۰۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳

طرز تهیه شیرینی شاه‌پسند، ویژه نوروز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر و به نقل از پارسینه،شیرینی شاه پسند یکی از انواع شیرینی‌های سنتی است که از ترکیب سه آرد شیرینی، نخود و برنج تهیه می‌شود و بافت لطیف و طعم دلچسبی دارد. شیرینی‌های خانگی مخصوص نوروز معمولا خشک، ریز و...

طرز تهیه شیرینی شاه‌پسند، ویژه نوروز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر و به نقل از پارسینه،شیرینی شاه پسند یکی از انواع شیرینی‌های سنتی است که از ترکیب سه آرد شیرینی، نخود و برنج تهیه می‌شود و بافت لطیف و طعم دلچسبی دارد.

شیرینی‌های خانگی مخصوص نوروز معمولا خشک، ریز و بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. شیرینی شاه پسند یکی از انواع شیرینی‌های سه آرد است که ظاهر بسیار زیبا و شکیلی دارد و برای پذیرایی در ایام نوروز بسیار مناسب است.

همچنین این شیرینی به دلیل داشتن ترکیبی از سه آرد نخود، برنج و گندم بسیار لطیف و خوشمزه است و تقریبا طعمی نزدیک به طعم شیرینی محبوب نخودچی دارد. در ادامه این مطلب طرز تهیه شیرینی شاه پسند در منزل با روشی بسیار آسان همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی شاه پسند

  • آرد نخودچی: ۳۰۰ گرم
  • آرد سفید شیرینی: ۱۰۰ گرم
  • آرد برنج: ۱۰۰ گرم
  • پودر قند: ۲۰۰ گرم
  • روغن جامد نباتی یا روغن مخصوص شیرینی: ۲۵۰ گرم
  • وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
  • پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر پسته و پودر نارگیل برای تزیین: به میزان لازم
  • شکلات تخته‌ای برای تزیین: ۲۰۰ گرم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به روغن شیرینی

برای تهیه شیرینی آردی بهتر است از روغن‌های مخصوص شیرینی آردی استفاده کنید که به صورت حلبی در فروشگاه‌های فروش روغن موجود است و چربی آن‌ها مخصوص شیرینی آردی است. در صورتی که به این روغن دسترسی ندارید، از روغن جامد نباتی استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرگز از روغن‌های صاف قنادی که در لوازم قنادی‌ها موجود است، استفاده نکنید؛ زیرا باعث خشکی بیش از حد شیرینی می‌شوند. توصیه ما این است که اگر از روغن مخصوص شیرینی آردی استفاده نمی‌کنید، حتما از مخلوط روغن جامد نباتی و روغن صاف قنادی استفاده کنید.

نکات مربوط به هل

برای تهیه شیرینی حتماً از پودر هل سبز استفاده کنید؛ زیرا نسبت به هل سفید عطر بیش‌تری دارد و برای تهیه دسر و شیرینی مناسب‌تر است.

طرز تهیه شیرینی شاه پسند

۱ ـ ابتدا روغن را آب کنید و بعد از این‌که به دمای محیط رسید، داخل یک کاسه مناسب بریزید. وانیل و پودر هل را به روغن اضافه کنید و با لیسک هم بزنید.

۲ ـ در مرحله بعد پودر قند را به روغن اضافه کنید و با لیسک یا همزن دستی هم بزنید تا پودر قند به صورت کاملا یک‌دست در روغن حل شود.

۳ ـ حالا سه آرد سفید، برنج و نخودچی را که از قبل با هم مخلوط و الک کرده‌اید، کم‌کم و طی سه مرحله به مواد اضافه کنید. در این مرحله همزن دستی یا لیسک را کنار بگذارید و با دست شروع به هم زدن کنید تا کم کم خمیری شکل بگیرد که حالت چسبندگی و یا پوره پوره نداشته باشد. وقتی خمیر به دست نچسبید؛ یعنی آماده است. یک کیسه فریزر روی ظرف خمیر بکشید و آن را به مدت ۲ ساعت در محیط آشپزخانه بگذارید تا استراحت کند.

۴ ـ بعد از این‌که خمیر استراحت کرد، دوباره آن را کمی ورز بدهید. حالا از خمیر گلوله‌هایی به اندازه یک فندق بزرگ بردارید و کف دست کاملا گرد گنید. خمیر‌های گرد شده آماده را کف سینی فر با فاصله از هم بچینید و سینی را در فر ۱۷۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار بدهید تا شیرینی‌ها بپزند.

۵ ـ بعد از اینکه شیرینی پخت، سینی فر را در جای خنکی بگذارید تا شیرینی‌ها کاملا خنک شوند؛ سپس آن‌ها را از سینی فر جدا کنید و تا زمانی که گرم است، به شیرینی دست نزنید.

۶ ـ شکلات تخته‌ای را داخل یک کاسه بریزید و به روش بن ماری (روی بخار آب جوش) آب کنید. وقتی شکلات کاملا آب و یک‌دست شد، کنار دستتان بگذارید. پودر پسته و پودر نارگیل هم در کاسه‌های جداگانه کنار شکلات بگذارید. حالا یکی از شیرینی‌ها را بردارید و با دو انگشت شصت و اشاره نگه دارید. سر شیرینی را داخل شکلات آب شده فرو کنید و بالافاصله آن را روی پودر پسته بزنید تا پودر پسته‌ها به شکلات گرم بچسبد.

شیرینی بعدی را بعد از این‌که داخل شکلات زدید، با پودر نارگیل تزیین کنید و همه شیرینی‌ها را به همین ترتیب یکی درمیان با پودر پسته و پودر نارگیل تزیین کنید. توجه داشته باشید که باید در این کار سرعت عمل داشته باشید تا شکلات سرد و سفت نشود. اگر شکلات سرد شد، دوباره آن را روی بخار آب جوش بگذارید تا گرم و روان شود.

۷ ـ شیرینی‌های شاه پسند را بعد از اینکه شکلات روی آن‌ها کاملا سفت شد، داخل ظرف مورد نظر بچینید. این شیرینی را می‌توانید در ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید.

۸ ـ این مقدار از مواد گفته شده حدودا ۱ کیلو شیرینی شاه پسند به شما خواهد داد.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار