعد از آبکش کردن آن را بپزید.

طرز تهیه عدسی رستورانی

۱ ـ در مرحله اول پیاز را بشویید و پوست کنید؛ سپس با رنده ریز رنده کنید. پیازهای رنده شده را داخل قابلمه مناسب بریزید و با کمی روغن تفت بدهید تا پیاز نرم وسبک شود. حالا کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید و بعد عدس را که از قبل شسته‌اید، آبکش و به پیازداغ اضافه کنید. دو لیوان آب جوش را همراه با کمی نمک داخل قابلمه بریزید و درب آن را ببندید. حرارت اجاق گاز را کم کنید تا عدس کم‌کم بپزد.
۲ ـ وقتی عدس پخت، در مرحله بعد کره را توی یک ماهی تابه بریزید و بعد از اینکه کمی آب شد، رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. بعد از اینکه رب را چند ثانیه با کره تفت دادید، گلپر و به میزان دلخواه فلفل سیاه را به رب اضافه کنید و هم بزنید. سپس یک تا دو ملاقه از عدس پخته را بدون آب به رب اضافه کنید و همزمان با گوشت‌کوب عدس‌ها را کمی له کنید.
۳ ـ در این مرحله مخلوط رب و عدس له شده را که شبیه یک سس قرمز شده است، به قابلمه عدس اضافه کنید و خوب هم بزنید. اگر آب عدسی کم شده بود، می‌توانید در این مرحله مقدار کمی آب جوش به آن اضافه کنید؛ ولی توجه داشته باشید که عدسی هرچه غلیظ‌تر باشد، خوشمزه‌تر است. درب قابلمه را ببندید و نیم ساعت دیگر زمان بدهید تا عدسی شما جا بیفتد. در آخر آبلیمو را به عدسی اضافه کنید و اجاق گاز را خاموش کنید. حالا عدسی خوشمزه و غلیظ رستورانی شما آماده سرو است. نوش جان.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار