۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶

طرح های تخفیف کتاب یعنی رسیدن یارانه بدست مردم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تازه‌ترین طرح تخفیف فصلی خانه کتاب با عنوان «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» از ۱۷ تا ۲۴ خرداد برگزار می‌شود. طرحی که هفدهمین دوره از پروسه‌ای است که طی آن معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی برای رونق بخش...

طرح های تخفیف کتاب یعنی رسیدن یارانه بدست مردم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تازه‌ترین طرح تخفیف فصلی خانه کتاب با عنوان «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» از ۱۷ تا ۲۴ خرداد برگزار می‌شود. طرحی که هفدهمین دوره از پروسه‌ای است که طی آن معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی برای رونق بخشیدن به بازار کتاب، تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی‌ها مستقیما به خریداران کتاب پرداخت می‌کند و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مسئول اجرای آن است.

کاوه کیائیان، مدیر فروش نشر چشمه با اشاره به این که «استقبال از طرح‌های تخفیف فصلی خانه کتاب قابل قبول و خوب است»، می‌گوید: «بسیار پیش آمده است که خریدار از طرح تخفیف خانه کتاب مطلع نبوده و هنگامی که به صندوق مراجعه کرده است در خصوص این طرح به او اطلاع و توضیح داده‌ایم که می‌تواند با استفاده از شماره تلفن همراه و کد ملی‌اش از این طرح تا سقف مشخص‌شده استفاده کند و عموما با استقبال خریدار مواجه شده‌ایم. من به شخصه جزو موافقان طرح‌های تخفیف فصلی خانه کتاب هستم و همواره در مجامع صنفی‌مان نیز از آن دفاع کرده‌ام. این که یارانه‌ای به واسطه کتابفروشی‌ها به عموم مردم تعلق بگیرد از نظر من اتفاقی عادلانه و قابل تقدیر است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا طرح‌های تخفیف فصلی که زمان برگزاری آن‌ها از پیش مشخص است، موجب شرطی‌شدن خریدار می‌شود یا نه؟ به گونه‌ای که عادت کند در دیگر بازه‌های زمانی مراجعه‌ای به کتابفروشی‌ها نداشته باشد و تمام خرید خود را در طول مدت زمان برگزاری طرح انجام دهد، توضیح می‌دهد: «با آن‌چه می‌گویید تا حدودی موافقم. ما این مشکل را همواره با نمایشگاه کتاب داشته و شاهد رکودی نسبی در کتابفروشی‌ها بعد از هر دوره برگزاری آن بوده‌ایم اما گمان می‌کنم آن‌چه باعث می‌شود چنین نگاهی به طرح‌های تخفیف فصلی خانه کتاب نداشته باشیم این است که هر خریدار با هر کد ملی می‌تواند تا میزانی مشخص و سقفی از پیش تعیین‌شده اقدام به خرید کند. البته که می‌دانیم خریدار ممکن است با ارائه کد ملی چندین نفر از اعضای خانواده یا دوستان و آشنایانش از این محدودیت رد شود اما باز هم معتقدم اتفاقی آزاردهنده‌ رخ نمی‌دهد.»

کیائیان در جواب این که آیا ملزم‌بودن کتابفروشان به ثبت هم‌زمان اطلاعات خریدار در سامانه فروشگاه و سایت خانه کتاب، با توجه به کندی و سرعت پایین اینترنت در بازه‌های زمانی گوناگون در کشورمان منجر به ایجاد صف‌هایی طویل در برابر صندوق‌داران کتابفروشی‌ها می‌شود یا خیر، با بیان این که «چنین مشکلی در اوایل برگزاری طرح‌های تخفیف فصلی بیشتر به چشم می‌آمد»، می‌افزاید: «طبیعتا صندوقداران کتابفروشی‌ها زُبده‌تر از پیش شده‌اند و با توجه به کمک‌هایی که توسط دیگر کارکنان کتابفروشی‌ها به آن‌ها می‌شود می‌توانند از این مشکل عبور کنند.»

او در مورد این که بسیار شنیده شده که کتاب‌فروشان نسبت به زمان تسویه خانه کتاب معترضند و می‌پرسند «چرا این تسویه مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب همان هنگام یا با فاصله زمانی کوتاهی صورت نمی‌گیرد»، معتقد است: «چنین مشکلی وجود دارد و حتی تسویه یک طرح با کتابفروشی‌ها گاهی تا زمان برگزاری طرح بعدی طول کشیده اما در چند دوره اخیر اوضاع بهتر از قبل شده است.»

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط