۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸

طرز تهیه دسری سنتی و قدیمی / دستور تهیه دسر زعفرانی

دسر زعفرانی یکی از دسر‌های قدیمی و پرطرفدار ایرانی است که با رسپی‌ها و مواد بسیار متنوعی درست می‌شود.

طرز تهیه دسری سنتی و قدیمی / دستور تهیه دسر زعفرانی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، من همیشه دوست دارم که یکی، دو مدل دسر برای مهمانی داشته باشم! یعنی حتی اگر شام و میوه مهمانی را هم سبک بگیرم، سعی می‌کنم حتما یک دسر هیجان‌انگیز برای مهمان‌ها درست کنم. به‌نظر من، دسر‌ها یکی از خوشحالی‌های مهمانی‌ها هستند و، چون در آخرین بخش مهمانی سرو می‌شوند، می‌توانند خاطره شیرینی از میزبان در ذهن مهمان حک کنند. دسر زعفرانی، یکی از خوش‌عطرترین و خوش‌طعم‌ترین دسر‌های ایرانی است که طعمی شبیه به بستنی سنتی دارد و عطر دلنشین آن، به‌راحتی هر سلیقه و ذائقه‌ای را سرمست می‌کند. خلاصه که اگر می‌خواهید عطر و طعم خاصی به میز مهمانی خود بدهید، به هیچ عنوان از این دسر دلربا غافل نشوید.

برای درست کردنش چه لازم داریم؟

این میزان از موادی که در ادامه می‌بینید، تقریبا برای ۴ نفر کافی است:

شیر پرچرب یک‌ونیم لیوان

خامه صبحانه نصف لیوان

زعفران دم‌کرده یک قاشق غذاخوری سرپر

پودر ژلاتین ۳ قاشق چای‌خوری

گلاب یک قاشق غذاخوری سرخالی

چطوری درستش کنیم؟

ابتدا خامه را داخل ظرفی شبیه به شیرجوش بریزید و زعفران را به آن اضافه کنید. خامه و زعفران را کمی هم بزنید تا خامه کاملا رنگ بگیرد.

شیر را کم‌کم به خامه زعفرانی اضافه کنید و هم بزنید. اگر شیر را به آرامی با خامه ترکیب نکنید، خامه حالت بریده بریده به‌خود می‌گیرد. وقتی شیر و خامه و زعفران به خوبی با یکدیگر ترکیب شدند، شکر و گلاب را هم اضافه کنید و تمام مواد را هم بزنید تا شکر کمی داخل شیر و خامه حل شود و عطر گلاب در دسر شما بپیچد.

حالا باید پودر ژلاتین را روی سایر مواد بپاشید و شیرجوش یا قابلمه را روی کوچک‌ترین حرارت اجاق گاز قرار دهید.

حدود ۴ تا ۵ دقیقه تمام مواد را به آرامی و روی شعله ملایم هم بزنید تا شکر و پودر ژلاتین به خوبی داخل دسر حل شوند.

بعد از حدود ۵ دقیقه، حرارت را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه اجازه بدهید تا دسر از حرارت بیفتد.

بعد از ۱۰ دقیقه، دسر را داخل قالب فلزی، سیلیکونی یا پلاستیکی بریزید. حتی می‌توانید دسر را داخل فنجان یا پیاله شیشه‌ای، چینی یا سرامیک هم بریزید. از آنجا که این دسر خامه دارد، نیازی به چرب کردن قالب نخواهد بود.

قالب حاوی دسر را حدود ۴ ساعت داخل یخچال قرار بدهید تا دسر کاملا ببندد.

بعد از ۴ ساعت، دسر را از یخچال خارج کنید و اجازه بدهید تا حداقل ۲۰ دقیقه در دمای محیط بماند. لبه‌های دسر را با کمک یک چاقوی تیز از ظرف دسر جدا کنید و سپس قالب را در بشقاب یا هر ظرفی که دوست دارید، برگردانید. شما می‌توانید این دسر زعفرانی جذاب و خوشمزه را با خلال پسته یا ترافل‌های شکلاتی رنگی تزئین و سرو کنید.

  • بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط