۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸

شوهرم خیلی‌ پولدار است اما هزار تا مشکل دارد

[ad_1] وضع مالی‌مان خوب است اما رفتار شوهرم با من و بچه‌هایم اصلا خوب نیست. من خانمی ۵۱ ساله هستم و ۲ فرزند نوجوان دارم. شوهرم پولدار است اما هزارتا مشکل دارد، هم معتاد است، هم خسیس، هم بی‌اعصاب. یک بار هم به من تهمت زد. چه کنم؟ به راستی ...

شوهرم خیلی‌ پولدار است اما هزار تا مشکل دارد

[ad_1]

وضع مالی‌مان خوب است اما رفتار شوهرم با من و بچه‌هایم اصلا خوب نیست. من خانمی ۵۱ ساله هستم و ۲ فرزند نوجوان دارم. شوهرم پولدار است اما هزارتا مشکل دارد، هم معتاد است، هم خسیس، هم بی‌اعصاب. یک بار هم به من تهمت زد. چه کنم؟ به راستی در برخورد با همسر معتاد باید چه کرد؟

امیدوارم با توصیه‌هایی که مطرح می‌شود، مشکلات زندگی‌مشترک‌تان را مدیریت کنید و شرایط‌تان بهتر شود. فقط یادتان باشد اگر به عنوان یک حامی به سمت کسی برویم، او پذیراتر خواهد بود و فشار آوردن به وی، دردی را دوا نخواهد کرد. تهدیدات شدید و غیر واقع بینانه در برخورد با همسر معتاد، معمولاً وضعیت را وخیم تر می کند. بدخلقی، رسیدگی نکردن به خانواده و تهمت‌زدن ایشان، احتمالا به دلیل انتظارات غیر واقع بینانه و حمایت نکردن شماست. از نقش خود غافل نشوید چراکه ایجاد انگیزه از سوی شما و فرزندان تان به بهبود شرایط، بسیار کمک و احساس توانایی غلبه بر مواد را در او تقویت می کند. به آینده امیدوارش کنید.

نه شوهرتان را نصیحت کنید و نه به او بی‌توجهی

سعی کنید گله و شکایت کردن و به میان آوردن این موضوع که ما سزاوار داشتن یک زندگی بهتر از این هستیم و در کل نصیحت کردن ایشان را کنار بگذارید. به جای اعتراض کردن، صادقانه به او بگویید چگونه بیماری اعتیاد و بدخلقی اش بر زندگی شما تاثیر منفی می گذارد. در ضمن، بی توجهی و خودداری از صحبت کردن با همسر معتاد، در واقع نوعی تسلیم شدن در برابر اوست. شاید همسرتان این خلق و خوی بد و رفتارهای آزاردهنده را به دلیل بی توجهی و رفتار شما انجام می دهد. همیشه به خاطر داشته باشید شخص معتاد آن هم در سنین بالا گرفتار یک بیماری هولناک است و مانند هر بیمار دیگری، ممکن است هیچ کنترلی روی رفتار خود نداشته باشد. سعی کنید به همسرتان به چشم یک بیمار بنگرید نه به چشم یک مرد خشن و معتاد.

درباره آینده شوهرتان پیش‌گویی بیهوده نکنید

با توجه به پا به سن گذاشتن همسرتان و وضعیت فعلی او، سعی کنید از به کار بردن کلمات تند و زننده ای همچون «همیشه همین بوده‌ای»، «هرگز درست نخواهی شد»، «خسته شده ام از تو» و… خودداری کنید چون این عبارت ها، پیش گویی‌های بیهوده هستند و به زبان آوردن آن ها فقط باعث خستگی و کلافگی همسرتان می شود. معضل اساسی شما این است که مشکلات اصلی را در این سال های زندگی مشترک آرام آرام در خود جمع کرده اید و اکنون هنگام بحث درباره یک موضوع کوچک به شدت کلافه می شوید و از خود واکنش نشان می دهید و مانند یک بمب منفجر می شوید. توجه داشته باشید تمام رنج ها و ناراحتی های گذشته را به یک باره بر سر همسری که درگیر اعتیاد است، خالی نکنید.

تنها راه، برقراری ارتباط موثر با شوهرتان است

افراد معتاد معمولاً دیگران را مسئول مشکلات و گرفتاری های خود می دانند و همیشه با عصبانیت و خلق و خوی بد، سعی می کنند مشکلات خود را به گردن بقیه بیندازند تا رفتار و وضعیت فعلی خود را توجیه کنند و به وضعیت خود ادامه دهند. به شما و اعضای خانواده تان پیشنهاد می کنیم، صبور باشید. تسلیم توجیه ها، مسئولیت گریزی ها و تهمت های او نشوید. برقراری ارتباط موثر با ایشان تنها راهی است که به شما کمک خواهد کرد از او به عنوان خانواده اش بخواهید تا مسیر زندگی خود را تغییر دهد.

نویسنده : بنفشه دولت‌آبادی | روان درمانگر و مشاور خانواده

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط

آخرین اخبار