۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲

طرز تهیه شفته اراکی خانگی خوشمزه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،شفته اراکی یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که همان طور که از نام این غذا پیداست برای شهر اراک می باشد و بسیار خوشمزه و ساده است و این غذا بیشتر در خانه و توسط زنان اراکی تهیه می شود و کمتر شما می...

طرز تهیه شفته اراکی خانگی خوشمزه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،شفته اراکی یکی از غذاهای سنتی ایرانی می باشد که همان طور که از نام این غذا پیداست برای شهر اراک می باشد و بسیار خوشمزه و ساده است و این غذا بیشتر در خانه و توسط زنان اراکی تهیه می شود و کمتر شما می توانید در رستوران ها این غذا را پیدا کنید. غذاهای سنتی بخشی از فرهنگ ما هستند و تهیه آنها به حفظ فرهنگ ملی ما کمک می کند و نمی گذارد که این فرهنگ از بین برود شما می توانید با تهیه غذاهای سنتی هر شهر با فرهنگ آنها آشنا شوید شما می توانید این شفته اراکی را برای شام یا نهار به همراه نان تازه سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه شفته اراکی

  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۳ عدد
  • هویج ۲ عدد
  • سبزی معطر (ترخون، مرزه، شوید، نعنا) به مقدار لازم
  • آرد نخودچی ۲ ق غذا خوری
  • رب گوجه فرنگی ۲ عدد
  • آبلیمو ۱/۲ ق غذا خوری
  • آرد ۲ ق غذا خوری
  • شکر و سرکه به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه شفته اراکی با گوشت و آرد نخودچی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا ۲ عدد از پیازها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و آب پیاز را بگیرید در ادامه هویج را نیز رنده بزنید در ادامه سبزی معطر را خرد کنید ساطوری ریز کنید شما می توانید از سبری معطر خشک نیز استفاده کنید.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

داخل یک کاسه گوشت چرخ کرده را به همراه هویج و پیاز و آرد نخودچی بریزید سپس سبزی معطر و ادویه ها و کمی نمک را اضافه کنید و حالا به مهم ترین قسمت تهیه شفته می رسیم باید مواد را خوب ورز دهیم تا یکدست شود ورز دادن باعث منسجم شدن گوشت می شود تا در حین پخت از هم باز نشود.

مرحله سوم: سرخ کردن

وقتی مواد خوب ورز خوردند از مواد به اندازه دلخواه بردارید و در دست به آن شکل دهید و شما می توانید آن را گرد یا مانند دوک به آن حالت دهید سپس داخل یک تابه مقداری روغن ریخته و شفته ها را یک تفت کوچک بدهید.

مرحله چهارم: پخت شفته اراکی

در ادامه باید سس را تهیه کنید برای این کار ۱ پیاز باقی مانده را نگینی ریز خرد کنید و با کمی فلفل سیاه و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود و بعد رب را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود سپس آرد را اضافه کنید و تفت داده تا بوی خامی آرد نیز از بین برود در ادامه کمی سبزی معطر به دلخواه نیز بریزید و دو لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید تا سس به قل زدن بیفتد سپس شفته ها را داخل سس قرار دهید سپس از چاشنی مخلوط شده و از سرکه و شکر و آبلیمو مخلوط شده استفاده کنید و داخل سس بریزید و بعد از نیم ساعت که سس غلیظ شد شفته اراکی آماده است نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه شفته اراکی

  1. به دلخواه می توانید از سیب زمینی مکعبی داخل سس استفاده کنید.
  2. می توانید فقط از آبلیمو برای چاشنی استفاده کنید.
  3. شما می توانید شفته را با برنج یا نان سرو کنید.

مطالب مرتبط