۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵

سنگ اندازی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت تسهیلات وام مسکن روستایی / تصمیمات جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ساناپرس؛ بحث تسهیلات ساخت مسکن این روزها دغدغه بسیاری از روستاییان است و با وجود وعده هایی که مسئولان برای مسکن روستایی داده بودند اما همچنان این وام در کش و قوس تصمیمات سازمان برنامه بود...

سنگ اندازی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت تسهیلات وام مسکن روستایی / تصمیمات جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ساناپرس؛ بحث تسهیلات ساخت مسکن این روزها دغدغه بسیاری از روستاییان است و با وجود وعده هایی که مسئولان برای مسکن روستایی داده بودند اما همچنان این وام در کش و قوس تصمیمات سازمان برنامه بودجه و وزارت راه وشهرسازی قرار دارد.

در جلسه هیئت دولت که اخیرا برگزار شد بانک مرکزی مکلف شده که نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آن‌ها برای پرداخت تسهیلات ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با ضمانت سفته زنجیره‌ای اقدام کند.

بر اساس تصویب هیئت دولت، بانک عامل تنها در صورت درخواست متقاضی و توافق با بانک می‌تواند سند مالکیت واحد روستایی را به عنوان وثیقه و ضمانت دریافت تسهیلات دریافت کند.

همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور موظف به تضمین و تعهد پرداخت یارانه سود تسهیلات و مانده مطالبات معوق شامل اصل و سود وام، برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی در مجموع به مدت ۲۰ سال است.‌

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد : تمامی دست‌اندازها و موانع تسهیلات مسکن روستایی با مصوبه هیئت دولت رفع شده است.
وی افزود: در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر امکان استفاده از وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی با سود ۵ درصد و با ضمانت سفته زنجیره‌ای فراهم شده است.

با توجه به مصوبات ارائه شده توسط بنیاد مسکن، با وجود اینکه مصوبات جلسه ۲۵ آبان ماه نیز در پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور درج شده اما همچنان هیچ تصویب نامه‌ای با محتوای موضوع مد نظر رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منتشر نشده است.

به استناد آمار بنیاد مسکن، تاکنون ۲۷هزار خانواده متقاضی مسکن روستایی به نظام بانکی جهت دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی معرفی شده اند اما از این تعداد در یک ماه گذشته تنها ۴۵۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده اند.

از سوی دیگر برخی از مسئولان وزارت راه وشهرسازی با وجود آنکه تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در هیئت دولت به تصویب رسیده اما هنوز کار شکنی هایی در این بخش وجود دارد به طوری که در تسهیلات مسکن روستایی اعلام شده بود به هیچ عنوان نباید ضمانت نامه از متقاضیان دریافت شود و ضمانت برای این تسهیلات به صورت سفته زنجیره ای است.
سنگ اندازی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت تسهیلات

حسین عبداللهی کارشناس مسکن گفت: متاسفانه در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه اصلاحیه های اعلام شده در خصوص پرداخت وام مسکن روستایی را قبول ندارد و مقاومت دوباره برای پرداخت این تسهیلات دیده می شود.

او ادامه داد: پیش از این مقرر شده بود ضمانت نامه ای برای این تسهیلات از روستاییان دریافت نشود و ضمانت سفته زنجیره ای باشد اما هم اکنون شاهد آن هستیم که ضامن رسمی برای این تسهیلات از روستاییان درخواست می شود.

عبداللهی در ادامه به ارائه سند توسط روستاییان برای ساخت مسکن روستایی هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از بانک ها از روستاییان سند رسمی درخواست کرده و از سوی دیگر پس از دریافت این تسهیلات فرم ج آنها قرمز خواهد شد اما متاسفانه باید اعلام شود در بسیاری از روستاها واحدهای مسکونی سند ندارند و اکثر آنها قولنامه ای است بنابراین قانونی که در این بخش قرار داده شده به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
اصلاحیه های مصوبه هیئت دولت هنوز ابلاغ نشده است

هیئت وزیران در ۹ آبان ماه امسال به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مصوبه پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را اصلاح و مقرر کرد ۹ بانک عامل برای اجرا آن را به استان ها ابلاغ کنند.

حال با گذشت بیش از سه هفته این اصلاحیه هنوز ابلاغ نشده و علیرغم تشکیل پرونده و معرفی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سیستم بانکی به همین بهانه از پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی خودداری می کند و حتی به متقاضیانی که وام ۱۰۰ میلیونی را دریافت کرده اند و منتظر مرحله دوم این وام هستند هم مبلغی پرداخت نشده است.

بر اساس این مصوبه هیئت دولت، سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی) با بازپرداخت ۲۰ سال تعیین شد.

در این مصوبه مقرر شد تا متقاضیانی که از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بهسازی در روستاها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان استفاده کرده اند بتوانند ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز دریافت کنند. اما عدم ابلاغ اصلاحیه از سوی دولت باعث شده تا بانک ها در پرداخت تسهیلات به جای سفته زنجیره ای با اخذ تضامین بر اساس دستورالعمل وام های خُرد بانک مرکزی به این موضوع تن دهند. این امر باعث شده تا کُندی پرداخت تسهیلات به خوبی دیده شود.

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر همچنان معلق است

مجید جودی معاون بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن اعلام کرد : در اصلاحیه های جدید تسهیلات مسکن روستایی آمده است که به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم تسهیلات مسکن روستایی پرداخت شود و از سوی دیگر بسیاری از روستاییان هم که از ۲۴ آبان سال گذشته تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را دریافت کرده امسال می توانند این تسهیلات را دریافت کنند.

او گفت: بنیاد مسکن منتظر ابلاغ اصلاحیه ها هستند که هنوز این اصلاحیه ها اعلام نشده است.

جودی گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی سال گذشته هنوز در اولویت نیستند و در برخی از بخش ها مشکلاتی وجود دارد.

در همین رابطه برخی از روستاییان از نیمه کاره ماندن واحدهای مسکونی خود گله مند هستند اعلام کرده اند که دولت و بانک در این حوزه همکاری نمی کنند.

حال با توجه به آنکه در این شرایط یکی از مهم ترین برنامه های دولت مهاجرت معکوس و انتقال برخی شهرنشینان به روستاها است، باید در اجرای این طرح و تسهیل در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا شاید گره ای از کار روستاییان باز شود.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

2 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

ناشناس

۰۵ آذر ۱۴۰۱


یکسال گفتن به زودی پرداخت میشود یه مانعی قد علم کرد دوباره حل کردن دوباره یکی دیگه قدعلم کرد همش ما رو سرکارگذاشتن اینقدر این اخبار وام روستایی رو دنبال کردیم واقعا خسته شدیم چرا این وام رو نمیدین باید قسط بدیم مگه بلاعوض دارین میدین که اینقدر منت میزارین بدبختمون کردین

ناصر

۰۵ آذر ۱۴۰۱


این وام مسکن روستایی بعد گذشت یک سال و بالا کشیدن قیمت مصالح کی میخواد پرداخت بشه خدا داند. این چ وضعیه برا مردم و این جوونا درست کردین یک سال فقط وعده و شعار پوچ چرا کسی از این همه مسئول جوابگو نیست مردم واین همه جوون چ گناهی کردن یک سالع هر هفته میایین و با یع حرف و مشکل جدید ک خودتون کامل درش سهیم هستین خیر میدین ک یع ماه دیگه پرداخت وامو بندازین عقب

نظرات بسته شده است

آخرین اخبار